Πολλοί οδηγοί συνηθίζουν να οδηγούν σε χαμηλές στροφές ώστε να ρίξουν την κατανάλωση, όμως κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να ισχύει πάντα!
Το κάνεις για να καις λιγότερο όμως δεν είναι πάντα καλό!
Η οικονομία στην κατανάλωση έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας τις τελευταίες 10ετίες. Τόσο η οικονομική κρίση, όσο και τα πανάκριβα πλέον καύσιμα, έχουν αναγκάσει τους περισσότερους οδηγούς να αλλάξουν τον τρόπο οδήγησής τους και κυρίως να αλλάζουν σχέση στο κιβώτιο νωρίτερα, ίσως και πριν τις 2.000 σαλ..
Και ενώ η ιδέα του «όσο χαμηλότερες οι στροφές του κινητήρα, τόσο λιγότερο καύσιμο χρειάζεται το μοτέρ» είναι γενικότερα σωστή, αυτό δεν σημαίνει ότι ισχύει πάντα! Πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν αυτήν την κατάσταση, από τη θερμοκρασία και την καμπύλη ροπής του κινητήρα, έως τις συνθήκες του δρόμου και το βάρος-φορτίο του οχήματος.
Οι κινητήρες έχουν μια βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας και μέχρι να φτάσουν σε αυτή οφείλουμε να οδηγούμε πιο συνετά. Η οδήγηση σε υψηλές στροφές και η πίεση του κινητήρα τα πρώτα λεπτά λειτουργίας του, «φλερτάρουν» με σοβαρή βλάβη.
Από την άλλη, κατά τα πρώτα λεπτά λειτουργίας, οι κινητήρες δουλεύουν με περισσότερες στροφές στο ρελαντί (η γνωστή κρύα εκκίνηση), οπότε η αλλαγή σχέσης σε πολύ χαμηλές στροφές ζορίζει τον κινητήρα και καθυστερεί την επίτευξη της βέλτιστης θερμοκρασίας λειτουργίας.
Καμπύλη ροπής του μοτέρ
Εκτός από τα άλογα υπάρχει και η ροπή, η οποία μάλιστα μας δείχνει σε ποιο εύρος στροφών είναι πιο «πρόθυμος» ο κινητήρας. Δηλαδή σε ποιες στροφές λειτουργεί πιο… ξεκούραστα και άρα καίει λιγότερο.
Εφόσον οδηγείτε εκτός αυτών των στροφών, τότε η κατανάλωση δεν είναι η βέλτιστη, ενώ σε ιδιαίτερα χαμηλές στροφές υπάρχουν κραδασμοί από τον κινητήρα. Αυτοί οι κραδασμοί δείχνουν ότι το μοτέρ «ζορίζεται» και εκτός του ότι τραβάει καύσιμο χωρίς να «τραβάει» στο δρόμο, επηρεάζει και τα «σωθικά» του, όπως τις βαλβίδες και τα πιστόνια τα οποία φθείρονται πρόωρα.
Προσπέραση; Αν είναι ανηφόρα, θες στροφές!
Και πάμε στις συνθήκες του δρόμου και ειδικότερα σε περίπτωση προσπέρασης. Όταν οδηγούμε με χαμηλές στροφές, όπως αναφέραμε προηγουμένως, ο κινητήρας ίσως να μην είναι και τόσο… πρόθυμος. Αυτή η απροθυμία γίνεται περισσότερο αισθητή σε ανηφόρες, ή όταν χρειαστεί να κάνετε μια προσπέραση. Τότε είναι λάθος να επιμείνετε στις χαμηλές στροφές και πρέπει να κατεβάσετε σχέση.
Ζόρισμα με χαμηλές στροφές; Θα μπουκώσει!
Κάτι άλλο που συμβαίνει όταν οδηγούμε λάθος με χαμηλές στροφές είναι το γνωστό «μπούκωμα». Σκεφτείτε ότι ανέκαθεν ακούγαμε πως όταν το αυτοκίνητο κινείται συνεχώς εντός πόλης και κάνει μικρές αποστάσεις, τότε «μπουκώνει» και χρειάζεται να βγεις λίγο σε ανοιχτό δρόμο για… «ξεμπούκωμα».
Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο σήμερα, στα σύγχρονα οχήματα που εξοπλίζονται με φίλτρα μικροσωματιδίων και την απαραίτητη αναγέννηση που πρέπει να γίνεται σε αυτά.
Και τελικά πώς να οδηγώ;
Το πρώτο που πρέπει να κάνει ένας οδηγός για να πετύχει την απόλυτη ισορροπία ανάμεσα σε χαμηλή κατανάλωση και μη πρόωρη φθορά του κινητήρα είναι να μάθει το αυτοκίνητό του.
Όταν ο κινητήρας είναι κρύος οφείλει να οδηγεί πιο συνετά και να αποφεύγει τις υψηλές στροφές.
Όταν θέλει να επιταχύνει για μια προσπέραση ή για να ανέβει μια κατηφόρα, πρέπει να έχει αρκετές στροφές στον κινητήρα, ώστε αυτός να «ακούει» σε κάθε αυξομείωση της πίεσης στο γκάζι.
Να οδηγεί με χαμηλές στροφές, όταν ο δρόμος είναι ευθύς ή κατηφορικός, αλλά σε μεγάλες κατηφόρες να κατεβάζει σχέση ώστε να φρενάρει ο κινητήρας.
Αν κάνει για καιρό χλμ. εντός πόλης με χαμηλές στροφές και βρεθεί σε αυτοκινητόδρομο, καλό είναι να οδηγήσει με περισσότερες στροφές (εντός ορίων ταχύτητας με χαμηλότερη σχέση στο κιβώτιο) για μερικά λεπτά ώστε να «ξεμπουκώσει».