Σε χιονισμένους δρόμους είναι απαραίτητη η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων. Πώς, πότε και ποιές όμως αλυσίδες χρησιμοποιούμε; Δείτε 5 πράγματα που πρέπει να ξέρετε για την χρήση τους.
Έρχονται χιόνια: Ξέρεις τι να κάνεις αν χρειαστείς αλυσίδες;
Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι αλυσίδων, απλές, κουβέρτες, αράχνη ή με καρφιά
Τις βάζεις πάντα στους κινητήριους τροχούς & καλύτερα να φοράς γάντια
Οδήγα απαλά & όχι με πάνω από 40χλμ./ώρα
Όταν δεν έχει χιόνι ή πάγο βγάλτες για να μην τις σπάσεις!
Εσύ έχεις βάλει ποτέ αλυσίδες; Ξέρεις πως γίνεται ή αν έρθει η ώρα θα πάθεις κρυοπάγημα προσπαθώντας;
Είναι αλήθεια ότι ένα από τα δυσκολότερα πράγματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ένας οδηγός, είναι η κίνηση σε χιονισμένους ή παγωμένους δρόμους. Η έλλειψη εμπειρίας επηρεάζει αρνητικά την κρίση μας και τις ενέργειές μας σε τέτοιες συνθήκες με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούμαστε άδικα και ενίοτε να κινδυνεύουμε. Είναι απαράβατος «κανόνας» λοιπόν να διαθέτουμε αρχικά αλυσίδες στο πορτ μπαγκαζ του αυτοκινήτου μας αλλά και να μάθουμε να τις χρησιμοποιούμε σωστά ώστε να επωφεληθούμε στην πράξη.
Οι αντιολισθητικές αλυσίδες χωρίζονται σε 4 κατηγορίες που καθορίζονται από την διαδικασία τοποθέτησής τους, το κόστος τους και τα αυτοκίνητα στα οποία προορίζονται να τοποθετηθούν.
Συμβατικές Οι συμβατικές αλυσίδες με το συρματόσχοινο είναι από τις πιο αξιόπιστες (αν τοποθετηθούν σωστά), είναι κατάλληλες για όλους τους τύπους αυτοκινήτων και σπάνια θα «προδώσουν» τον οδηγό. Οι αλυσίδες αυτές καθορίζονται από το πάχος των κρίκων τους και έτσι έχουμε δύο κατηγορίες: τις αλυσίδες των 12 χλστ. και εκείνες των 10 χλστ., με τις δεύτερες να χρησιμοποιούνται για αυτοκίνητα που διαθέτουν ελαστικό χαμηλού προφίλ ή βελτιωμένη ανάρτηση.
«Kουβέρτες» Οι αλυσίδες «κουβέρτα» είναι κατασκευασμένες από ένα ύφασμα ειδικής σχεδίασης, το οποίο αυξάνει την τριβή στον πάγο και στο χιόνι. Ωστόσο, πρέπει να πατούν μόνο πάνω σε χιόνι, καθώς όπως έχει αποδειχθεί, φθείρονται ή σκίζονται εύκολα όταν κινούνται σε καθαρό οδόστρωμα. Αυτές οι αλυσίδες είναι οι πιο οικονομικές και πιο εύκολες στην τοποθέτηση, ενώ αποτελούν την μοναδική λύση για σπορ αυτοκίνητα.
«Aράχνη» Οι πιο ακριβές αλλά συνάμα και οι πιο καλές αλυσίδες που μπορεί να βρει κανείς, είναι οι αλυσίδες τύπου αράχνης. Αυτές διαθέτουν ένα σταθερό τμήμα, που τοποθετείται στα μπουλόνια του κάθε τροχού (τα οποία πρέπει να αφαιρεθούν για την τοποθέτησή του) και πάνω σε εκείνο εφαρμόζει το υπόλοιπο σύστημα. Οι αράχνες μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα τα αυτοκίνητα.
Aλυσίδες με καρφιά Οι αλυσίδες με καρφιά ενδείκνυνται για υπερβολικά δύσκολες συνθήκες και προσφέρουν καλή πρόσφυση πάνω σε πάγο. Έρχονται σε απόλυτη επαφή με τον τροχό, συνδυάζοντας καουτσούκ και ατσαλένιες τάπες, ενώ ταυτόχρονα το σχήμα πενταγώνου που διαθέτουν, ισχυροποιεί το κράτημα προς κάθε κατεύθυνση.
Οι αλυσίδες τοποθετούνται κατά κανόνα στον άξονα που μεταδίδεται η ισχύς του αυτοκινήτου μας και όχι στον άξονα διεύθυνσης όπως λανθασμένα υποστηρίζουν ορισμένοι. Πέραν των προσθιοκίνητων που εξ ορισμού εφοδιάζονται με αλυσίδες στον εμπρός άξονα, μπορούμε, αν διαθέτουμε και 2ο ζευγάρι, να τοποθετήσουμε μπροστά και σε πισωκίνητα ή τετρακίνητα μοντέλα. Σε περίπτωση που διαθέτουμε 1 ζευγάρι που είναι και το σύνηθες, τις τοποθετούμε πίσω στα πισωκίνητα και εμπρός στα περισσότερα crossover και τετρακίνητα μοντέλα.
Ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες που υπάρχουν στο κουτί.
Οι αλυσίδες τοποθετούνται εύκολα στα περισσότερα αυτοκίνητα και η διαδικασία τοποθέτησής τους αναγράφεται βήμα βήμα στο κουτί. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν υπάρχουν οι οδηγίες, η διαδικασία θέλει να τις απλώνουμε πίσω από το ελαστικό με τις άκρες του συρματόσχοινου να βρίσκονται στην εξωτερική πλευρά. Τραβάμε προς τα πάνω τα συρματόσχοινα που βρίσκονται λοιπόν μπροστά μας και τα ενώνουμε, ενώ ενώνουμε και το άκρο της αλυσίδας στο πάνω τμήμα, το περνάμε σε σχήμα U από το κάτω μέρος και το ξανατραβάμε ώστε ο γάντζος να τοποθετείται και πάλι στο πάνω μέρος. Με αυτό τον τρόπο οι αλυσίδες πρέπει να είναι τεντωμένες, ωστόσο αν δεν είναι κάντε μερικά μέτρα με αυτές πάνω στα ελαστικά και κατεβείτε να τις ξανασφίξετε.
Η ταχύτητα που ενδείκνυται να κινείται ένα όχημα όταν φέρει αλυσίδες, δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 30 με 40 χλμ./ώρα.
Με τις αντιολισθητικές αλυσίδες τοποθετημένες στα ελαστικά μας, οι κινήσεις του οδηγού πρέπει να είναι απαλές, διότι μπορεί οι κινητήριοι τροχοί να έχουν μεγαλύτερη πρόσφυση, δε συμβαίνει όμως το ίδιο με τους υπόλοιπους τροχούς. Η ταχύτητα που ενδείκνυται να κινείται ένα όχημα όταν φέρει αντιολισθητικές αλυσίδες, δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 30 με 40 χλμ./ώρα. Πολύ σημαντικό επίσης είναι να τις βγάλουμε άμεσα από τα ελαστικά μας όταν πατήσουμε και πάλι «καθαρό» οδόστρωμα, διότι οι τριβές που αναπτύσσονται μεταξύ εκείνων και του δρόμου που πλέον έχει πρόσφυση, θα τις σπάσει και επιπλέον θα φθείρει τα ελαστικά του αυτοκινήτου μας.
Το κόστος ξεκινά περίπου από τα 50 ευρώ ενώ μπορεί να ξεπεράσει τα 150 ανάλογα με τον τύπο των αλυσίδων.
Οι συμβατικές αλυσίδες κοστίζουν από περίπου 50 ευρώ, ενώ με 10 ευρώ λιγότερα μπορείτε να βρείτε αλυσίδες τύπου κουβέρτας. Η ανθεκτικότητα και οι δυνατότητες ενός ζεύγους αλυσίδων χιονιού είναι προφανώς καλύτερα από τις κουβέρτες. Αυτά τα δύο είδη είναι τα οικονομικότερα και απευθύνονται στους περισσότερους οδηγούς που τις θέλουν για περιστασιακή χρήση ή περίπτωση ανάγκης.
Από εκεί και πέρα οι πιο... ειδικές λύσεις κοστίζουν παραπάνω. Έτσι, οι αλυσίδες «αράχνη» είναι οι πιο ακριβές με κόστος που ξεκινά από τα 150 ευρώ περίπου ενώ λίγο φθηνότερες υπάρχουν στην αγορά οι αλυσίδες με πλαστικά μέρη που ενσωματώνουν καρφιά.
Θα ήθελα να ρωτήσω την σύνταξη, αν οι αλυσίδες μπορούν να μπουν πλέον σε όλα τα αυτοκίνητα ή καλό είναι να αποφεύγονται γιατί μπορεί να προκαλέσουν φθορά στο εσωτερικό τμήμα των τροχών και στο σύστημα πέδησης. Το λέω αυτό γιατί φίλος και κάτοικος εξωτερικού (Γαλλία) με Xtrail δεν τον άφησε η αντιπροσωπεία να φορέσει αλυσίδες, γιατί δεν είναι συμβατές με το όχημα και του σύστησαν την επιλογή της αλυσίδας τύπου αράχνης.
...ΔΕΝ ΞΈΡΩ ΝΑ ΠΕΡΝΑΩ ΑΛΥΣΙΔΕΣ, ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ, ΟΥΤΕ ΘΑ ΜΑΘΩ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΑΣ ΜΕ ΣΚΟΤΩΣΟΥΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ.- ΕΧΩ ΤΟΝ 'ΚΟΛΛΗΤΟ ΜΟΥ' ΤΟ ΛΑΪΚΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟΝ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ, ΓΙΑ ΠΑΣΑΝ ΝΟΣΟΝ ΚΑΙ ΠΑΣΑΝ ΜΑΛΑΚΙΑΝ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ.- ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΜΟΥ ΒΑΛΕΙ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΕΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ.- Ο ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ.- ΠΟΥ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΟ 1ο ΜΝΗΜΟΝΙΟ, ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΚΑΤΑ ΔΗΛΩΣΙΝ ΤΟΥ ΠΑΝΤΑ.-
Θα ήθελα να ρωτήσω την σύνταξη, αν οι αλυσίδες μπορούν να μπουν πλέον σε όλα τα αυτοκίνητα ή καλό είναι να αποφεύγονται γιατί μπορεί να προκαλέσουν φθορά στο εσωτερικό τμήμα των τροχών και στο σύστημα πέδησης. Το λέω αυτό γιατί φίλος και κάτοικος εξωτερικού (Γαλλία) με Xtrail δεν τον άφησε η αντιπροσωπεία να φορέσει αλυσίδες, γιατί δεν είναι συμβατές με το όχημα και του σύστησαν την επιλογή της αλυσίδας τύπου αράχνης.
...ΔΕΝ ΞΈΡΩ ΝΑ ΠΕΡΝΑΩ ΑΛΥΣΙΔΕΣ, ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ, ΟΥΤΕ ΘΑ ΜΑΘΩ ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΑΣ ΜΕ ΣΚΟΤΩΣΟΥΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ.- ΕΧΩ ΤΟΝ 'ΚΟΛΛΗΤΟ ΜΟΥ' ΤΟ ΛΑΪΚΟ ΠΑΙΔΙ ΤΟΝ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗ, ΓΙΑ ΠΑΣΑΝ ΝΟΣΟΝ ΚΑΙ ΠΑΣΑΝ ΜΑΛΑΚΙΑΝ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ.- ΑΥΤΟΣ ΘΑ ΜΟΥ ΒΑΛΕΙ ΑΛΥΣΙΔΕΣ ΕΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ.- Ο ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΗΣ.- ΠΟΥ ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΟ 1ο ΜΝΗΜΟΝΙΟ, ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΚΑΤΑ ΔΗΛΩΣΙΝ ΤΟΥ ΠΑΝΤΑ.-