Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  24/12/2007
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
“Μύτη - Τακούνι”
Όταν το δέκατο μετράει
Διαβάστηκε από 5924 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:24/12/2007
Μια τακτική των οδηγών αγώνων αυτοκινήτου είναι το "μύτη - τακούνι". Αυτή η τακτική είναι ικανή να διαφοροποιήσει έναν πολύ καλό χρόνο από έναν κορυφαίο χρόνο.
Tι σημαίνει;
"Μύτη - τακούνι" (heal & toe) ονομάζεται η διαδικασία κατά την οποία ο οδηγός πιέζει με το δεξί του πόδι το φρένο, ενώ παράλληλα κατεβάζει ταχύτητα και με τη φτέρνα του -επίσης δεξιού- ποδιού του πατάει γκάζι. Δύσκολο, αλλά απόλυτα αποδοτικό αν το μάθεις, το "μύτη-τακούνι" χρειάζεται συγχρονισμό και, βέβαια, εκμάθηση σε πίστα και μόνον.
Σε τι αποσκοπεί;
Η τακτική "μύτη - τακούνι" χρειάζεται για να μην υπάρξει αποσταθεροποίηση του αυτοκινήτου σε ένα έντονο φρενάρισμα. Αν εκείνο συνδυαστεί μάλιστα και με κατεβάσματα ταχύτητας (π.χ. από 4η σε 2α), τότε το "μύτη - τακούνι" εξασφαλίζει τη σταθερότητα του πίσω μέρους του αυτοκινήτου. Κατά το βίαιο κατέβασμα ταχύτητας, ο κινητήρας περιστρέφεται με λιγότερες στροφές, ενώ με την αποσύμπλεξη, εκείνες ανεβαίνουν και κατά συνέπεια το αυτοκίνητο χάνει την ισορροπία του.
Αν δεν κάνω "μύτη-τακούνι";
Τι γίνεται στα προσθιοκίνητα;
Στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, το έντονο φρενάρισμα μέσω του κινητήρα προκαλεί υποστροφική συμπεριφορά και ιδιαίτερα αν έχουμε στριμμένο και το τιμόνι (trail braking).
Τι γίνεται στα πισωκίνητα;
Στα αυτοκίνητα με μετάδοση της κίνησης στον πίσω άξονα είναι ακόμη πιο σημαντικό το "μύτη-τακούνι", αφού, αντίθετα, το κατέβασμα σε συνδυασμό με το φρενάρισμα θα μπλοκάρει τους πίσω τροχούς παρουσιάζοντας ανεξέλεγκτη υπερσ­τροφή. Αυτό είναι επικίνδυνο, ειδικά σε συνθήκες trail braking.
Τι γίνεται στα τετρακίνητα;
Όπως και στα προσθιοκίνητα, έτσι και στα τετρακίνητα αυτοκίνητα σε έντονο φρενάρισμα και κατέβασμα, παρουσιάζουν υποστροφή.
Τι είναι το "τεχνητό συγχρονιζέ";
Ουσιαστικά με την τακτική "μύτη - τακούνι" ο οδηγός "ταιριάζει" τις στροφές του κινητήρα με το ρυθμό περιστροφής του κιβωτίου ταχυτήτων. Το Rev Matching, όπως λέγεται στην πράξη, μας επιτρέπει να πατήσουμε γκάζι την ώρα που πατάμε συμπλέκτη, ανεβάζοντας τις στροφές, έχοντας έτσι συγχρονίσει τον κινητήρα με το κιβώτιο. Έχουμε έτσι πιο ομαλή σύμπλεξη και αποσύμπλεξη και λιγότερο χαμένο χρόνο από όλη τη διαδικασία. Το "μύτη - τακούνι" παίρνει θέση, όταν κατά το κατέβασμα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε και το φρένο (σε στροφή μιας πίστας κλπ).
Πώς γίνεται;
Ο οδηγός φρενάρει κανονικά με το δεξί πόδι, ενώ το αριστερό ετοιμάζεται για κατέβασμα ταχύτητας. Για να ταιριάξουν οι στροφές και με δεδομένο ότι έχουμε μόνο δύο πόδια για τα τρία πεντάλ που θα πρέπει να χειριστούμε, ανεβάζουμε τις στροφές, χρησιμοποιώντας τη φτέρνα του δεξιού μας ποδιού. Έτσι, κατά το κατέβασμα η φτέρνα δίνει μια "κλωτσιά" στο γκάζι, ενώ το πόδι παραμένει σταθερό στο πεντάλ του φρένου, φρενάροντας έντονα. Αν χρειαστεί, κατεβάζουμε και άλλη μια ταχύτητα με τον ίδιο τρόπο. Γενικώς, χρειάζεται αρκετή προπόνηση, προκειμένου να μάθει κάποιος την τεχνική σε ικανοποιητικό βαθμό. Το πιο ασφαλές είναι να ξεκινήσετε προπόνηση με απλό rev matching και μόλις θεωρείτε ότι το μάθατε, μπορείτε να αρχίσετε να προπονείστε σε ασφαλές περιβάλλον και για "μύτη - τακούνι". Λίγη προσοχή στην αρχή, γιατί το φρενάρισμά σας θα γίνει ακόμη πιο άτσαλο και ασταθές, θα μπερδεύεστε και ίσως να σας φανεί μάταιο. Όμως, πιστέψτε στην τεχνική αυτή και επιμείνετε!