13 ημέρες έμειναν για την την επιβολή των προστίμων, σε όσους δεν έχουν περάσει τα αυτοκίνητα τους από τεχνικό έλεγχο. Δες όσα πρέπει να ξέρεις για τα ΚΤΕΟ και τι ισχύει με το νόμο.
Στο «στόχαστρο» όσα οχήματα δεν περνάνε ΚΤΕΟ
Μετά την αύξηση του προστίμου για όσους ιδιοκτήτες δεν έχουν περάσει το όχημά τους από τον έλεγχο του ΚΤΕΟ, ετοιμάζεται και το νομοσχέδιο που θα τους εντοπίζει.
Χωρίς ΚΤΕΟ δεν θα έχει ασφάλιση
Ο εντοπισμός και η συμμόρφωση όσων ιδιοκτητών δεν έχουν περάσει από έλεγχο του ΚΤΕΟ το όχημά τους, αποτελεί τη νέα προτεραιότητα που έχει θέσει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μετά την ολοκλήρωση του σημαντικού νομοσχεδίου για το νέο σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης υποψηφίων οδηγών και οδηγών, που κατατέθηκε εντός του Απριλίου στη Βουλή.
Σύμφωνα με το νέο νόμο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το όχημα που δεν θα φέρει πιστοποιητικό ελέγχου ΚΤΕΟ, δεν θα επιτρέπεται να ασφαλίζεται. Έτσι, εφόσον θα παραμένει ανασφάλιστο, θα εντοπίζεται μέσω των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων που γίνονται για τα ανασφάλιστα και ως εκ τούτου θα εντοπίζεται και για το ΚΤΕΟ.
Πρόστιμο 150 ευρώ
Εν τω μεταξύ, από τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει η επιβολή των προστίμων ύψους 150 ευρώ στους ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν τα περνούν από Τεχνικό Έλεγχο, όπως ορίζει ο νόμος 4530 που ψηφίστηκε από τη Βουλή και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 30 Μαρτίου. Κι αυτό διότι, όπως αναφέρεται, η ισχύς του συγκεκριμένου άρθρου του νόμου αρχίζει έξι μήνες μετά από τη δημοσίευσή του.
Το πρόστιμο των 150 ευρώ θα επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες οχημάτων για τα οποία συμπληρώνεται χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών από την καταληκτική ημερομηνία εμπρόθεσμης διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου, ή από την ημερομηνία κατά την οποία υποχρεούνται να υποβληθούν, αντί του επαναληπτικού ελέγχου, σε αρχικό έλεγχο.
Τι αλλάζει ως προς τον Τεχνικό Έλεγχο
Το καινούργιο νομοσχέδιο προβλέπει αλλαγές στον τομέα του Τεχνικού Ελέγχου. Οι κυριότερες αλλαγές αφορούν στη διενέργεια ελέγχου μεταχειρισμένων οχημάτων πριν την έκδοση άδειας κυκλοφορίας για πρώτη φορά στη χώρα μας και στον έλεγχο κατά τη μεταβίβαση ενάριθμων οχημάτων. Σημαντικές τροποποιήσεις προβλέπονται και στον έλεγχο των ενδείξεων στους χιλιομετρητές των αυτοκινήτων, καθώς και στο πώς θα αντιμετωπίζουν τα ΚΤΕΟ περιπτώσεις τροποποιημένων ενδείξεων διανυθέντων χιλιομέτρων. Επίσης, θα καλεστούν τα δίκυκλα οχήματα κατηγορίας L3e ανεξαρτήτως κυβισμού κινητήρα από 1ης Ιανουαρίου 2022 και δίκυκλα και τρίκυκλα L4e L5e L7e με κυβισμό άνω των 125 κυβικών.
Τι άλλαξε για τα υγραεριοκίνητα οχήματα (LPG)
Στο παρελθόν πριν από κάθε έλεγχο σε ΚΤΕΟ, υγραεριοκίνητου οχήματος, θα έπρεπε να έχει ελεγχθεί το όχημα από εξουσιοδοτημένο τεχνίτη εγκατάστασης συστημάτων υγραεριοκίνησης, (το αργότερο 1 μήνα προ του ελέγχου από το ΚΤΕΟ) και να συνοδεύετε από Υπεύθυνη Δήλωση που πιστοποιεί την άριστη κατάσταση του συστήματος, τους τύπους των εξαρτημάτων που το αποτελούν, τους αριθμούς εγκρίσεως τύπου αυτών κ.τ.λ. Τώρα αυτή η εργασία του ελέγχου, (δεν απαιτείται πλέον η Υπεύθυνη Δήλωση παρά μόνον η αρχική) μεταφέρθηκε στα ΚΤΕΟ και προστέθηκαν και κωδικοί παρατηρήσεων των ελλείψεων, ώστε να καταχωρούνται στα Δελτία Τεχνικού Ελέγχου», τονίζει ο κ. Στασινός, υπογραμμίζοντας ότι στο Smart ΚΤΕΟ «προκειμένου να ανταποκριθούμε στις πρόσθετες απαιτήσεις, εκπαιδεύσαμε όλους τους τεχνικούς ελεγκτές του ΚΤΕΟ σε ειδικό σεμινάριο επιμόρφωσης, για τους τύπους των συστημάτων υγραεριοκίνησης, και τον τρόπο ελέγχου των».
Δικαιολογητικά για LPG
Αρχικός έλεγχος: πραγματοποιείται εντός ενός μήνα από την ημέρα μετατροπής του.
Απαιτούμενα δικαιολογητικά:
`Aδεια κυκλοφορίας
Ταυτότητα ή δίπλωμα οδηγού που προσκομίζει το όχημα
Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου σε ισχύ (εφόσον το όχημα έχει υποχρέωση)
Υπεύθυνη Δήλωση του εγκαταστάτη τεχνικού που προέβη στην μετατροπή
Επικυρωμένη φωτοτυπία της ξένης δήλωσης συμμόρφωσης. Αν πρόκειται για καταλυτικό όχημα με αισθητήρα λ, απαιτείται επίσης σχεδιάγραμμα της εγκατάστασης
Επικυρωμένη φωτοτυπία της μεταφρασμένης στα Ελληνικά δήλωσης συμμόρφωσης
Σε περίπτωση καταλυτικού οχήματος απαιτείται διάγραμμα εγκατάστασης
Επανέλεγχος: πραγματοποιείται στη περίπτωση που το όχημα δεν έχει ολοκληρώσει με επιτυχία όλα τα στάδια ελέγχου. Ως εκ τούτου θα πρέπει να διορθωθούν οι τυχόν δυσλειτουργίες του και να επανέλθει για τεχνικό έλεγχο
`Αδεια κυκλοφορίας (στην οποία να αναγράφεται το υγραέριο ως δεύτερο καύσιμο)
Ταυτότητα ή δίπλωμα οδηγού που προσκομίζει το όχημα
Προηγούμενο δελτίο ΚΤΕΟ
Προηγούμενο δελτίο ΚΤΕΟ (αυτό που αναγράφει τις ελλείψεις που πρέπει να αποκατασταθούν )
Τι αλλάζει για τα ταξί
Για τα ταξί παρατάθηκε ο χρόνος απόσυρσης από την κυκλοφορία κατά τρία έτη, εξέλιξη που θα αυξήσει την ηλικία του στόλου. Συγκεκριμένα, τα ταξί της Αττικής και της Θεσσαλονίκης αποσύρονται από την κυκλοφορία μετά την συμπλήρωση 18 ετών αν έχουν μηχανή μέχρι 1950 κυβ. εκατοστά και μετά την συμπλήρωση 21 ετών αν έχουν μεγαλύτερη μηχανή.
Ταχύτητα και εξυπηρέτηση τα κριτήρια στην επιλογή ΚΤΕΟ
Μεγάλος ανταγωνισμός επικρατεί στην αγορά των ΚΤΕΟ, καθώς τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ έχουν ανεβάσει ψηλά τον πήχη. Οι τιμές, βέβαια, όπως ορίζεται δια νόμου, δεν μπορούν να διαμορφωθούν χαμηλότερα από τις αντίστοιχες των δημοσίων ΚΤΕΟ. Ωστόσο, αρκετά ΚΤΕΟ κατά περιόδους προβαίνουν σε προσφορές και εκπτώσεις, με αποτέλεσμα οι τιμές να διαμορφώνονται σχετικά στα ίδια επίπεδα. Ως εκ τούτου, οι τιμές δεν είναι ο καθοριστικός παράγοντας στην επιλογή ΚΤΕΟ.
Συχνά ούτε η απόσταση είναι ο καθοριστικότερος παράγοντας, αφού αρκετοί οδηγοί προτιμούν να διανύσουν μερικά χιλιόμετρα παραπάνω προκειμένου να εξυπηρετηθούν γρήγορα και αξιόπιστα. Εξάλλου, η προσβασιμότητα στα ΚΤΕΟ είναι εύκολη, αφού τα περισσότερα βρίσκονται σε κεντρικούς οδικούς άξονες της Αττικής.
Γιατί ξεχωρίζουν τα κορυφαία ΚΤΕΟ
Η γρήγορη εξυπηρέτηση, η ταχύτητα στον έλεγχο (π.χ. 20-30 λεπτά), ο αξιόπιστος και ποιοτικός έλεγχος και το ευχάριστο, ευγενικό και φιλικό περιβάλλον, είναι τα κύρια στοιχεία που εξετάζουν οι κάτοχοι των οχημάτων κατά την επιλογή ΚΤΕΟ, σε συνδυασμό με την τιμή και την απόσταση.
Εξίσου, σημαντικές είναι οι υπηρεσίες που ενδεχομένως να προσφέρονται επιπλέον του ελέγχου όπως συμβουλέςγια τη συντήρηση του οχήματος κ.ά. Επίσης καθοριστικά είναι και τα facilities, οι διευκολύνσεις στις εγκαταστάσεις όπως ράμπες, καλαίσθητες και άνετες αίθουσες αναμονής κ.ά., ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν και τα κίνητρα, όπως δώρα ή προσφορές, που προσφέρουν αρκετά ΚΤΕΟ.
Για το επίπεδο τεχνικών γνώσεων και υπηρεσιών των ΚΤΕΟ και την κατάρτιση του τεχνικού προσωπικού μας μιλά ο κ. Γιώργος Καπετανάκης, Τεχνικός Διευθυντής του ΙΔΕΕΑ (Ινστιτούτο Διαρκούς Επιμόρφωσης Επιχειρήσεων Αυτοκινήτου)
- Έχουν βελτιωθεί τα ΚΤΕΟ σε επίπεδο τεχνικών γνώσεων και υπηρεσιών;
Ως προς το επίπεδο των τεχνικών γνώσεων υπάρχουν ΚΤΕΟ που επενδύουν στην τεχνογνωσία των τεχνιτών τους αλλά και ΚΤΕΟ τα οποία απλά φροντίζουν να τηρούν τις τυπικές νομοθετικές προϋποθέσεις αδιαφορώντας για την ουσιαστική τεχνική ενημέρωση του προσωπικού τους ως προς τις τεχνολογικές εξελίξεις των οχημάτων, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον τεχνικό έλεγχο.
Προς την κατεύθυνση αυτή δεν βοηθά και η ετήσια απαίτηση της εκπαιδευτικής ύλης που ορίζεται από το ΥΜΕ για την επιμόρφωση των Προϊσταμένων των ΚΤΕΟ, αλλά και του υπόλοιπου τεχνικού προσωπικού.
Η εκπαιδευτική ύλη, ειδικά τα τελευταία χρόνια αναφέρεται στο σύνολο της μόνο σε νομοθετικά θέματα και αποφάσεις και όχι στις τεχνολογικές εξελίξεις των οχημάτων.
Θα υπενθυμίσουμε ότι κάθε νομοθετική απόφαση μόλις βγει κοινοποιείται σε όλα τα ΚΤΕΟ και η εφαρμογή της είναι υποχρεωτική, άρα σε όλους γνωστή, προς τι λοιπόν η εκπαίδευση του προσωπικού αποκλειστικά σχεδόν στην νομοθεσία;
- Τι είδους κατάρτιση έχει και πρέπει να έχει το τεχνικό προσωπικό των ΚΤΕΟ;
Το τεχνικό προσωπικό των ΚΤΕΟ θα πρέπει κυρίως να παρακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις των οχημάτων σε συνδυασμό με κάθε άλλη εκπαιδευτική ενότητα που θα αναβαθμίζει τις υπηρεσίες της επιχείρησης ΚΤΕΟ και σίγουρα θα περιλαμβάνει τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας εργασίας του προσωπικού.
- Ποια τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων ΚΤΕΟ;
Από πλευράς εξοπλισμού και διαδικασιών λειτουργίας σήμερα τα περισσότερα ΚΤΕΟ βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο προδιαγραφών.
Είναι φιλικά προς τον πελάτη, έχουν σύγχρονο εξοπλισμό όπως απαιτεί η σχετική νομοθεσία και είναι συνεχώς συνδεδεμένα ηλεκτρονικά με το ΥΜΕ για την διασφάλιση ενός άρτιου τεχνικού ελέγχου των οχημάτων.
- Με τις αλλαγές που επιφέρει ο νέος νόμος θα χρειαστεί επιπλέον επιμόρφωση των τεχνικών των ΚΤΕΟ;
Ήδη ο νέος νόμος προβλέπει την τοποθέτηση συστημάτων υγραεριοκίνησης σε οχήματα επικίνδυνων εμπορευμάτων FL ή AT και επιβάλει την υποχρεωτική επιμόρφωση των τεχνιτών που θα διενεργούν τις εγκαταστάσεις αυτές.
Συνεπώς επιβεβλημένη θα πρέπει να είναι και η εκπαίδευση του προσωπικού του ελεγκτικού μηχανισμού, των ΚΤΕΟ δηλαδή.