ΙΧ-Πλοία: Με 40% μπαταρία ηλεκτρικά-υβριδικά & μισές δεξαμενές LPG/CNG

2.243 Επισκέψεις στο άρθρο (19/4/2024)
ΙΧ-Πλοία: Με 40% μπαταρία ηλεκτρικά-υβριδικά & μισές δεξαμενές LPG/CNG

- Ειδικό καθεστώς για Plug-in, ηλεκτρικά και ΙΧ αερίου στα πλοία.
- Κάτω από 40% φορτισμένα τα ηλεκτρικά, με «μισές» δεξαμενές LPG και CNG.
- Κάμερες, ανιχνευτές αερίων και συσκευές θερμικής απεικόνισης στα πλοία.
- 2 πυροκουβέρτες και έξτρα πυροσβεστήρες στο χώρο των οχημάτων.

Ειδική μετακίνηση για ηλεκτρικά και ΙΧ αερίου στα πλοία

Νέα εγκύκλιο η οποία αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η μεταφορά των AFV οχημάτων, δηλαδή των ηλεκτρικών και των Plug-in υβριδικών, όπως και αυτών που «καίνε» φυσικό αέριο (CNG) ή υγραέριο (LPG), στα πλοία, εξέδωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η νέα εγκύκλιος που υπεγράφη πριν από λίγες ημέρες, έρχεται ως συνέχεια αυτής στα τέλη του 2023 και έχει θέμα: «Επιπρόσθετα μέτρα κατά την μεταφορά οχημάτων χρήσης εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) με Ε/Γ- Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοία».

Κάτω από 40% φορτισμένα τα ηλεκτρικά, με «μισές» δεξαμενές LPG και CNG

Σκοπός της εγκυκλίου είναι η πρόληψη και ο περιορισμός του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς και έκλυσης τοξικών αερίων στους χώρους μεταφοράς οχημάτων. Αρχικά, σε αυτή ορίζεται ο τρόπος που θα γίνεται η φόρτωση των συγκεκριμένων οχημάτων και αναφέρει:   

  • Κατά τη φόρτωση AFVs καταγραφή του είδους τους και της θέσης στην οποία στοιβάζονται επί του πλοίου και τοποθέτηση από το πλήρωμα κατάλληλης σήμανσης σε εμφανές σημείο των οχημάτων. Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά έλεγχος θερμοκρασίας συσσωρευτών.
  • Επισήμανση στους επιβάτες-οδηγούς της ανάγκης για άμεση ενημέρωση του πληρώματος σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.
  • Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών τους να μην υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών.
  • Σε οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας. Μη φόρτωση AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους, στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί. Ειδικότερα, σε περίπτωση ζημιάς με ασάφεια ως προς τη βλάβη ή όχι του συσσωρευτή τους, μη φόρτωση και μεταφορά τους. Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και ο πλοιοκτήτης δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτός ορίσει.
  • Συνεκτίμηση κατά τη στοιβασία του βάρους ιδίως των ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη (β) σχετική τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατά μέσο όρο 25% βαρύτερα από τα αντίστοιχα συμβατικά.
  • Φόρτωση των AFVs σε χώρους καλυπτόμενους από κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης (CCTV) χωρίς την παρεμβολή εμποδίων.
  • Εξασφάλιση της λειτουργίας του συστήματος τεχνητού εξαερισμού του χώρου φόρτωσης (εφόσον είναι κλειστός χώρος φορτίου ro-ro ή ειδικής κατηγορίας όπως ορίζεται στην Οδηγία 2009/45/ΕΚ) κατά την φόρτωση - εκφόρτωση και κατά τη διάρκεια του πλου. Προτίμηση της φόρτωσης σε ανοιχτούς χώρους οχημάτων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι και είναι πρακτικά εφικτό.

Κάμερες, ανιχνευτές αερίων και συσκευές θερμικής απεικόνισης

Από κει και πέρα, η εγκύκλιος ξεκαθαρίζει πως δεν επιτρέπεται η φόρτιση των οχημάτων επί του πλοίου, αλλά και πως σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει σύνδεση κάποιου οχήματος σε κάποια πηγή ηλεκτρικού ρεύματος του πλοίου. Ως εκ τούτου, από το προσωπικού του πλοίου απαιτείται η κατάλληλη εποπτεία, αλλά και η δική του εξοικείωση. Αμφότερες οι διαδικασίες ορίζονται από την εγκύκλιο.
Σε ότι αφορά την εποπτεία των χώρων αναφέρει:

  • Επιπρόσθετα του υπάρχοντος συστήματος περιπολιών, ιδιαίτερη επαγρύπνηση των αγημάτων πυρασφάλειας καθΆ όλη τη διάρκεια παραμονής των οχημάτων AFVs επί του πλοίου με έμφαση στους χώρους στοιβασίας AFVs.
  • Εφοδιασμός όλων των πλοίων με δύο (2) τουλάχιστον κατάλληλες φορητές συσκευές θερμικής απεικόνισης,
  • Εφοδιασμός όλων των πλοίων με δύο (2) τουλάχιστον φορητούς ανιχνευτές τοξικών ή και εύφλεκτων αερίων.
  • Διενέργεια περιπολιών εποπτείας στους χώρους παραμονής των οχημάτων, με χρήση συσκευών θερμικής απεικόνισης και ανιχνευτές αερίων από εξοικειωμένα μέλη του πληρώματος, καθΆ όλη την διάρκεια του ταξιδιού.
  • Συνεχής εποπτεία των χώρων φόρτωσης οχημάτων μέσω κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης (CCTV).
Για την εξοικείωση του πληρώματος ορίζει:
  • Εξοικείωση του πληρώματος που εκτελεί περιπολίες, καθώς και του πληρώματος που καλείται να ανταποκριθεί σε πυρκαγιά που περιλαμβάνει AFVs.
  • Εξοικείωση του πληρώματος που συμμετέχει στις περιπολίες στο χειρισμό και την ορθή χρήση των συσκευών θερμικής απεικόνισης και του εξοπλισμού ανίχνευσης τοξικών ή και εύφλεκτων αερίων που διαθέτει το πλοίο.

2 πυροκουβέρτες και έξτρα πυροσβεστήρες στο χώρο των οχημάτων

Για την ύπαρξη ακόμα μεγαλύτερης ασφάλειας και την αντιμετώπιση πυρκαγιάς στο πλοίο, η εγκύκλιος προϋποθέτει:

  • Μέριμνα για την ύπαρξη δύο επιπρόσθετων (2) πυροσβεστήρων τουλάχιστον 9 lt κατάλληλων προδιαγραφών για κατασβέσεις πυρκαγιάς συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων στα ήδη υπάρχοντα σημεία των χώρων οχημάτων όπου υπάρχουν διαθέσιμοι πυροσβεστήρες συμφώνως fire plan.
  • Εφοδιασμός των πλοίων με τουλάχιστον δύο (2) ειδικές κουβέρτες πυρκαγιάς οχημάτων για κάθε χώρος στοιβασίας οχημάτων.
  • Εφοδιασμός με δύο (2) εξαρτύσεις πυροσβέστη (Fire-fighter's outfits). Πλοία στα οποία οι εξαρτύσεις πυροσβέστη πληρούν τις ειδικότερες απαιτήσεις της παρ. ΣΤ της παρούσης δεν απαιτείται να εφοδιαστούν εκ νέου με αυτές.
  • Εφοδιασμός με αυτόνομες αναπνευστικές συσκευές (breathing apparatus) με χειραγωγό διάσωσης (lifeline), οι οποίες θα αποτελούν μέρος των εξαρτύσεων πυροσβέστη.

Συνέχεια του άρθρου >>>
test center
SEAT