Non-Paper

Επιλέχτηκαν 5 τελευταίες ειδήσεις
Πώς πήγαμε από τις «κούρσες» στην μανία των SUV; Τι σχήμα ακολουθεί;
Πώς θα είναι η ζωή με όριο τα 30 χλμ./ώρα;
Ποιο αμάξι θα αγόραζες αν ήξερες πως θα το κρατούσες 20 χρόνια;
Το αγοράζεις για κελεπούρι το μεταχειρισμένο GTi ή «απαπα»;
Πάνω ή κάτω από 120.000 χλμ. στο κοντέρ είναι «OK» για μεταχειρισμένο;
περισσότερα »
non paper an off-the record or unofficial presentation of (auto) policy Σας λείπει η Zastava;
Διαβάστηκε από 15304 αναγνώστες

Με προίκα από τη Fiat, η Zastava είχε κερδίσει κοινό και είχε αγαπηθεί ιδιαίτερα στην Ελλάδα κυρίως τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Εσάς, σας λείπει; Τι έγινε και η Zastava χάθηκε από τον αυτοκινητικό χάρτη; Σας λείπει; Με προίκα από τη Fiat, η Zastava είχε κερδίσει κοινό και είχε αγαπηθεί ιδιαίτερα στην Ελλάδα κυρίως τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Εσάς, σας λείπει; Η Zastava ήταν η πλέον γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία της πρώην Γιουγκοσλαβίας (και μετέπειτα της Σερβίας). Κατασκεύαζε οχήματα από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα, ωστόσο πιο γνωστή έγινε από τη δεκαετία του ’50 και μετέπειτα, όταν και σε συνεργασία με τη Fiat, κατασκεύαζε μοντέλα της ιταλικής μάρκας στο εργοστάσιό της.

Στην Ελλάδα, η Zastava αγαπήθηκε ιδιαίτερα τη δεκαετία του ’80 και κέρδισε αρκετό κοινό με μοντέλα όπως το Zastava 1100 (βασισμένο στο Fiat 128), αλλά και το Yugo.

Το Yugo μάλιστα, δεν ήταν δημοφιλές μόνο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, αλλά ήταν και το μοναδικό μοντέλο της μάρκας που εξήχθη και στις Η.Π.Α., πουλώντας μάλιστα 142.000 αυτοκίνητα σε 7 χρόνια.

Τη δημοφιλία της η Zastava, όπως και αντίστοιχες μάρκες της εποχής (π.χ. Lada), τις οφείλει στο ότι είχε φθηνά αυτοκίνητα, με πολύ χαμηλό κόστος συντήρησης και αρκετή αξιοπιστία. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι πολλά Yugo μπορεί κανείς να τα δει ακόμη και σήμερα στη Σερβία, παρότι έχουν περάσει 30-40 χρόνια από το έτος της κατασκευής τους.

Η δεκαετία του ’90 ωστόσο ήταν καταστροφική για την εταιρεία, αφού λόγω του πολέμου της Γιουγκοσλαβίας η Zastava σταμάτησε τις εξαγωγές αυτοκινήτων και μείωσε σε πολύ χαμηλά νούμερα την παραγωγή της. Το 1990 μάλιστα, το ΝΑΤΟ βομβάρδισε το ιστορικό της εργοστάσιο στο Κραγκούγεβατς, επειδή εκεί κατασκευάζονταν όπλα για το Σέρβικο στρατό, δίνοντας στην εταιρεία το τελικό χτύπημα.

Μετά τον πόλεμο η Zastava δεν μπόρεσε να ανακάμψει. Τα νούμερα της παραγωγής ήταν πολύ χαμηλά και υπήρξαν αρκετές οικονομικές δυσκολίες, μέχρι που τελικά η «μαμά» Fiat πήρε στα χέρια της τον πλήρη έλεγχο του εργοστασίου της εταιρείας και σήμανε το τέλος των αυτοκινήτων Zastava. Το τελευταίο μοντέλο της εταιρείας βγήκε από την παραγωγή στα τέλη του Νοέμβρη του 2008, με το εργοστάσιο (και τους υπαλλήλους του) να κατασκευάζει μόνο μοντέλα της Fiat και πλέον, να είναι υπεύθυνο για την παραγωγή του Fiat 500L.

Μετά από όλα αυτά, εσάς ποια είναι η άποψή σας; Σας λείπουν εταιρείες όπως η Zastava; Πιστεύετε ότι ορθώς σταμάτησε να παράγει αυτοκίνητα ή έπρεπε η Fiat να την εμπιστευθεί περαιτέρω και να συνεχίσει την παραγωγή;
Σχολιάστε την είδηση
Σχόλια...
nikos... (14/10/2015, 10:16) Oποια αυτοκινητοβιομηχανια κλινει είναι πληγμα για την αυτοκινηση γιατι μειωνεται ο ανταγωνισμος.Η μαρκα που μου λειπει είναι η SAAB η οποια εβγαζε αξιολογα αυτοκίνητα με δυνατούς TURBO κινητηρες με αριστη παθητικη ασφαλεια με ιδιαιτερο στυλ και design,ευτιχως βεβαια που σωθηκε η Volvo και δεν εκλεισε και αυτή γιατι αλλιως mercedes BMW k Audi θα ειχαν μονοπωλιο.
alex-... (13/10/2015, 17:01) Τα έχω συνδυάσει με τα παιδικά μου χρόνια αφού η αντιπροσωπεία στη salonica ήταν δίπλα στο πατρικό μου... κάθε αμάξι έχει τη δικιά του ΙΣΤΟΡΙΑ και αξίζει το σεβασμο....και τι δε θα δινα να οδηγούσα το τότε αμάξι του παππού μου ,ένα simca Chrysler...
makis... (13/10/2015, 16:23) H Zastava δεν έκλεισε... την βομβαρδίσανε οι Αμερικάνοι. Κολυμπηθρόξυλο δεν έμεινε... Είχα για μερικά χρόνια ένα yugo με 1500 lancia πειραγμένη με webber διπλού σώματος, που είχε τα Uno turbo και τις Lancia 1600 turbo hf τότε για πλάκα στα φανάρια!! Βέβαια πάντα ήλπιζες ότι δεν θα χρειαζόταν να φρενάρεις γιατί την έκατσες, αλλά αυτό ήταν άλλο θέμα. Κρίμα που κατάληξε έτσι η εταιρειούλα αυτή.
theod... (13/10/2015, 15:09) Αν μου λείπει???? δεν αγοράσω καινούργιο αυτοκίνητο γιατί δεν εισάγονται , ετοιμάζω ταξίδι Σερβία μόνο και μόνο για ΝΑ κατέβω με yugo!!! έρε κάτι απίθανα θέματα που ανεβάζετε!! Δεν εξηγείται κάτι έχετε πάθει...
alkar... (13/10/2015, 14:49) Και βέβαια λείπει! ’σχετα με τα όποια μειονεκτήματα! Τέτοιες μάρκες έστω και για το κλασσικό τους ή ρετρό στοιχείο τους πρέπει να είναι ζωντανές όπως η DACIA, LADA κλπ.. Μπορείτε σαν αναγωνρισμένο έντυπο να στείλετε τις απόψεις μας στη μαμά εταιρεία ή σε συνεργασία με άλλα έντυπα του εξωτερικού... Επίσης, το τελευταίο ZASTAVA κυκλοφορούσε με αμάξωμα του προηγούμενου Punto..Αυτά για την ιστορία... Να αναγεννηθεί η μάρκα, θύμα ενός αιματηρού και άδικου πολέμου!!
kkk... (13/10/2015, 14:26) Και εμένα οι παιδικές μου αναμνήσεις με ταξίδια σε όλη την Ελλάδα είναι με ένα Zastava 1.100 GT 55, που είχα πάει μάλιστα μαζί με τον πατέρα μου το 1985 για να το αγοράσει, κάπου στην Καλλιθέα. Λευκό το χρώμα, με καθίσματα που δεν θα ξεχάσω ποτέ στη ζωή μου τη χαρακτηριστική τους μυρωδιά από τις επενδύσεις (και που ήταν ένας λόγος που κατέβαινα κουδούνι μετά τα ταξίδια), χωρίς μπλιμπλίκια, αλλά με αρκετή "ψυχή". Αντεξε μέχρι το 2004, έχοντας καβατζάρει τα 250.000 χλμ. και παίζοντας παράλληλα ακούραστα το ρόλο του κουβαλητή εργαλείων, σκαλών, τσιμέντων, γυψών κ.ο.κ. για τη δουλειά του πατέρα. Αν τώρα έπαιρνα Zastava; Όχι, με την εξελίξη των αυτοκινήτων και κυρίως, τα άλματα στην ασφάλεια, ένα Zastava του 2015, όσο εξελιγμένο και να ήταν, θα ήταν πολύ πίσω από αυτά που θέλουμε από ένα αυτοκίνητο σήμερα. Οπότε, καλώς έκανε και έκλεισε η Zastava, κακώς για τις δικές μας αναμνήσεις...
basil... (13/10/2015, 13:16) Yugo 45..θυμαμε ηθελα να αγορασω μηχανη το 89και ο πατερας μου μου ειπαι να βαλει και αυτος καποια χρηματα να το παρω καινουργιο..ειχε 1150000 δρχ....το κρατησα μεχρι το 95 σκυλι το τι ειχε τραβιξει δεν λεγετε μεχρι και καμπυλατερ αλλαξα εβαλα απο το 128 φιατ για γκαζια...ζαντουλα 160+ πηγενε....αμαξαρα για την ρποχη του
geome... (13/10/2015, 12:54) ΚΑΘΟΛΟΥ!
xalan... (13/10/2015, 12:04) το "βρωμικο" μου vw κανει παντως υπεροχα και ανετα ταξιδια. 200 χιλ με zaztava και μετα πονοκεφαλο για 10 ωρες
igavr... (13/10/2015, 11:56) Ουσιαστικά "γνήσιο" zastava ήταν μόνο το ξεχασμένο Yugo Florida, ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο από τον Giugaro και εξελιγμένο από τους Γιουγκοσλάβους και απόλυτα σύγχρονο με τα μέτρα της εποχής του (τέλη 10ετίας του '80), αλλά έπεσε θύμα "ανθρωπιστικής επέμβασης" του ΝΑΤΟ. Επειδή όμως η μόνη προσφορά στην αυτοκίνηση εταιρειών όπως η Zastava (και οι Lada, Dacia κ.λ.π., η Skoda είναι διαφορετική περίπτωση με μεγάλη ιστορία) ήταν η κάλυψη βασικών αναγκών μετακίνησης των χωρών του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού (και ορισμένων ακόμα με εμμονές στη φορολόγηση του αυτοκινήτου...), νομίζω ότι καλύτερη τύχη και για τους ίδιους τους Σέρβους είναι η συναρμολόγηση αυτοκινήτων κάποιου μεγάλου κατασκευαστή, όπως κάνουν σήμερα. ’ντε και στα δικά μας
stgor... (13/10/2015, 11:54) Είχε ο πατέρας μου zastava 1.1 και μετά είχε ενα απ τα λίγα στην Ελλάδα yugo florida 1.3 με πολλά χιλιόμετρα και με τα 2 , και τι δεν είχαν κουβαλήσει τότε.και απο βλάβες απ οτι μου έχει πει τίποτα.το yugo το πρόλαβα και το οδήγησα κ εγώ ήταν ενα φθηνό απλό αυτοκίνητο οτι πρέπει για τις καθημερινές δουλειές.μέχρι που το έδωσε για απόσυρση μιας και ήταν πλέον αρκετά παλιό...
dstav... (13/10/2015, 10:40) Φίλε Διονύση έχεις απόλυτο δίκιο,με τα <<καθαρά και αξιόπιστα vw>>.
dioni... (13/10/2015, 09:57) 1985 αγοράσαμε καινούργιο τοτε ενα zastava gt55 1.100cc 5θυρο. καταπληκτικό αμάξι ευρύχωρο με νεύρο και τι δεν είχαμε κουβαλήσει, φοβερά αξιόπιστο. μας συντρόφεψε μέχρι το 1995 όπου πλέον κουβαλάει πιτες για σουβλάκια κάπου στο αιγάλεω, γιατί να κλείσει η zastava μεγάλο σφάλμα. το καλλίτερο του αυτοκινήτου φοβερά απλό στη συντηρηση και πολύ οικονομικό. αν εβγαινε πάλι θα το αγόραζα. αλλα τι να κάνουμε ας βολευτούμε με τα ''ΚΑΘΑΡΑ'' VW και ας πάνε για σκραπ τα παλιά ρυπογόνα..