
Πόσο καλά ξέρεις να «διαβάζεις» τις ενδείξεις των ελαστικών;
Τι τσεκάρουμε με μια πρώτη ματιά στο λάστιχο:
Βάρος που σηκώνει & μέγιστη πίεση (όταν είναι κρύο).
Πέρα από test και οδηγό αγοράς ελαστικών αυτοκινήτου, όλοι μας θέλουμε να γνωρίζουμε τα βασικά τουλάχιστον ώστε να κάνουμε την καλύτερη επιλογή. Σε αυτή την σελίδα βρείτε άρθρα και συμβουλές για ελαστικά αυτοκινήτου.
Τι τσεκάρουμε με μια πρώτη ματιά στο λάστιχο:
Βάρος που σηκώνει & μέγιστη πίεση (όταν είναι κρύο).
Μεταξύ άλλων, ο θόρυβος του ελαστικού συμπεριλαμβάνεται στην ευρωπαϊκή ετικέτα.
Όσο πιο πλατύ το πέλμα, τόσο πιο θορυβώδες το ελαστικό.
Όσο μεγαλύτερη η επιφάνεια των ελαστικών, τόσο μεγαλύτερη η πρόσφυση
Στο φρενάρισμα κερδίζει το φαρδύ ελαστικό, ενώ το στενό αποδίδει καλύτερα στην υδρολίσθηση
Πιο οικονομικά & με μεγαλύτερη διάρκεια "ζωής" τα touring ελαστικά.
Καλύτερη η οδηγική απόδοση και με μειωμένες αποστάσεις φρεναρίσματος υψηλής ταχύτητας τα επιδόσεων.
Ανέβηκε η ποιότητά τους
Διευρύνθηκε η γκάμα τους
Θερινό: το καλύτερο στο βρεγμένο, θέλει αλυσίδες στο χιόνι.
4 εποχών (All season): 4 μέτρα χειρότερο φρενάρισμα στο βρεγμένο, πάνε σε χιόνι μέχρι 10 εκ.
Με την ευθυγράμμιση αυξάνεται η ανθεκτικότητα των ελαστικών.
Ευθυγράμμιση είναι η ρύθμιση των τροχών στη σωστή κατεύθυνση. Ζυγοστάθμιση είναι η ρύθμιση των ελαστικών για μείωση των κραδασμών.
Η διάρκεια "ζωής" του ελαστικού φτάνει μέχρι τα 6-10 έτη.
Προσοχή στην ξηρή σήψη, που προκαλείται από παράγοντες όπως οι ακραίες θερμοκρασίες, η χαμηλή πίεση ελαστικών κλπ.
Το βάθος πέλματος καλό είναι να φτάνει τουλάχιστον μέχρι τα 4 χιλιοστά, ώστε να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο.
Με τη ζυγοστάθμιση προστατεύεται το αυτοκίνητο από τους κραδασμούς & από φθορές στο μπροστινό του σύστημα.
Τα προτερήματα του TPMS:
Μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.
Έχεις μπροστά σου εκατοντάδες επιλογές.
Με 1 κλικ τα βάζεις "στο καλάθι" σου.
Αφαιρούμε αντικείμενα από το πέλμα & προσέχουμε αν φαίνονται οι ράβδοι
Αν υπάρχει φθορά στο κέντρο του πέλματος, μειώνουμε την πίεση
Τα αντικρίζουμε (συνήθως) σε Pick-Ups, SUVs & ελαφρά φορτηγά
Ο σχεδιασμός τους στο πέλμα, τους εξασφαλίζει ανθεκτικότητα σε όλα τα εδάφη
Τα "made in China" ελαστικά μπορούν να ανήκουν στα κορυφαία του κόσμου!
Εκτός από την Linglong, υπάρχουν και άλλες φίρμες που βγαίνουν δυναμικά "μπροστά"
Συμμετρική: Ίδια χάραξη σε όλο το πέλμα.
Ασύμμετρη: Διαφορετική χάραξη στο εξωτερικό και το εσωτερικό του πέλματος.
Οι μεγαλύτερες ζάντες βελτιώνουν τον χειρισμό και την απόδοση.
Αλλάζεις ζάντες, επιβάλλεται να αλλάξεις και ελαστικά.
Το καλύτερο 4 εποχών φρενάρει όπως το χειρότερο θερινό ελαστικό
Καλύτερο All Season Vs καλύτερο θερινό = 2 μέτρα διαφορά
Αν έχουν στο πλάι ένδειξη M+S και τη χιονονιφάδα, πάνε και σε χιόνι ως 10 εκ., χωρίς αλυσίδες
Έχουν 4 μέτρα χειρότερο φρενάρισμα από τα θερινά, στο βρεγμένο, με βάση το μέσο όρο
Κρατάω αποστάσεις από προπορευόμενο.
Προσέχω στην προσπέραση, αποφεύγω τις λακκούβες.
Προτού αγοράσουμε καινούργιο, τσεκάρουμε πρώτα αν το παλιό φτιάχνεται.
Το οικονομικό δε θεωρείται αποδοτικό, αν δε χαρακτηρίζεται από ποιότητα & διάρκεια ζωής.
Υπάρχουν ακριβές (high budget), φθηνές (low budget) & άγνωστες μάρκες ελαστικών
4 μέτρα χειρότερα φρενάρισμα στη βροχή έχουν τα φθηνά λάστιχα (16 & 17 ιντσών)
Με χειμερινά λάστιχα πας σε πάγο και χιόνι χωρίς αλυσίδες.
Στο βρεγμένο θες 8 μέτρα παραπάνω φρενάρισμα, από τα κανονικά λάστιχα.
Η αναγόμωση λαμβάνει χώρα κυρίως στα βαρέα οχήματα.
Υπάρχουν δυο μέθοδοι αναγόμωσης: η "εν θερμώ" & η "εν ψυχρώ".
Κίνδυνος από: λακκούβες, πεζοδρόμια, υψηλές θερμοκρασίες, χαμηλή πίεση.
Πολλά αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα.
Στην ίδια τιμή: 139 ευρώ /λάστιχο
Στην ίδια κατηγορία (θερινά του 2022 και τα δύο)
Προσοχή σε τακάκια, ελαστικά & θόλους τροχών.
Αν οι τροχοί δεν είναι πολύ λερωμένοι, μπορείς να κάνεις δουλειά και με ένα σαμπουάν αυτοκινήτου.
Πιο καλαίσθητες & με καλύτερη επιτάχυνση οι aftermarket.
Περισσότερο ανθεκτικές & με χαμηλότερο κόστος οι αυθεντικές.
Τσεκάρουμε πάντοτε τις ιδανικές διαστάσεις στο βιβλίο του κατασκευαστή.
Καιρικές συνθήκες & τοποθεσία καθορίζουν το αν θα επιλέξεις all season, θερινά ή χειμερινά.
Τα ηλεκτρικά είναι περίπου 400 Kgr πιο βαριά (λόγω μπαταρίας) από τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Τα λάστιχα υποφέρουν από το extra βάρος (φθείρονται γρηγορότερα).
Αλλάζοντας ένα μόνο ελαστικό, χάνεις χειρισμό & άνεση
Τα ηλεκτρονικά & μηχανικά συστήματα του αυτοκινήτου ζορίζονται όταν λαμβάνουν διαφορετικά δεδομένα από τα 4 ελαστικά
Τα HLC (High Load Capacity) ελαστικά μεταφέρουν πιο βαρύ φορτίο από τα XL (Extra Load)
Με δείκτη φορτίου ενός τόνου, χαρακτηρίζονται επίσης από χαμηλό θόρυβο κύλισης & από σταθερότητα χειρισμού
Η αντίσταση κύλισης ελαστικών επηρεάζει την κατανάλωση καυσίμου.
Τα χαμηλής αντίστασης κύλισης έχουν διαφορετικό σχεδιασμό πέλματος.
Παρκάρεις-φουσκώνεις.
Σε 10 λεπτά έχεις ξεμπερδέψει.
Καλύτερη πρόσφυση σε όλες τις επιφάνειες & με μικρότερο κόστος κτήσης τα υψηλών επιδόσεων.
Ανώτερη οδηγική συμπεριφορά & με μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος τα Semi-Slick.
Μέσα σε 5 βήματα, μπορείς να λύσεις μόνος σου το πρόβλημα.
Το συνολικό κόστος των υλικών επισκευής υπολογίζεται στα 20 ευρώ.
Τα πνευματικά είναι φουσκωμένα με αέρα, ενώ τα συμπαγή είναι κατασκευασμένα από καουτσούκ.
Τα πνευματικά προσαρμόζονται καλύτερα στις οδικές συνθήκες και απορροφούν τους κραδασμούς.
Τα «XL» ελαστικά δεν μπαίνουν μόνο σε φορτηγά ή monster trucks, αλλά και σε επιβατικά SUVs & mini Vans.
«XL» δε σημαίνει ότι είναι πολύ μεγάλο, αλλά ότι σηκώνει έξτρα φορτίο (Extra Load).
Αν αισθάνεσαι να γλιστρούν τα ελαστικά σου, τότε:
-Ενδέχεται να έχει φαγωθεί το πέλμα
Πρόκειται για σύστημα που ελέγχει την πίεση των ελαστικών.
Βάσει νομοθεσίας, είναι υποχρεωτικό για όλα τα οχήματα της Ε.Ε.
Τα Slick χρησιμοποιούνται στη Formula 1, καθώς εξασφαλίζουν μέγιστες επιδόσεις - αλλά μπορούν να γίνουν επικίνδυνα στη βροχή.
Τα Semi-Slick είναι για χρήση τόσο εντός, όσο κι εκτός πίστας.
Ο ήλιος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός των ελαστικών.
Σε ιδανικές συνθήκες ένα αποθηκευμένο ελαστικό αντέχει για 10 χρόνια.
Βελτιωμένη πρόσφυση, καλύτερος χειρισμός και μεγαλύτερη ροπή τα πλεονεκτήματα.
Μειονέκτημα οι κίνδυνοι δυσλειτουργίας στα συστήματα του αυτοκινήτου.
Semi-Slick για υψηλές επιδόσεις σε πίστα.
Όμως είναι επικίνδυνα στη βροχή!
Ασφάλεια σημαίνει πως το ελαστικό φρενάρει & κρατάει αδιαπραγμάτευτα καλά
Treadware είναι η μέτρηση της αντοχής στο πέλμα
Η ετικέτα δείχνει: πρόσφυση σε βρεγμένο, αντίσταση κύλισης (& κατανάλωση καυσίμου) και επίπεδα εξωτερικού θορύβου.
Αναλόγως τις επιδόσεις του οχήματος, υπάρχει και ο κατάλληλος δείκτης ταχύτητας.
Πιο ανθεκτικές & όμορφες οι ζάντες κράματος αλουμινίου.
Βάρος & ακαμψία, είναι τα δυο βασικά ζητούμενα: όσο πιο ελαφριά η ζάντα, τόσο το καλύτερο.
Χρειάζονται δροσερό χώρο (με εξαερισμό) & προστασία από το φως του ήλιου.
Πρέπει να τοποθετούνται σε όρθια θέση, ενώ το αντίθετο ισχύει αν περιλαμβάνουν και ζάντες.
Η μεςιωμένη πίεση αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος, καθώς και την κατανάλωση καυσίμου.
Το ελάχιστο όριο στο βάθος πέλματος δε γίνεται να είναι μικρότερο των 1,6 χιλ.
Η εργοστασιακή εγγύηση καλύπτει κατασκευαστικά λάθη
Με την εμπορική εγγύηση, αλλάζεις ελαστικά, ενώ ενίοτε καλύπτεσαι και σε δικό σου σφάλμα
Το 80% των οδηγών κυκλοφορούν με ακατάλληλα ελαστικά, φθαρμένα ή με λάθος πίεση.
Tα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν την απόσταση φρεναρίσματος μέχρι και 21%, ενώ τα ξεφούσκωτα αυξάνουν την κατανάλωση κατά 20%.
Δημιουργείται όταν περνάτε με υψηλή ταχύτητα πάνω από λακκούβα/κράσπεδο
Προκαλείται επίσης, όταν έχετε χαμηλότερη πίεση /μεγαλύτερο φορτίο στα ελαστικά
Εισάγονται από το εξωτερικό όπου τα αλλάζουν πριν φαγωθούν πολύ.
Είναι φθηνότερα από τα καινούργια, αλλά σαν να αγοράζεις μεταχειρισμένο χαρτομάντιλο.
Τα all season θα σε βγάλουν ασπροπρόσωπο όλο τον χρόνο.
Τα χειμερινά τα βάζεις όταν οι θερμοκρασίες είναι κάτω από 7° C.
Πάνω από 100 υλικά χρειάζονται για την κατασκευή ενός ελαστικού.
Το παγκόσμιο ΑΕΠ καθορίζει και την ανάπτυξη της αγοράς ελαστικών.
Η ετικέτα σού λέει (σχεδόν) τα πάντα για ένα ελαστικό
Υπάρχουν όμως και αστάθμητες παράμετροι (ίδια χλμ., ίδια πεζοδρόμα κλπ.)
Στα πρώτα δύο στάδια συγκεντρώνονται τα υλικά & κατασκευάζονται τα εξαρτήματα.
Ακολουθούν η δόμηση (κατασκευή) του ελαστικού, η ωρίμανση (βουλκανισμός).
Με τα συγκεκριμένα ελαστικά δε χρειάζεσαι ρεζέρβες & kit επισκευής.
Οδηγείς για μερικά χιλιόμετρα, ακόμη και αν έχουν «σκάσει» τα ελαστικά σου.
Διάλεξε τον τύπο που ταιριάζει στο αμάξι & στη χρήση που κάνεις (πχ. όχι χωμάτινα αν δεν πατάς χώμα).
Διάβασε την ετικέτα πριν αγοράσεις για να μην γκρινιάζεις μετά.
autotriti.gr | Ταυτότητα
Επωνυμία Επιχείρησης: AUTO ΤΡΙΤΗ ΑΕ
Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Αμαρουσίου 14 - Νέο Ηράκλειο, Τ.Κ. 141 22
Νομική Μορφή: ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Α.Φ.Μ.: 998384177
Δ.Ο.Υ.: ΚΕΦΟΔΕ
Στοιχεία Επικοινωνίας:
E-mail: [email protected]
Τηλέφωνο: 211 1085500
Ιστοσελίδα: www.autotriti.gr
Διοικητικά Στελέχη
Ιδιοκτήτες & Κύριοι Μέτοχοι: Δανάη Τριανταφύλλη – Δάφνη Τριανταφύλλη
Νόμιμος εκπρόσωπος - Διευθυντής: Νίκος Καρανάσιος
Διευθυντής σύνταξης: Κώστας Καπογιάννης
Διαχειριστής ονόματος τομέα: ΑUTO ΤΡΙΤΗ Α.Ε.