Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  27/11/2007
Αφιέρωμα
Toυς ήπιαμε το αίμα!
Οι μετρήσεις των αμορτισέρ
Διαβάστηκε από 19302 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:27/11/2007
Σε ποσοστό επί τοις εκατό, το αμορτισερόμετρο μας δείχνει το ποσοστό απόσβεσης της ανάρτησης.
Για να είναι κατανοητά τα στοιχεία των μετρήσεων που παραθέτουμε παρακάτω, πρέπει πρώτα να δούμε τι είναι το αμορτισερόμετρο και τι σημαίνουν τα αποτελέσματα που μας έδωσε.
Tι ακριβώς κάνει το αμορτισερόμετρο;
To αμορτισερόμετρο μετράει την απόσβεση της ανάρτησης σε ποσοστό επί τοις εκατό. Ουσιαστικά, μετράει την πρόσφυση του τροχού σε μία ταλάντωση. Το αμορτισερόμετρο προκαλεί ταλαντώσεις διαφόρων συχνοτήτων (μετριούνται σε hertz). Αν, λοιπόν, η κάθετη δύναμη χωρίς ταλάντωση, που ασκείται μεταξύ τροχού και οδοστρώματος, δηλαδή το βάρος που σηκώνει ο τροχός, είναι για παράδειγμα 100 κιλά, τότε σε μία ταλάντωση της ανάρτησης, το ποσοστό του βάρους που σηκώνει ο τροχός (έστω 70 κιλά) θα είναι μικρότερο από το βάρος που σηκώνει όταν δεν υπάρχει ταλάντωση, δηλαδή 70%.
Συνεπώς, η ένδειξη του αμορτισερόμετρου είναι η αναλογία του βάρους που σηκώνει ο τροχός σε μία συγκεκριμένη τιμή ταλάντωσης, προς το βάρος που σηκώνει ο τροχός με το όχημα στατικό.
Το ποσοστό απόσβεσης
Επειδή γίνονται ταλαντώσεις σε διαφορετικές συχνότητες, όπου υπάρξει η μεγαλύτερη διαφορά, αυτή ορίζεται ως ποσοστό απόσβεσης. Ποσοστό 0% σημαίνει, ότι στο απόγειο μίας συγκεκριμένης συχνότητας ταλάντωσης, ο τροχός έχασε επαφή με το οδόστρωμα. Το διπλανό γράφημα βοηθά στην κατανόηση των παραπάνω (στη συγκεκριμένη περίπτωση, στην ταλάντωση κοντά στα 12 hertz υπήρξε η μικρότερη τιμή της κάθετης δύναμης μεταξύ τροχού και οδοστρώματος, που είναι περίπου στο 20% της δύναμης (βάρους) με το όχημα ακίνητο). Άρα, η απόσβεση του συγκεκριμένου αμορτισέρ είναι περίπου 20%, δηλαδή όχι καλή. Όσο πιο κοντά στο 100%, τόσο πιο καλή θεωρείται η λειτουργία της ανάρτησης.
Τι σημαίνουν τα αποτελέσματα;
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Κατασκευαστών Αμορτισέρ (EuSAMA), τα ποσοστά απόσβεσης που μας δίνει το αμορτισερόμετρο ως αποτελέσματα, έχουν τις εξής διαβαθμίσεις και ερμηνείες. Όπως προείπαμε, όσο πιο κοντά στο 100%, τόσο καλύτερα λειτουργεί η ανάρτηση ενός αυτοκινήτου. Βέβαια, πολύ σπάνια κάποιο αυτοκίνητο ξεπερνά το 90%, ειδικά στον πίσω άξονα, όπου τα περισσότερα αυτοκίνητα παραγωγής είναι πολύ πιο ελαφριά.
Ποσοστό απόσβεσηςΕρμηνεία
61% to 100%Kορυφαία απόδοση αμορτισέρ
41% to 60%Καλή απόδοση αμορτισέρ
21% to 40%Μέτρια απόδοση αμορτισέρ
1% to 20%Φτωχή απόδοση αμορτισέρ
0%Κακή απόδοση αμορτισέρ
Το δικό μου αυτοκίνητο πότε κόβεται;
Οι προδιαγραφές σύμφωνα με τις οποίες δουλεύουν όλα τα Κ.Τ.Ε.Ο, ιδιωτικά και δημόσια, είναι συγκεκριμένες και ορίζονται από νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κατά τη διάρκεια, λοιπόν, του Τεχνικού Ελέγχου Αυτοκινήτων στα ΚΤΕΟ όλης της χώρας, ισχύουν τα εξής:
A. Ανά τροχό: Η απόδοση του αμορτισέρ δεν πρέπει να είναι μικρότερη του 21%. Αν το ποσοστό είναι μεταξύ 21% και 40%, τότε το πρόβλημα είναι δευτερεύουσας σημασίας και οι άνθρωποι του ΚΤΕΟ απλά μας προειδοποιούν, ότι πρέπει να διορθώσουμε κάτι στην ανάρτηση.
B. Ανά άξονα: Η διαφορά στην απόδοση των αμορτισέρ μεταξύ των τροχών του ίδιου άξονα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 30%. Αν η διαφορά αυτή κυμαίνεται από 15% έως 30%, τότε το πρόβλημα είναι δευτερεύουσας σημασίας και καλό θα είναι σύντομα να επισκεφθούμε ένα συνεργείο.
H κόπωση των αμορτισέρ σε αριθμούς
Στον παρακάτω πίνακα βλέπετε τα αποτελέσματα από τις μετρήσεις των αμορτισέρ ανά τροχό και ανά άξονα κάθε αυτοκινήτου, πριν και μετά το σλάλομ. Τα γενικό χαρακτηριστικό όλων των αποτελεσμάτων είναι, ότι το ποσοστό απόσβεσης των αμορτισέρ παρουσιάζεται σε όλα μειωμένο μετά το σλάλομ, δείγμα ότι οι αναρτήσεις πραγματικά "κουράστηκαν". Η μέση απόκλιση φτάνει σε κάποια αυτοκίνητα ακόμη και στο 11,56%, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια ιδιαίτερα κακή επίδοση. Το μέγιστο ποσοστό απόσβεσης εμφάνισε η εμπρός αριστερή ανάρτηση του Opel Astra πριν το slalom βέβαια.
Αναλυτικά αποτελέσματα
Bαθμός απόσβεσης κραδασμών πριν το σλάλομ (%)
Μοντέλο Εμπρός άξονας Πίσω άξονας
ΑριστεράΔεξιάΑριστεράΔεξιά
Μazda 3 1,6 5d50525542
Seat Leon 1,667715559
Οpel Astra 1,6 5d81786869
Kia Cee'd 1,675716563
Ford Focus 1,6 5d63665152
Toyota Auris 1,673726059
Citroen C4 1,6 5d65696161
Hyundai i30 1,678766365
VW Golf 1,4 TSI 122 ps69725054
Bαθμός απόσβεσης κραδασμών μετά το σλάλομ (%)
Μοντέλο Εμπρός άξονας Πίσω άξονας
ΑριστεράΔεξιάΑριστεράΔεξιά
Μazda 3 1,6 5d46504040
Seat Leon 1,665695456
Οpel Astra 1,6 5d78766566
Kia Cee'd 1,674706260
Ford Focus 1,6 5d60634851
Toyota Auris 1,667655556
Citroen C4 1,6 5d62686061
Hyundai i30 1,676746060
VW Golf 1,4 TSI 122 ps67694345
Η ασυμμετρία
Η ασυμμετρία περιγράφει τη διαφορά στο ποσοστό απόσβεσης μεταξύ των αναρτήσεων στους τροχούς του ίδιου άξονα. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικό παράγοντα, αφού όσο μικρότερο είναι το ποσοστό της ασυμμετρίας, τόσο πιο αρμονικά και ισορροπημένα συμπεριφέρονται οι αναρτήσεις των τροχών στον ίδιο άξονα, κάνοντας το αυτοκίνητο περισσότερο προβλέψιμο για τον οδηγό.
Στο σημείο αυτό πρέπει να ευχαριστήσουμε την ΚΑΡΑΦΕΡΗΣ Ο.Ε. "ΚΤΕΟΚΑΡ" (Ιδιωτικό Κ.Τ.Ε.Ο AUTOVISION) στη Λαμία, για την παραχώρηση των εγκαταστάσεων της με το υπερσύχρονο αμορτισερόμετρο, προκειμένου να πραγματοποιήσουμε τις μετρήσεις. Η φιλοξενία εκ μέρους του κ. Καραφέρη ήταν παραπάνω από άψογη, ενώ το εξειδικευμένο προσωπικό της επιχείρησης ήταν πάντα σε θέση να λύσει όλες τις απορίες που είχαμε, σχετικά με τη λειτουργία του αμορτισερόμετρου. Το ιδιωτικό αυτό Κ.Τ.Ε.Ο βρίσκεται στο 3ο χλμ. Ε.Ο. Λαμίας - Αθηνών, Λαμία, Παράδρομος Εθνικής Οδού, Τ.Κ. 35100. Τηλέφωνο για ραντεβού: 22310-93893.
Παράλληλα ευχαριστούμε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορείας και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για την παραχώρηση του στρατιωτικού Αεροδρομίου της Λαμίας προκειμένου να πραγματοποιήσουμε τα τεστ.
Μικρότερη καταπόνηση ανάρτησης για το Citroen C4
Λαμβάνοντας υπ' όψιν όλα τα παραπάνω και με δεδομένη τη σκληρή καταπόνηση των αυτοκινήτων, τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών μας βοηθούν να κατατάξουμε τα αυτοκίνητα ανάλογα με τη διαφορά στο ποσοστό απόσβεσης που παρουσίασαν, πριν και μετά το σλάλομ. Στην κορυφή της τελικής κατάταξης βρίσκεται το Citroen C4, με διαφορά απόσβεσης μόλις κατά 1,95%. Με απλά λόγια αυτό σημαίνει, ότι παρά την έντονη καταπόνηση που δέχτηκε το γαλλικό μοντέλο από τη διαδικασία του σλάλομ, οι αναρτήσεις του συνέχισαν να αποσβένουν σχεδόν με τον ίδιο ρυθμό. Ιδιαίτερα καλά τα πήγαν και τα Kia Cee'd, Seat Leon και Opel Astra. Το Hyundai i30, παρά το γεγονός ότι ανά τροχό σημείωσε ποσοστό ακόμη και έως 78%, μετά το σλάλομ έδειξε σχετική καταπόνηση που φτάνει στο 4,26, ενώ το Focus 4,31%. Από εκεί και κάτω, οι συνέπειες της πίεσης από το σλάλομ ήταν περισσότερο αισθητές στην ανάρτηση των Toyota Auris και VW Golf. Τέλος, περισσότερο αρνητική ήταν η επίδοση του Mazda3, το οποίο παρουσίασε διαφορά κατά 11,56%, μεταξύ των δύο μετρήσεων.
Τελική κατάταξη στο τεστ καταπόνησης ανάρτησης
α/αΜοντέλαΜ.Ο. απόσβεσης
πριν το σλάλομ
Μ.Ο. απόσβεσης
μετά το σλάλομ
Διαφορά
απόσβεσης ( % )
1Citroen C4 1,6 5d64,0062,75-1,95
2 Kia Cee'd 1,668,5066,50-2,92
3Seat Leon 1,663,0061,00-3,17
4 Οpel Astra 1,6 5d74,0071,25-3,72
5 Hyundai i30 1,670,5067,50-4,26
6 Ford Focus 1,6 5d58,0055,50-4,31
7 Toyota Auris 1,666,0060,75-7,95
8VW Golf 1,4 TSI 122 ps61,2556,00-8,57
9Μazda 3 1,6 5d49,7544,00-11,56
Τεστ αντοχής αναρτήσεων και... συντακτών
Τόσο πολύ κουράστηκε ο Σταμάτης Καγιαλής, που παραλίγο να τον πείσουμε για πρώτη φορά να μας δώσει τα κλειδιά του δικού του Focus ST.
Για να εξαντλήσουμε τις αντοχές των αυτοκινήτων, έπρεπε να εξαντλήσουμε και τις δικές μας. Και πώς να μη γίνει αυτό, αφού έπρεπε να φορτώσουμε και να ξεφορτώσουμε 9 αυτοκίνητα, με 25 κιλά σακιά, συνολικού βάρους 300 κιλών. Δηλαδή, μεγάλο μέρος της ημέρας πέρασε με την εξής πρακτική: κουβάλα - ξεκουβάλα - δέσε - λύσε... Ευτυχώς που όλοι έβαλαν ένα χεράκι και γλιτώσαμε την αναρρωτική… Περισσότερο εξαντλητικό ήταν το σλάλομ. Ρωτήστε το Σταμάτη Καγιαλή, ο οποίος πέρασε ανάμεσα από τις κορίνες με κάθε αυτοκίνητο πολλές φορές. Στην πραγματικότητα πραγματοποίησε 81 διελεύσεις με τα πλευρικά G να τελειώνουν το κατά τ' άλλα... ατελείωτο κορμί του. Στο τέλος, ο γενικά πολύ συγκεντρωμένος Σταμάτης μας, είχε μπερδέψει… τη δύση με την ανατολή, το Leon με το Auris και τη βούρτσα με τη.… Λούτσα! Όσο για το Χρήστο Κίτσο, δε φάνηκε να κουράστηκε πολύ ως συνοδηγός στα σλάλομ, αφού συνέχισε απτόητος ακόμη και μετά το διάλλειμα για σουβλάκια από τα οποία κατανάλωσε αρκετά...
Συμπέρασμα
Κοιτώντας ξανά και ξανά τους πίνακες με τα συγκεντρωτικά στοιχεία των αποτελεσμάτων από το αμορτισερόμετρο, αντιλαμβάνεται κανείς αμέσως, ότι όλα πλέον τα αυτοκίνητα της μικρομεσαίας κατηγορίας έχουν φτάσει σε ένα συνολικά πολύ καλό επίπεδο, αφού παρά τη σκληρή δοκιμασία του σλάλομ που υπέστησαν, οι διαφορές που παρουσίασαν στη δεύτερη μέτρηση είναι σχετικά μικρές, αποδεικνύοντας ότι χρειάζεται πολλή δουλειά για να κουράσεις τις αναρτήσεις τους. Μάλιστα, σε μεγάλο βαθμό διαψεύστηκαν και οι δικές μας προβλέψεις, οι οποίες ήθελαν τις αναρτήσεις τουλάχιστον ενός με δύο αυτοκινήτων να εμφανίζουν σοβαρό πρόβλημα.

 
 ΤΕΣΤ ΑΝΤΟΧΗΣ σε 9 δημοφιλή μικρομεσαία αυτοκίνητα.
Πρώτο μέρος: Αντοχή της ανάρτησης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
Σλάλομ
Οι μετρήσεις των αμορτισέρ