Το Ford Fiesta χρησιμοποιεί κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Powershift. Εξωτερικά δε διαφέρει από τις συμβατικές εκδόσεις και ξεχωρίζει με την τονισμένη τραπεζοειδή μάσκα μπροστά.

Το Powershift κιβώτιο του Ford Fiesta χρησιμοποιεί την… μοδάτη τεχνολογία διπλού συμπλέκτη.

Το Nissan Micra συνδυάζεται με CVT κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, το οποίο είναι ιδιαίτερα προσφιλές στους Ιάπωνες κατασκευαστές.

Πρακτικά λοιπόν, το CVT δεν έχει ταχύτητες. Η πρώτη τροχαλία είναι αυτή που λαμβάνει τη ροπή από το στροφαλοφόρο, την οποία μεταφέρει μέσω του ιμάντα στη δεύτερη, η οποία με τη σειρά της μεταδίδει την κίνηση.

Πώς λειτουργούν;

49.903 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 15/6/2014

Το Powershift κιβώτιο του Ford Fiesta χρησιμοποιεί την… μοδάτη τεχνολογία διπλού συμπλέκτη. Εδώ το ρόλο του πεντάλ του συμπλέκτη, που υπάρχει σε ένα νορμάλ χειροκίνητο κιβώτιο, αναλαμβάνουν πανέξυπνα ηλεκτρο-υδραυλικά συστήματα. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη βασίζεται σε δύο πρωτεύοντες άξονες που ο καθένας έχει το δικό του συμπλέκτη. Ο ένας άξονας φέρει τις μονές σχέσεις (1,3,5) και ο άλλος τις ζυγές (2,4,6). Η λογική των σειριακών αλλαγών είναι ότι μπορεί να προετοιμάζεται η αλλαγή με προεπιλογή της επόμενης σχέσης, ακόμα και αν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους επιτάχυνσης. H εμπλοκή/απεμπλοκή των δύο συμπλεκτών γίνεται έτσι ώστε να μην παρουσιάζονται διακοπές ροής στην ροπή-τράβηγμα προς τα μπροστά. Όταν ο ένας από τους δύο συμπλέκτες πρέπει να εμπλακεί, το υδραυλικό σύστημα «στέλνει» υγρό και αναγκάζει τα ελατήρια να σπρώξουν το δίσκο/δίσκους του πάνω στις επιφάνειες τριβής. Αποτέλεσμα αυτού, να αρχίσει να περιστρέφεται ο άξονας που είναι ενωμένος ο συγκεκριμένος συμπλέκτης. Όταν έρθει η ώρα για αλλαγή ταχύτητας το υδραυλικό σύστημα αφαιρεί πίεση από τα ελατήρια του επιλεγμένου δίσκου και σχεδόν ταυτόχρονα την ασκεί στα ελατήρια του δεύτερου. Τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη κατασκευάστηκαν ώστε να συνδυάζουν την άνεση ενός κλασικού αυτόματου κιβωτίου με την απόδοση και την αποτελεσματικότητα ενός μηχανικού κιβωτίου κρατώντας όσο γίνεται χαμηλά την κατανάλωση καυσίμου!


Αλλη φιλοσοφία το CVT
Το
CVT, που χρησιμοποιεί το Nissan Micra και το Toyota Yaris, δε διαθέτει τα παραδοσιακά γρανάζια και τη μορφή του δίσκου που περιστρέφεται όπως το γνωρίζουμε. Η βασική αρχή λειτουργίας του ενσωματώνει δύο τροχαλίες, οι οποίες επιτρέπουν άμεση μετάβαση από τις κοντές στις μακριές σχέσεις, χωρίς αυτές οι αλλαγές να γίνονται αισθητές από τον οδηγό. Πρακτικά λοιπόν, το CVT δεν έχει ταχύτητες. Η πρώτη τροχαλία είναι αυτή που λαμβάνει τη ροπή από το στροφαλοφόρο, την οποία μεταφέρει μέσω του ιμάντα στη δεύτερη, η οποία με τη σειρά της μεταδίδει την κίνηση. Η κάθε τροχαλία αποτελείται από δύο κώνους, ανάμεσα από τους οποίους περνάει ο ιμάντας που τις ενώνει. Αυτοί έχουν την ιδιότητα να απομακρύνονται ή να πλησιάζουν μεταξύ τους, ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο γκάζι. Έτσι, όταν η απόσταση μεταξύ των κώνων της πρώτης τροχαλίας αυξάνεται, στην άλλη συγκλίνουν μεταξύ τους, διατηρώντας έτσι το ίδιο μήκος του ιμάντα. Σε συνδυασμό με σωστό προγραμματισμό του κινητήρα, γίνεται καλύτερη διαχείριση του καυσίμου αλλά και της ισχύος του κινητήρα, αφού με το πάτημα του γκαζιού, οι στροφές λειτουργίας του πάνε αμέσως στον ιδανικό αριθμό. 

Και το ΜΜΤ;
Είπαμε πως το
πετρελαιοκίνητο Toyota Yaris διαθέτει κιβώτιο ΜΜΤ. Τι είναι αυτό; Αυτό είναι ένα κανονικό σειριακό κιβώτιο με γρανάζια και συμπλέκτη, όπως στις μοτοσυκλέτες.
Το ρόλο του πεντάλ του συμπλέκτη αναλαμβάνει ηλεκτρο-υδραυλικό σύστημα και ο οδηγός μπορεί να αλλάζει σχέσεις μετακινώντας μπρος-πίσω τον επιλογέα ή με τα paddles πίσω από το τιμόνι. Οι αλλαγές γίνονται ακόμα και αν ο οδηγός δεν σηκώνει το πόδι από το πεντάλ του γκαζιού.