Non-Paper

Επιλέχτηκαν 5 τελευταίες ειδήσεις
Κάν`το όπως η Toyota: Peugeot, Citroen, Opel & DS έγιναν υβριδικά
Ηλεκτρικά: Μήπως έκατσαν «λουκούμι» για τους Κινέζους;
Γέμισε αφρικανική σκόνη: Το πλένεις έξω & πληρώνεις, στο χέρι ή άπλυτο;
Πάνω ή κάτω από 120.000 χλμ. στο κοντέρ είναι «OK» για μεταχειρισμένο;
Δεν θες ηλεκτρικό, δεν θες SUV και θες να είναι προσιτό. Τι υπάρχει;
περισσότερα »
non paper an off-the record or unofficial presentation of (auto) policy Σκοτώνουν τα περίπλοκα infotainment;
Διαβάστηκε από 2943 αναγνώστες

Όταν το ζητούμενο για ασφαλή οδήγηση είναι η απόλυτη συγκέντρωση του οδηγού στο έργο του, πως είναι δυνατό αυτή να επιτευχθεί όταν για να αλλάξει σταθμό στο ράδιο ή όταν για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του κλιματισμού πρέπει να καταφύγει σε έναν πιεζοπεριστροφικό διακόπτη και να αρχίσει το ταξίδι στον κόσμο της περιπέτειας εύρεσης του σωστού «μενού»; Η BMW με το iDrive έκανε την αρχή στα περίπλοκα συστήματα infotainment, η φιλοσοφία του οποίου συνοψίζεται σε έναν κεντρικό πιεζο-περιστροφικό διακόπτη. Όταν το ζητούμενο για ασφαλή οδήγηση είναι η απόλυτη συγκέντρωση του οδηγού στο έργο του, πως είναι δυνατό αυτή να επιτευχθεί όταν για να αλλάξει σταθμό στο ράδιο ή όταν για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του κλιματισμού πρέπει να καταφύγει σε έναν πιεζοπεριστροφικό διακόπτη και να αρχίσει το ταξίδι στον κόσμο της περιπέτειας εύρεσης του σωστού «μενού»; Ο καταιγισμός κουμπιών στην κονσόλα αποτελεί εντελώς ξεπερασμένο εργονομικό πρότυπο. Όταν το ζητούμενο για ασφαλή οδήγηση είναι η απόλυτη συγκέντρωση του οδηγού στο έργο του, πως είναι δυνατό αυτή να επιτευχθεί όταν για να αλλάξει σταθμό στο ράδιο ή όταν για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του κλιματισμού πρέπει να καταφύγει σε έναν πιεζοπεριστροφικό διακόπτη και να αρχίσει το ταξίδι στον κόσμο της περιπέτειας εύρεσης του σωστού «μενού»; Τη στιγμή που οι οθόνες αφής είναι αρκετά πιο απλές στο χειρισμό και έχουν ρίξει σημαντικά το κόστος, η Audi, η BMW και η Mercedes, αρνούνται να τις εφαρμόσουν. Όταν το ζητούμενο για ασφαλή οδήγηση είναι η απόλυτη συγκέντρωση του οδηγού στο έργο του, πως είναι δυνατό αυτή να επιτευχθεί όταν για να αλλάξει σταθμό στο ράδιο ή όταν για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του κλιματισμού πρέπει να καταφύγει σε έναν πιεζοπεριστροφικό διακόπτη και να αρχίσει το ταξίδι στον κόσμο της περιπέτειας εύρεσης του σωστού «μενού»; Το σύστημα SYNC2 της Ford αποτελεί μια εξελιγμένη λύση στο πρόβλημα «πολλά κουμπιά» συνδυάζοντας οθόνη αφής και φωνητικές εντολές. Όταν το ζητούμενο για ασφαλή οδήγηση είναι η απόλυτη συγκέντρωση του οδηγού στο έργο του, πως είναι δυνατό αυτή να επιτευχθεί όταν για να αλλάξει σταθμό στο ράδιο ή όταν για να ρυθμίσει τη θερμοκρασία του κλιματισμού πρέπει να καταφύγει σε έναν πιεζοπεριστροφικό διακόπτη και να αρχίσει το ταξίδι στον κόσμο της περιπέτειας εύρεσης του σωστού «μενού»; Είναι προφανές πως όσο λιγότερα είναι τα κουμπιά –ειδικά αυτά των υποσυστημάτων- τόσο ευνοείται η ευχρηστία. Ωστόσο σε μια αυτοκινητοβιομηχανία, που καθημερινά «φορτώνει» το αυτοκίνητο, με ολοένα και περισσότερα ηλεκτρονικά συστήματα, πόσο εφικτό είναι αυτό το «λιγότερα κουμπιά»; 

Προφανώς και δεν είναι για αυτό και οι κατασκευαστές προσπάθησαν να βρουν λύση. Η BMW έκανε την αρχή με το iDrive, η φιλοσοφία του οποίου συνοψίζεται σε έναν κεντρικό πιεζο-περιστροφικό διακόπτη. Η περιστροφή του επιτρέπει την πλοήγηση στο μενού και το πάτημα του κάνει την επιλογή. Γύρω του υπάρχει μια πλειάδα κουμπιών για την άμεση μετάβαση σε συγκεκριμένα υπομενού (κλιματισμός, ήχος, ρυθμίσεις αυτοκινήτου, σύστημα πλοήγησης, κτλ). 

Την BMW ακολούθησε η Audi με το MMI, η Mercedes με το COMMAND. Πιο πρόσφατα η Lexus έβγαλε από το παιχνίδι τον πιεζοπεριστροφικό διακόπτη και έβαλε το… touch pad, ένα «ποντίκι» αφής.

Όπως και να έχει το θέμα είναι πως είναι πρακτικά αδύνατο να κάνεις τη σωστή επιλογή αν δεν πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο, να χάσεις δηλαδή την απόλυτη συγκέντρωση στην οδήγηση. Αυτή για την οποία τρως πρόστιμο αν οδηγείς και χρησιμοποιείς το κινητό σου τηλέφωνο χωρίς hands free, κάτι το οποίο μπορεί να σε… σκοτώσει, όπως λένε οι καμπάνιες. 

Τότε γιατί να μην μπορεί να σε σκοτώσει και η περιπέτεια αναζήτησης και επιλογής μιας λειτουργίας, μέσω ενός διακόπτη που γυρίζει δεξιά αριστερά ανάμεσα από δεκάδες επιλογές; Προφανώς και μπορεί! Η οδήγηση δεν είναι παίξει γέλασε. 

Απαιτεί από τον οδηγό να είναι 100% συγκεντρωμένο σε αυτό που κάνει, όχι μόνο για να μην κάνει αυτός λάθος, αλλά και για να μπορεί να εντοπίζει έγκαιρα κινδύνους από άλλους οδηγούς, που μπορεί να προκαλέσουν ατύχημα. 

Τα συστήματα με πιεζοπεριστροφικούς διακόπτες μόνο την 100% συγκέντρωση δεν ευνοούν. Απεναντίας αποτελούν πηγή κινδύνου αν ο χειρισμός τους δεν γίνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Μια από αυτές είναι η ιδιαίτερη εξοικείωση και ο άλλος είναι η… στάθμευση.

Τη στιγμή που οι οθόνες αφής είναι αρκετά πιο απλές στο χειρισμό και έχουν ρίξει σημαντικά το κόστος, η Audi, η BMW και η Mercedes, αρνούνται να τις εφαρμόσουν. Όσο και να έχει βελτιωθεί το iDrive της BMW π.χ, παραμένει αδύνατο να αλλάξεις παραμέτρους και λειτουργίες στο σύστημα infotainment χωρίς να πάρεις τα μάτια σου από το δρόμο, ενώ οδηγείς. Η μόνη ασφαλής λύση είναι η στάθμευση, όπως ακριβώς θα έκανε ένας λογικός οδηγός που χρειάζεται να τηλεφωνήσει και δεν έχει hands free. 

Κάποια συστήματα μάλιστα «κλειδώνουν» κάποιες λειτουργίες, όπως αυτή την πλοήγησης, όταν το αυτοκίνητο είναι σε κίνηση. Οι όποιες αλλαγές επιτρέπονται μόνο όταν το αυτοκίνητο είναι σε στάση.

Ανέκαθεν ήταν πεισματάρηδες οι Γερμανοί. Φαίνεται πως προσπαθούν να μας πείσουν πως έχουν δίκιο και επιμένουν σε λύσεις, όπως το iDrive. Όμως ούτε και με πλύση εγκεφάλου δεν μας πείθουν. Από την άλλη οι έρευνες έδειξαν πως οι Γερμανοί χρήστες τα προτιμούν απέναντι στις οθόνες αφής. 

Σίγουρα τα αυτοκίνητα είναι φορτωμένα με δεκάδες συστήματα από τη μια και από την άλλη ο καταιγισμός κουμπιών στην κονσόλα αποτελεί εντελώς ξεπερασμένο εργονομικό πρότυπο. Συμφωνούμε. Ωστόσο υπάρχουν λύσεις και μάλιστα οικονομικότερες από τα συστήματα με πιεζοπεριστροφικό διακόπτη, όπως το SYNC2 της Ford, το οποίο συνδυάζει οθόνη αφής και φωνητικές εντολές. Προφανώς όμως και οι οθόνες αφής μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού. Αυτό όμως γίνεται για λιγότερο χρόνο και η διαδικασία χειρισμού δεν είναι τόσο πολύπλοκη.

Όπως και να έχει η προσοχή είναι απαραίτητη. Η οδήγηση γίνεται πλέον εύκολη, αλλά τα αυτοκίνητα περίπλοκα. Σε τελική ανάλυση ο οδηγός είναι αυτός που έχει τον έλεγχο. Ακόμη και το πιο εύκολο στη χρήση σύστημα infotainment μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα έναν οδηγό, που δεν έχει επίγνωση, του που, του τι και το πώς το οδηγεί. 

Το νου σας λοιπόν. Μην αφήνετε ούτε δευτερόλεπτο τα μάτια σας από το δρόμο! Οι κίνδυνοι είναι πολλοί και καιροφυλακτούν!
Σχολιάστε την είδηση
Σχόλια...
stath... (6/7/2015, 12:53) Οπωσδήποτε όλα τα συστήματα που κάνουν τον οδηγό να μην προσέχει το δρόμο, όταν οδηγεί, είναι άκρως επικίνδυνα. Θα προχωρούσα ακόμη παραπέρα και θα έλεγα ότι ακόμα και το κύτταγμα του ταχύμετρου, κάθε 10 δευτερόλεπτα, για να δούμε μην παραβιάσουμε το όριο ταχύτητας, είναι πιό επικίνδυνο, από αυτή καθαυτή την παραβίαση της ταχύτητας και αυτό θα πρέπει να το λάβει πολύ σοβαρά υπόψη της η πολιτεία. Τώρα ποια είναι η λύση. Σήμερα με τις φωνητικές εντολές, όλες οι λειτουργίες μπορούν να γίνονται με φωνητικές εντολές. Θα πρέπει όμως μετά από κάθε φωνητική εντολή του οδηγού, το σύστημα να την επαναλαμβάνει και αυτό για να καταλαβαίνει ο οδηγός ότι το σύστημα αναγνώρισε την εντολή αυτή και προχώρησε στη λειτουργία της.
ioang... (4/7/2015, 20:26) ειμαι κατοχος ενος BMW X1 και σχετικα προσφατα εγκατεστησα (με σαφως μικροτερο κοστος-σε σχεση με το εργοστασιακο- ενα infotainment system το οποιο συνδιαζει και πιεζοπεριστροφικο διακοπτη και οθονη αφης συμφωνα με την κριση του οδηγου.Το αν θα αντεξει στο χρονο θα το δω στην πορεια (ειναι made in China).Θα συμφωνησω παντως με την αποψη του φιλου που αναφερει πως ειναι η παντα ευθηνη του οδηγου η συνετη χρηση τετοιων συστηματων.....Πετυχημενο το παραδειγμα με τις μινι φουστες.....την εχω πατησει.....
syrig... (4/7/2015, 18:09) Δε συμφωνώ με τη λογική σας. Το να μην υπάρχουν συστήματα όπως το iDrive με τη λογική ο οδηγός παίρνει τα μάτια του από το τιμόνι είναι σα να λέμε να μην κυκλοφορούν γυναίκες με μίνι φούστες τα βράδια για να μη τις χαζεύουμε οι υπόλοιποι! Κάθε οδηγός πρέπει να είναι υπεύθυνος πίσω από το τιμόνι. Όταν κάποιος οδηγεί και χαζεύει την κάθε οθόνη είτε αφορά κινητό είτε οθόνη αυτοκίνητου και προκαλέσεις ατύχημα, αποκλειστικά υπεύθυνος είναι ο οδηγός.
kyria... (4/7/2015, 15:50) δυστυχώς σκοτώνουν, και μάλιστα πολλούς. έχουμε δυστυχώς ξεχάσει ποιος είναι ο ρόλος του αυτοκινήτου, να μας μεταφέρει με ασφάλεια από το σημείο Α στο σημείο Β. δυστυχώς τα τηλέφωνα (ακόμα και αν χρησιμοποιούμε bluetooth) και τα infotainment σκοτώνουν καθημερινά κόσμο.
info... (4/7/2015, 15:16) Σαχλαμάρες. Απ'οτι φαίνεται ότι ήταν να παρουσιαστεί και να εφαρμοσθεί στην αυτοκίνηση, παρουσιάστηκε και εφαρμόστηκε (πχ, twin cams, b-turbo,boxer,vti, wankel, twin sparks,valvetronics, υδροπνευματικά,mc pherson, αντιστρεπτικές, abs και πληθώρα άλλων). Ξεμείνανε από ιδέες και "παίζουν" οι κατασκευαστές τώρα με τις έξυπνες σίτες.Κουμπάκια, φωτάκια, μπλιμπλίκια, κωδικοί και τρίχες κατσαρές. Σε δουλειά να βρίσκονται μπάς και κινηθεί η αγορά κάπως. Αυτοκίνητα που να έχουν σωστό στήσιμο δηλ., φρένα,κινητήρα,αναρτήσεις,τιμόνι και κατανομή βάρους ενδιαφέρουν, γιατί στην επόμενη στροφή-στάση "Άγιος Πέτρος" αμαρτία είναι να πείς του αγίου "Ναι..αλλά το αρ κοντίσιόν είχε οικολογικό φρέον".