Τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος και μάλιστα όχι γραμμικά, αλλά γεωμετρικά, ανάλογα με την φθορά του πέλματος.

Μεγάλος κίνδυνος από τα φθαρμένα ελαστικά

16804 Επισκέψεις στο άρθρο

Τα φθαρμένα ελαστικά αποτελούν κίνδυνο-θάνατο για τα αυτοκίνητα και τους οδηγούς τους, αφού επηρεάζουν μια σειρά από παράγοντες όπως το κράτημα, η συμπεριφορά στο βρεγμένο, η άνεση, ο θόρυβος κύλισης κ.λπ. Αποτελούν δε, ένα μείζον ζήτημα ειδικά για την Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ. Στις δύσκολες μέρες που διανύουμε δεν είναι και λίγοι, αυτοί που «ξεχνούν» να αλλάξουν τα ελαστικά. Αυτό όμως μπορεί να αποβεί καταστροφικό, όπως απεδείχθη και σε πρόσφατη έρευνα του Auto Τρίτη, με βάση την οποία τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος και μάλιστα όχι γραμμικά, αλλά γεωμετρικά, ανάλογα με την φθορά του πέλματος. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας ένα Citroen C4 1,2 PureTech 130 PS, μετρήθηκαν οι επιδόσεις των φρένων του με τα σχεδόν καινούργια ελαστικά, που «φορούσε» και τα οποία είχαν βάθος πέλματος 7 χλστ. (σχεδόν όλα τα καινούρια συμβατικά λάστιχα έχουν αρχικό βάθος πέλματος 8 χλστ.) και με δύο τετράδες με φθαρμένα ελαστικά, ίδιας μάρκας, ίδιου τύπου και φυσικά ίδιων διαστάσεων (205/55 R16): Μία τετράδα με πέλμα ελαστικών στα 4 χλστ και μία τετράδα στο νόμιμο όριο του 1,6 χλστ. (θεωρητικά «κόβεσαι» στο ΚΤΕΟ με λιγότερο από αυτό το βάθος πέλματος). Οι μετρήσεις φρεναρίσματος και ολόκληρη η διαδικασία έγινε σε ελεγχόμενο περιβάλλον, με ίδια όλα τα δεδομένα, σε κάθε περίπτωση.

Έξτρα απειλή το βρεγμένο έδαφος
Οι μετρήσεις έδειξαν λοιπόν, ότι μεγαλώνει η απόσταση φρεναρίσματος, σε γλιστερή άσφαλτο, έως και 10 μέτρα! Με σχεδόν καινούργια ελαστικά (βάθος πέλματος 7 χλστ.) έδειξαν πως για την πλήρη ακινητοποίηση από τα 100 χλμ/ώρα απαιτούνται 36,2μ. Στις ίδιες συνθήκες, με τα ίδια ελαστικά, αλλά βάθος πέλματος 4,0 χλστ. η μέση απόσταση ακινητοποίησης αυξήθηκε κατά 4,2 μέτρα, φθάνοντας στα 40,4 μ. (αύξηση 10,4%). Όταν μετρήσαμε το φρενάρισμα με ελαστικά στο νόμιμο όριο σοκαριστήκαμε διαπιστώνοντας πως η απόσταση ακινητοποίησης είχε αυξηθεί ακόμη 5,4 μ. φτάνοντας στα 45,8! Σε σχέση με την αρχική μέτρηση μιλάμε για αύξηση απόστασης κατά 9,6 μέτρα (αύξηση 21%). Όσον αφορά τις επιδόσεις φρεναρίσματος, σε γλιστερή άσφαλτο, με μειωμένο συντελεστή τριβής, η απόσταση φρεναρίσματος με καλά ελαστικά ήταν 37,4 μ. για να ανεβεί στα 43,2 μ. (βάθος πέλματος 4 χλστ.) και να κορυφωθεί στα 47,4 μ. (βάθος πέλματος 1,6 χλστ.). Αντίστοιχα δε, με ταχύτητα τα 50 χλμ./ώρα, οι διαφορές ήταν επίσης αισθητές, τόσο στην καλή, όσο και στην γλιστερή άσφαλτο. Σε γλιστερή άσφαλτο από τα 9,8 μ. για την ακινητοποίηση με καλά ελαστικά, φτάσαμε στα 11,4 μ. με ελαστικά στο όριο της νομιμότητας. Κι αν τα 1,6 μ. σας φαίνονται λίγα, αναλογιστείτε πως αυτό είναι το μήκος του καπό ενός μέσου αυτοκινήτου σήμερα…

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ