Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  2/3/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 2/3/2004
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Ασφάλεια: Οδήγηση σε χιόνι και πάγο

• Πριν ξεκινήσετε, φροντίστε να έχετε καθαρίσει πλήρως το παρμπρίζ και την οροφή από χιόνι και το πάγο τόσο για να απαλλαγείτε από το πρόσθετο βάρος, όσο και για να αποφύγετε την απώλεια ορατότητας σε περίπτωση φρεναρίσματος όταν το χιόνι θα μετατοπιστεί από την οροφή στο παρμπρίζ.
• Όταν πρόκειται να κινηθείτε σε περιοχές όπου το χιόνι και ο πάγος είναι συχνά φαινόμενα, πρέπει οπωσδήποτε να είστε εφοδιασμένοι με αλυσίδες.
• Οι αλυσίδες είναι απαραίτητες σε αυτές τις συνθήκες αλλά δεν αποτελούν πανάκεια για το πρόβλημα της πρόσφυσης. Φροντίστε να κινείστε πάντα με μικρή ταχύτητα -άλλωστε φορώντας αλυσίδες εκ των πραγμάτων δεν υπερβαίνουμε τα 50 χλμ./ώρα.
• Εάν διαμένετε ή κινείστε σε περιοχές όπου οι χιονοπτώσεις διαρκούν για μεγάλα διαστήματα, φορέστε στο όχημα τα χειμερινά ελαστικά καθ' όλη τη διάρκεια του χειμώνα.
• Τις αλυσίδες τις εφαρμόζουμε στους κινητήριους τροχούς: δηλαδή στους εμπρόσθιους στα προσθιοκίνητα και στους πίσω στα πισωκίνητα. Στα τετρακίνητα πρέπει να εφαρμόζουμε αλυσίδες σε όλους τους τροχούς γιατί το κεντρικό διαφορικό στέλνει την κίνηση στους τροχούς που κινούνται πιο εύκολα. Εάν το τετρακίνητο διαθέτει μπλοκέ διαφορικό, μπορείτε να τοποθετήσετε αλυσίδες μόνο σε δύο τροχούς, κατά προτίμηση στους πίσω.
• Τα προσθιοκίνητα εμφανίζουν μια αδυναμία στις ανηφόρες με μεγάλη κλίση αφού το βάρος μεταφέρεται πίσω και μειώνει την πρόσφυση των εμπρόσθιων τροχών. Είναι προτιμότερο να κινηθείτε με όπισθεν. Στην κατηφόρα θα βοηθήσει σημαντικά να σηκώσετε μερικές σκάλες το χειρόφρενο ώστε οι τροχοί του πίσω άξονα να προβάλουν μια μικρή αντίσταση κατά την κύλιση.
• Στα πισωκίνητα ισχύουν τα αντίθετα από τα προσθιοκίνητα.
• Μην ξεχνάτε πως και στις δύο περιπτώσεις σε κατηφόρα με μεγάλη κλίση επιλέγουμε τη μικρότερη δυνατή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων (συνήθως 2α ή και 1η ).
• Συνολικά τα τετρακίνητα είναι πιο ασφαλή σε συνθήκες χιονιού ή και πάγου. Κατά τη στροφή χρειάζονται προσοχή καθώς εύκολα η αρχική υποστροφή μετατρέπεται σε υπερστροφή.
• Γενικώς όταν θέλουμε να φρενάρουμε το προτιμότερο είναι να το κάνουμε όχι με το φρένο αλλά κατεβάζοντας ταχύτητα.
• Μην ξεχνάτε ότι κυρίως στον πάγο ο συντελεστής τριβής είναι σχεδόν μηδενικός. Ότι όχημα κι αν διαθέτετε οι κινήσεις σας πρέπει να είναι προσεκτικές να μη χρησιμοποιείτε τα φρένα. Υπό αυτές τις συνθήκες καλό είναι να είστε εφοδιασμένοι με ειδικές αλυσίδες που φέρουν καρφιά.

Αποστάσεις - προσπεράσεις
Διατηρείτε όσο το δυνατόν μεγαλύτερες αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα τόσο για να έχετε χρόνο αντίδρασης σε περίπτωση που απολέσετε τον έλεγχο του οχήματος, όσο και για αποφύγετε τα χιονόνερα που προέρχονται από το προπορευόμενο όχημα -ιδίως όταν αυτό είναι φορτηγό το σπρέι που δημιουργούν είναι μεγάλο- και μειώνουν την ορατότητα. Υπό τέτοιες συνθήκες οι προσπεράσεις θέτουν σε κίνδυνο τόσο εμάς όσο και τους άλλους ενώ αποφύγετε να κινείστε πάνω στις "ροδιές" αφού συνήθως σε εκείνα τα σημεία το χιόνι μετατρέπεται σε πάγο, καθιστώντας τη διαδρομή πιο επικίνδυνη.
Οι αλυσίδες δεν αποτελούν πανάκεια στο πρόβλημα της πρόσφυσης. Η κίνηση σε χιόνι και πάγο κρύβει κινδύνους, γι' αυτό και όλες οι κινήσεις πρέπει να είναι προσεκτικές και η ταχύτητα να διατηρείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.