Ταξίδια εκτός… δρόμου!

Διαβάστηκε από 1946 αναγνώστες

Η χώρα μας προσφέρει δεκάδες επιλογές για ταξίδια στην «άγνωστη» ενδοχώρα, μέσα από χωματόδρομους που μας οδηγούν σε απίστευτης ομορφιάς τοπία. Με σεβασμό στο περιβάλλον, αποκαλύπτουμε τις πιο ενδιαφέρουσες διαδρομές με τετρακίνητο όχημα, αλλά και συμβουλές για να μη «μείνετε» στη μέση του πουθενά!

Σκέφτεστε να κάνετε την πρώτη σας εκδρομή με 4x4; Ασχετα από τον προορισμό σας, είναι σοφό να προετοιμαστείτε πλήρως για αυτήν. Η εκτός δρόμου εξόρμηση επιβάλλει διαφορετικές απαιτήσεις στο μέγεθος και την ανθεκτικότητα του τετρακίνητού σας. Πολλά από τα σημερινά 4x4 (SUV κ.α.) δεν έχουν σχεδιασθεί για πραγματική εκτός δρόμου χρήση. Για «σκληρές» εκτός δρόμου περιπέτειες θα χρειαστείτε ένα 4x4 με αμάξωμα πολύ ανθεκτικό στις καταπονήσεις.

Η εξόρμηση εκτός δρόμου μπορεί να είναι από τις πιο διασκεδαστικές εμπειρίες σας με αυτοκίνητο, αλλά πριν ξεκινήσετε για εκείνο τον «άγριο» χωματόδρομο, σας έχουμε μερικές συμβουλές για να προετοιμάσετε εαυτούς και το όχημά σας για ασφαλείς και ευχάριστες διαδρομές, που θα θέλετε να τις επαναλάβετε με την πρώτη ευκαιρία.

 

Επιλέξτε το σωστό ελαστικό!

Μία λασπωμένη ορεινή διαδρομή ανηφορο-κατηφόρες και πλαϊνές κλίσεις απαιτεί M/T (mud terrain) ελαστικά για να την διασχίσουμε με ασφάλεια. Τα ελαστικά με τα οποία παραδίδονται τα τετρακίνητα από τον κατασκευαστή είναι στις περισσότερες περιπτώσεις όμοια με αυτά των επιβατικών, με αποτέλεσμα να είναι άριστα στην άσφαλτο και στις υψηλές ταχύτητες, ανεκτά στο στεγνό χωματόδρομο (με ορατό τον κίνδυνο να σκιστούν τα μαλακά πλαϊνά τους κάποια πέτρα) και απλά ανύπαρκτα στη λάσπη ή στο μαλακό χιόνι. Για όσους σχεδιάζουν λοιπόν να κινηθούν σε χωμάτινες διαδρομές, εκμεταλλευόμενοι πραγματικά τις δυνατότητες που τους παρέχει η τετρακίνηση, η αλλαγή τους είναι επιβεβλημένη.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να επισκεφθούμε ένα εξειδικευμένο κατάστημα εμπορίας ελαστικών 4x4 και να ενημερωθούμε για τους τύπους και τις διαστάσεις που είναι διαθέσιμα για το τετρακίνητό μας. Υπάρχουν δύο τύποι ελαστικών για χρήση πέραν της ασφάλτου: τα A/T και τα M/T. Τα A/T (all terrain) αποτελούν το πρώτο βήμα μετά τα ασφάλτινα. Συνήθως θα τα ακούσετε και μαζί με κάποια νούμερα που δίνει ο κατασκευαστής, π.χ. 60-40 ή 70-30 και αφορούν στο σκεπτικό του σχεδιαστή σχετικά με το ποσοστό χρήσης σε χώμα και σε άσφαλτο. Τα νούμερα αυτά είναι ενδεικτικά για τις δυνατότητές τους σε κάθε περίπτωση. Το σωστό λάστιχο θα σου προσφέρει σταθερότητα και ασφάλεια στο χώμα (χωρίς τις περισσότερες φορές εσύ να το καταλάβεις) και θα σε αποζημιώσει τη μία φορά που θα χρειαστείς το κάτι παραπάνω, στοιχείο το οποίο και θα εκτιμήσεις.

 

Διάσχιση ποταμού

Η διάβαση ενός ποταμού ή κάποιου νερόλακκου δεν αποτελεί πρόβλημα για τα περισσότερα 4x4 οχήματα, μπορεί όπως να δημιουργήσει «θέμα» στους απρόσεκτους ή σε όσους έχουν αμελήσει κάποια βασικά στοιχεία. Πριν από κάθε τέτοιο πέρασμα λοιπόν, καλό θα ήταν να γνωρίζετε πού βρίσκεται η εισαγωγή αέρα του αυτοκινήτου σας. Ιδανικά, θα πρέπει να είναι σε ένα από τα υψηλότερα σημεία του χώρου του κινητήρα. Αν είναι τοποθετημένη κοντά στη μάσκα του αυτοκινήτου, κάθε επαφή με πολύ νερό ενδέχεται να το οδηγήσει κατευθείαν μέσα στη εισαγωγή. Ένα snorkel (αναπνευστήρας), που μπορείτε πολύ εύκολα να προμηθευτείτε από καταστήματα με αξεσουάρ για 4x4, θα κάνει τη ζωή σας πιο εύκολη. Αν πάλι σας ανησυχεί το ενδεχόμενο να περάσει νερό στο χώρο του κινητήρα, μπορείτε να τοποθετήσετε πρόχειρα ένα κομμάτι πλαστικού σωλήνα στην εισαγωγή και να το αφαιρέσετε αμέσως μετά το πέρασμα. Επίσης, φροντίστε να ελέγχετε πάντα το βάθος του σημείου από όπου θέλετε να περάσετε με ένα μακρύ ξύλο ή περνώντας πρώτα με τα πόδια από αυτό, καθώς και να τσεκάρετε αν υπάρχουν τυχόν τρύπες που θα αυξήσουν το βάθος.

Σημαντικό είναι να περνάτε με χαμηλή ταχύτητα στο κιβώτιο και υψηλές στροφές, για να διατηρήσετε την ορμή σας και να μην κόψει από δύναμη ο κινητήρας μέσα στο νερό. Στην εξάτμιση δεν υπάρχει πρόβλημα να μπει νερό όσο ο κινητήρας δουλεύει. Αν σας σβήσει μέσα στο νερό, μη δοκιμάσετε να το ξαναβάλετε μπροστά, μιας και θα κάνει αναρρόφηση νερού από την εξάτμιση και θα πάρει νερό στους κυλίνδρους. Μπείτε στο νερό αργά, διατηρήστε σταθερή ταχύτητα και ακολουθήστε τον κυματισμό μέχρι να βγείτε από αυτό. Όταν διασχίζετε ένα ορμητικό ποτάμι, έχετε κατά νου πως η στάθμη του νερού θα ανέβει μόλις αυτό βρει στο πλάι του οχήματος. Τέλος, αν δείτε ότι τα πράγματα δυσκολεύουν και αρχίσετε να νιώθετε έντονη ανησυχία, καλύτερα να δέσετε το τετρακίνητό σας πριν μπει στο νερό με κάποιο άλλο όχημα που είναι μαζί σας.

 

Top 9 Tips

Χωματόδρομοι: Μην ανοίγετε νέες διαδρομές, μείνετε στις ήδη υπάρχουσες. Γιατί, σε περίπτωση που κάτι σας συμβεί, κανείς δε θα μπορέσει να σας εντοπίσει και να σας βοηθήσει.

Σκουπίδια: Μην τα πετάτε, μαζέψτε τα σε μια σακούλια σκουπιδιών για να τα πετάξετε σε κάδο, όταν βρεθείτε πίσω στον «πολιτισμό».

Σπινάρισμα: Μη σπινάρετε τους τροχούς σας άσκοπα. Χαλούν την επιφάνεια του εδάφους και οδηγούν στη διάβρωσή τους με τις επερχόμενες βροχές.

Βράχια: Αν χρησιμοποιήσετε βράχια για το ξεπέρασμα ενός εμποδίου (π.χ. νεροφάγωμα), καλό είναι να τα επαναφέρετε στην προηγούμενη θέση τους.

Το γνώθι σαυτόν: Αφήστε τον εγωισμό σας στο σπίτι! Κάθε όχημα και κάθε οδηγός έχει τα όριά του. Μπορείτε να αποφύγετε ζημιές και κυρίως τραυματισμούς αν αποφύγετε περάσματα ή «πατήματα» για τα οποία δεν έχετε τη σιγουριά ότι θα τα καταφέρετε!

Αγρια ζωή: Μην ενοχλείτε την άγρια ζωή που μας περιβάλλει. Ούτε τα φυτά ούτε τα ζώα.

Ταχύτητα: Οδηγείτε σιγά. Απολαύστε το τοπίο, ζήστε την εξοχή στο μέγιστο.

Συνάντηση: Όπως και στην άσφαλτο, μείνετε στη δεξιά πλευρά το δρόμου. Ιδιαίτερα στα σημεία εκείνα όπου δεν υπάρχει ορατότητα για αντίθετα ερχόμενα αυτοκίνητα, ποδήλατα, κλπ.

Καταλύτης: Προσέχετε πού σταματάτε το αυτοκίνητό σας! Ο καταλύτης έχει πολύ μεγάλη θερμοκρασία και αν βρει καλό προσάναμμα, όπως π.χ. χόρτα, τότε δε θα αργήσει να λαμπαδιάσει το αγαπημένο σας μεταφορικό μέσο μαζί με το πράσινο περιβάλλον!

 

Κείμενο: Θοδωρής Αθανασιάδης/www.viewsofgreece.gr

 

Δείτε περισσότερα άρθρα στο autotriti-touring.gr

Επιστροφή