Advanced Tech Talk

Advanced Tech Talk

19.360 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 1/10/2014

Το κύριο μέλημα όλων των μεγάλων κατασκευαστών ελαστικών, είναι πως θα κάνουν τα ελαστικά τους να δουλεύουν καλύτερα, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Βλέπετε, το μόνο μέσο επαφής που υπάρχει μεταξύ του αυτοκινήτου και του δρόμου είναι ένα μίγμα από διαφορετικές στρώσης γόμας που «ενώνονται» με μεταλλικά σύρματα και συνθέτουν το ελαστικό του αυτοκινήτου. Οι κύριες λειτουργίες του, είναι να απορροφά τους κραδασμούς από το δρόμο και να μεταφέρει τις πλευρικές και διαμήκεις δυνάμεις από το δρόμο στο πλαίσιο. Το ελαστικό όταν έρθει σε επαφή με την άσφαλτο δημιουργεί μια σχεδόν τέλεια σύζευξη, που αποτελείται από μια χημική ένωση και μια μηχανική τριβή. Η μηχανική τριβή είναι η κλασσική τριβή που δημιουργείται μεταξύ δύο επιφανειών που έρχονται σε επαφή, όπου στη περίπτωση του δρόμου και του ελαστικού έχει μεγάλο συντελεστή τριβής. Η χημική ένωση αποτελείται από το χημικό δεσμό που αναπτύσσεται μεταξύ των υλικών της ασφάλτους και της γόμας ελαστικού όταν έρχονται σε επαφή κι έτσι το ελαστικό μπορεί να παράγει μεγαλύτερη δύναμη πριν αρχίσει να γλιστράει.
Οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν το πόση δύναμη και κατΆ επέκταση πόση πλευρική και διαμήκη επιτάχυνση μπορεί να παράγει ένα λάστιχο είναι δύο:
1. Θερμοκρασία
2. Βάρος:
Ο δεύτερος πιο σημαντικός παράγοντας που καθορίζει την απόδοση και το επίπεδο πρόσφυσης που μπορεί να παραχθεί ειναι η δύναμη πίεσης που ασκείται στο ελαστικό. Από τη φυσική: Δύναμη = Βάρος x Συντελεστή πρόσφυσης.
Όσο αυξάνεται η πίεση που ασκείται στο ελαστικό τόσο αυξάνεται και η παραγόμενη δύναμη αλλα όχι γραμμικά! ¶μα αυξήσουμε τα κιλά πίεσης κατά 50% η αντίστοιχη αύξηση της παραγόμενης πρόσφυσης είναι πολύ λιγότερη απο 50%.
Η κεντρομόλος δύναμη που ασκείται όταν ένα αυτοκίνητο στρίβει, μεταφέρει το βάρος του σασσί από τους εσωτερικούς στους εξωτερικούς τροχούς. Έτσι ένα αυτοκίνητο που ακίνητο έχει στατικό βάρος 50-50% ανάμεσα στους τροχούς της δεξιά και της αριστερή πλευρά, στη στροφή αλλάζει φτάνοντας και το 90-10% σε οριακές συνθήκες. Όμως η αύξηση της παραγόμενης πρόσφυσης των εξωτερικών τροχών δεν αντισταθμίζει τις απώλειες των εσωτερικών τροχών γιατι η αποδοσή τους δεν είναι γραμμική.
3. Πλάτος – Πίεση Ελαστικού
Όσο πιο πλατύ είναι το ελαστικό τόσο πιο δύσκολα ζεσταίνεται για να φτάσει στο εύρος καλής λειτουργίας. Για αυτό το πλάτος του επιλέγεται σε σχέση με το γωνιακό στατικό βάρος του οχήματος σε συνδυασμό με την κάθετη δύναμη που παράγεται. Η αλλαγή της πίεσης των ελαστικών μεγαλώνει ή μικραίνει το πλάτος επιφανείας, αλλά σε μικρό εύρος και χρησιμοποιείται για το λεγόμενο “fine tuning” όταν θέλουμε να μειώσουμε τη τάση της υποστροφή ή της υπερστροφής.