Παρουσίαση

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  16/9/2010
Παρουσίαση
Τα καλύτερα φρένα ανάμεσα στα 50 δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς
Φρένο στον κίνδυνο!
Διαβάστηκε από 60118 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:16/9/2010
Η πέδηση σχετίζεται άμεσα με την ασφάλειά μας και για το λόγο αυτό πρέπει να γίνεται σωστά. Τι πρέπει να ξέρουμε για την πέδηση και κατά πόσο ικανά είναι τα best seller αυτοκίνητα να ακινητοποιηθούν γρήγορα; Σας παραθέτουμε τις μετρήσεις φρένων στα 50 δημοφιλέστερα αυτοκίνητα από 5 κατηγορίες.
Τα βασικότερα στοιχεία του συστήματος πέδησης
1. Δίσκοι (αεριζόμενοι εδώ)
2. Δαγκάνες
3. Ηλεκτρονική κεντρική μονάδα ABS
4. Σωληνάκια συστήματος
5.Δοχείο υγρών φρένων υδραυλικού συστήματος
6. Αντλία πίεσης
Από τον εντοπισμό του κινδύνου έως την αποφυγή του
Ο όρος "φρενάρισμα" περιλαμβάνει 3 βασικά στάδια, τα οποία και ορίζουν την απόσταση που θα διανύσει το αυτοκίνητο. Πρώτα σχετίζεται με την αντίδραση του οδηγού που θέλει να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο, δηλαδή τη στιγμή που εκείνος αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο και βάζει το πόδι του στο πεντάλ του φρένου. Η αντίδραση ως σταθερά διαρκεί 1 δλ., που ωστόσο είναι πολύ σημαντικό, αν αναλογιστούμε ότι το αυτοκίνητο διανύει απόσταση ίση με τον πολλαπλασιασμό του δεκαδικού αυτής, με το 3. Aν, δηλαδή, το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ./ώρα, τότε σε αυτό το δευτερόλεπτο καλύπτει απόσταση της τάξης των 15 μέτρων. Η αμέσως επόμενη ενέργεια του οδηγού είναι η πέδηση, η πίεση, δηλαδή, του πεντάλ του φρένου μέχρι να ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο, με την απόσταση εδώ να μην είναι σταθερά. Η ακινητοποίηση είναι το τελευταίο στάδιο της διαδικασίας, το οποίο είναι το άθροισμα της αντίδρασης και της πέδησης και άρα μη σταθερό.
Ξέρετε ότι:
Τα πρώτα μηχανικά συστήματα ABS κατασκευάστηκαν για τα αεροπλάνα, με την Bosch να διαθέτει αντίστοιχο σύστημα για αυτοκίνητα από το 1936. Το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εφοδιάστηκε με ηλεκτρονικό σύστημα ABS ΙΙ (όπως αυτό που γνωρίζουμε οι περισσότεροι) ήταν η Mercedes S-Class W116 του 1978, με δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς. Το σύστημα ABS αυξάνει στο διπλάσιο την απόσταση ακινητοποίησης του αυτοκινήτου σε χιόνι ή πάγο. Τα δισκόφρενα είναι δημιούργημα της γνωστής -για τις πρωτοτυπίες της- εταιρείας ελαστικών Dunlop και κατασκευάστηκε το 1953 για τις ανάγκες της αγωνιστικής Jaguar C Type. Δύο χρόνια αργότερα, με υδραυλικά δισκόφρενα στους εμπρός τροχούς εφοδιαζόταν ο δημοφιλής βάτραχος της Citroen (DS), διευρύνοντας τον καινοτόμο χαρακτήρα του. Οι δαγκάνες των δίσκων διαθέτουν από ένα έως και δώδεκα υδραυλικά έμβολα. Τα 1ου τύπου ταμπούρα είναι έμπνευση του ιδρυτή της Renault (Louis Renault) από το 1902, ωστόσο μια απλοποιημένη έκδοση αυτών δημιούργησε η Maybach ένα χρόνο αργότερα. Tα ταμπούρα στους μπροστινούς τροχούς ξεκίνησαν να "αφανίζονται" τη δεκαετία του ´60, ενώ από το ´70 και ύστερα έδωσαν ολοκληρωτικά τη θέση τους στους απλούς δίσκους. Το 90% των δισκόφρενων και ταμπούρων σήμερα κατασκευάζεται στην Κίνα. Το πρώτο αυτοκίνητο με υδραυλική υποβοήθηση πέδησης παρουσιάστηκε το 1921 αλλά δε γνώρισε επιτυχία, αφού χρησιμοποιούσε νερό -το οποίο δεν έχει καλή συμπεριφορά τόσο στις αυξημένες θερμοκρασίες, όσο και στην πίεση. Έτσι αντικαταστάθηκε και καθιερώθηκε αργότερα το υγρό φρένων.

Παράγοντες που επηρεάζουν την πέδηση
Όσο μεγαλύτερη είναι η επιφάνεια του ελαστικού στο δρόμο (πέλμα), τόσο καλύτερη θα είναι και η επίδοση φρεναρίσματος.
Η απόσταση ακινητοποίησης καθορίζεται σε μεγάλο ποσοστό τόσο από το ίδιο το αυτοκίνητο, όσο και από τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος πέδησης, δηλαδή το βάρος στην πρώτη και τον τύπο των φρένων που χρησιμοποιούνται (δίσκοι ή αεριζόμενοι δίσκοι, ταμπούρα πίσω κ.λπ.) στη δεύτερη περίπτωση. Ακολούθως, η ποιότητα, το είδος, οι διαστάσεις, η πίεση αέρα και η κατάσταση της ανάρτησης και των ελαστικών και των ζαντών, καθώς και η κατάσταση του οδοστρώματος έχουν σημαντικό μερίδιο ευθύνης, ενώ οι εξωτερικές συνθήκες περιβάλλοντος (βροχή, ζέστη, κρύο, πάγος) συνθέτουν με τη σειρά τους τους παράγοντες που επηρεάζουν τα μέτρα ακινητοποίησης.

Mεγάλο ρόλο στην επίτευξη καλού φρεναρίσματος παίζει η διάμετρος των δίσκων και ο τύπος των φρένων.
Τελευταίος -αλλά και εκείνος σημαντικός- είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, αφού ο χρόνος αντίδρασης διαφέρει ανάλογα την κατάσταση του οδηγού (νηφάλιος, μεθυσμένος, εκνευρισμένος, κ.λπ).
Περί φρένων

Το σύστημα πέδησης που χρησιμοποιείται για την επιβράδυνση ή ακινητοποίηση του αυτοκινήτου έχει ως αρχή λειτουργίας του την τριβή.
Η δύναμη της τριβής αυξομειώνεται ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο πεντάλ του φρένου. Τα φρένα στα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι υδραυλικά και βασίζουν τη λειτουργία τους στο υγρό που μεταφέρεται μέσα στο κύκλωμα (μαρκούτσια, αντλία), αυξάνοντας την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο πεντάλ από 3 έως 5 φορές, ώστε να πιέζει τα έμβολα (στις δαγκάνες των δίσκων ή στις σιαγόνες στα ταμπούρα).
Το σωστό φρενάρισμα
Η διαδικασία σωστού φρεναρίσματος πανικού απαιτεί την πλήρη πίεση του μεσαίου πεντάλ με σταθερή μεγάλη δύναμη. Το χαρακτηριστικό "κλώτσημα" του πεντάλ, που οφείλεται στη λειτουργία του ABS, δεν πρέπει να ανησυχεί τον οδηγό, ο οποίος πρέπει να συνεχίζει να το πιέζει με δύναμη, μέχρις ότου ακινητοποιηθεί.

AΒS (Anti Lock Braking System)
Όπως υποδηλώνει και η ονομασία του, το ABS επενεργεί έτσι ώστε να μην μπλοκάρουν οι τροχοί. Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS) προσφέρει στον οδηγό τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει παράλληλα με την πέδηση και διαδικασία αλλαγής πορείας. Αν και το ABS δε σώζει πάντα την κατάσταση και ο οδηγός δεν πρέπει να επαφίεται σε εκείνο, είναι σίγουρο ότι αν στόχος μας είναι να αποφύγουμε (αν αυτό είναι δυνατόν) το εμπόδιο, αναμφισβήτητα έχουμε πολύ περισσότερες πιθανότητες να το επιτύχουμε.
EBD (Electronic Brake Distribution)
Ο ηλεκτρονικός κατανεμητής πέδησης ελέγχεται από μια μονάδα, η οποία με την πίεση του πεντάλ του φρένου δέχεται πληροφορίες για την τάση των τροχών. Εκείνος επενεργεί μέσω του διπλού διαγώνιου συστήματος (double diagonial circuit) πέδησης ανεξάρτητα σε έναν τροχό, ρυθμίζοντας την πίεση φρεναρίσματος που εκείνος δέχεται. Μέσω του EBD λοιπόν, εξασφαλίζουμε ομαλή αντίδραση του αμαξώματος κατά το φρενάρισμα.
Πώς γίνονται οι μετρήσεις φρένων
Η μέτρηση των φρένων γίνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες για όλα τα αυτοκίνητα (στεγνό οδόστρωμα, γεμάτο ντεπόζιτο, πιέσεις ελαστικών, σύμφωνα με εκείνες που ορίζει ο κατασκευαστής, όχι υψηλές θερμοκρασίες και ένταση αέρα μικρότερη των 4 μποφόρ) και επαναλαμβάνεται τέσσερις φορές, ούτως ώστε να εξακριβωθεί το ποσοστό της μείωσης της απόδοσης του συστήματος πέδησης από τη θερμότητα που αναπτύσσεται. Ο οδηγός, λαμβάνοντας πληροφορίες για την ταχύτητα του οχήματος από τα όργανα ακριβείας που έχει ενσωματώσει, απεμπλέκει τη σχέση στο κιβώτιο, με το αυτοκίνητο να κινείται με 120 χλμ./ώρα, ενώ πιέζει με εξαιρετικά μεγάλη δύναμη το μεσαίο πεντάλ στα 109 χλμ./ώρα. Το όργανο μέτρησης καταγράφει τη διανυθείσα απόσταση ανά 10 χλμ., μέχρι το αυτοκίνητο να ακινητοποιηθεί πλήρως.

 
 Τα καλύτερα φρένα ανάμεσα στα 50 δημοφιλέστερα μοντέλα της αγοράς
Μίνι
Μικρά
Μικρομεσαία
Μεσαία
SUV