Διαβάστηκε από 14590αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:25/9/2007
Οποιοσδήποτε συμπατριώτης μας έχει τη δυνατότητα να αγοράσει ένα καινούργιο αυτοκίνητο από κάποια χώρα του εξωτερικού και να το εισαγάγει στη χώρα μας. Αξίζει, όμως, τελικά να κάνει κανείς αυτό το βήμα; Θα αποκτήσει το αυτοκίνητο που επιθυμεί φθηνότερα, από ό,τι εάν το αγόραζε στη χώρα μας;
Η διαδικασία
Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι ένα αυτοκίνητο αγοράζεται καινούργιο και σε τιμή λιανικής από κάποιον έμπορο σε μια χώρα της Ευρώπης. Στη συνέχεια, ο αγοραστής μπορεί να φέρει το αυτοκίνητο στη χώρα μας είτε με φορτωτική, είτε οδηγώντας το ως τα σύνορα της Ελλάδας. Στη δεύτερη περίπτωση, θα πρέπει το αυτοκίνητο να βγάλει προσωρινές πινακίδες (Export) και να ασφαλιστεί (δεκαπεντάθυρο). Όταν, λοιπόν, φτάσει στο τελωνείο το αυτοκίνητο, θα πρέπει να καθοριστεί η φορολογητέα του αξία (δηλ. το ποσόν του τέλους ταξινόμησης, που θα κληθεί να πληρώσει ο αγοραστής), αλλά και να του επιβληθεί ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) της χώρας μας.
Τι ακριβώς θα πληρώσει ο αγοραστής;
Η φορολογητέα αξία ενός καινούργιου αυτοκινήτου για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης εξαρτάται από τον κυβισμό του κινητήρα του. Δηλαδή, όπως μπορείτε να δείτε και στο πινακάκι με τα τέλη ταξινόμησης, αυτή μπορεί να φτάσει έως και το 50% της τιμής αγοράς του. Επιπλέον, πέρα από το τέλος ταξινόμησης, ο αγοραστής θα πρέπει να πληρώσει και το Φ.Π.Α. (19%) επί της αξίας του αυτοκινήτου, που αναγράφεται στο τιμολόγιο αγοράς του. Επειδή, όμως, ο αγοραστής θα έχει ήδη πληρώσει το Φ.Π.Α. στη χώρα αγοράς του αυτοκινήτου, θα πρέπει μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία εισαγωγής του αυτοκινήτου στη χώρα μας, να στείλει στον έμπορο του εξωτερικού όπου αγόρασε το αυτοκίνητο, το αποδεικτικό της εδώ πληρωμής του Φ.Π.Α., έτσι ώστε να πάρει πίσω το Φ.Π.Α. που έχει πληρώσει εκεί. Αφού, λοιπόν, πληρωθούν αυτά τα δύο ποσά, το αυτοκίνητο μπορεί να βγάλει άδεια και πινακίδες στη χώρα μας.
Αξίζει τελικά να το κάνω;
Όπως θα δείτε και στα παραδείγματα που σας αναφέρουμε στο σχετικό πίνακα, η εισαγωγή ενός καινούργιου αυτοκινήτου από έναν ιδιώτη στη χώρα μας δε συμφέρει. Κι αυτό γιατί ο αγοραστής θα κληθεί να πληρώσει ένα σημαντικά μεγαλύτερο ποσόν τελών ταξινόμησης, το οποίο θα επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό την τσέπη του, αφού η αξία του αυτοκινήτου που θα φορολογηθεί, θα είναι σε τιμή λιανικής. Από την άλλη, η αντιπροσωπεία, όταν εισάγει αυτοκίνητα στη χώρα μας, αγοράζει χονδρική από το εργοστάσιο και παράλληλα εκτελωνίζει χονδρική (δηλαδή φθηνότερα), κάτι που ένας ιδιώτης δεν μπορεί να κάνει.
Ποσοστά τελών ταξινόμησης
Οδηγία 98/69 (1999 και μετά)
Κυβισμός
Τέλος
Μέχρι 900 κ.εκ.
5%
901-1.400 κ.εκ.
12%
1.401-1.600 κ.εκ.
20%
1.601-1800 κ.εκ.
30%
1.801-2.000 κ.εκ.
40%
2.001 κ.εκ. και άνω
50%
Παραδείγματα εισαγωγής καινούργιου αυτοκινήτου από ιδιώτη (τιμές σε ευρώ)
Μοντέλο
VW Golf 1,4 TSI 3d Trendline
Ford Mondeo 1,6 5d Trend
BMW 320i Comfort
Mercedes ML 500
Αγορά αυτοκινήτου
20.810
23.800
29.500
69.555
Μεταφορά με φορτωτική
600
600
600
600
Μεταφορά οδικώς*
850
850
850
850
Φορολογητέο ποσό
20.810
23.800
29.500
69.555
Ποσό τέλους ταξινόμησης
20.810 x 12% = 2.497
23.800 x 20% = 4.760
29.500 x 40% = 11.800
69.555 x 50% = 34.777
Πληρωμή Φ.Π.Α. 19%
20.810 x 19%= 3.954
23.800 x 19% = 4.522
29.500 x 19% = 5.605
69.555 x 19% = 13.215
Επιστροφή Φ.Π.Α. 19% που πλήρωσε στο εξωτερικό (Γερμανία)
-3.954
-4.522
-5.605
-13.215
Έξοδα εκτελωνιστή
300
300
300
300
Τελικό κόστος αυτοκινήτου
20.810 + 600 + 2.497 + 300 = 24.207
23.800 + 600 + 4.760 + 300 = 29.460
29.500 + 600 + 11.800 + 300 = 42.200
69.500 + 600 + 34.750 + 300 = 105.232
Κόστος αγοράς ιδίου οχήματος από Ελληνική αντιπροσωπεία
18.030
21.970
35.300
88.500
Κέρδος από αγορά στη χώρα μας έναντι αγοράς από εξωτερικό
25,50%
24,42%
16,35%
15,90%
*Περιλαμβάνονται εξοδα ασφάλισης, διοδίων, πλοίου, καυσίμου, αεροπορικό εισιτήριο και διαμονή για το εξωτερικό
Διαφορές των τιμών αυτοκινήτων μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης