Σε μια εποχή που οι ίπποι πέφτουν σαν στραγάλια, πόσους πραγματικά θέλει ένα μικρό αυτοκίνητο για να σταθεί στον δρόμο;
Είναι δεδομένο ότι η τεχνολογία γεφυρώνει χάσματα. Στις ιπποδυνάμεις, για παράδειγμα, σήμερα βλέπουμε άλογα σε hot-hatch που πριν 15-20 χρόνια συναντούσες σε supercars. Πόσο επηρέασε αυτή η τάση τις μικρότερες κατηγορίες, όμως; Έγινε ο μέσος καταναλωτής «αχόρταγος» και πλεονέκτης;
Ένα «ναι» ή ένα «όχι» παραείναι αυστηρό και απόλυτο για να περιγράψει τα κριτήρια που ορίζουν την πιο δημοφιλή κατηγορία της ελληνικής αγοράς. Τα μικρά αναμενόμενα έχουν ανέβει «σκάλα» σε δύναμη γιατί, πολύ απλά, έχουν κάνει το ίδιο –ίσως και περισσότερο- σε διαστάσεις. Μήκος, πλάτος, ύψος, βάρος έχουν πάρει την ανιούσα απόρροια της ανάγκης για κάλυψη περισσότερων καθηκόντων από ένα «μίνι» ή «σουπερμίνι». Χαρακτηριστικό ότι αντίθετα με τις φούστες το «σούπερ» δεν υποδηλώνει μικρότερο, αλλά τείνει προς το «Σούπερμαν» και το ανώτερο. Πόσο γκάζι χρειάζεσαι σε ένα τέτοιο μοντέλο για να είσαι άνετος και να μην σκας σε ανηφόρες και προσπεράσματα;
Δεν υπάρχει «ταρίφα» στα άλογα, καθώς η απόδοση είναι συνάρτηση με πολλές μεταβλητές. Μπορεί να έχεις 80 ίππους και να κινείσαι γρηγορότερα από κάποιον με 100, λόγω κοντής κλιμάκωσης κιβωτίου. Αυτή η τακτική ακολουθείται στα λεγόμενα «πόλης», όπου χρειάζεσαι το «νεύρο» του κινητήρα για τις σύντομες επιταχύνσεις και την ροή της κυκλοφορίας. Αυτό, όμως, επηρεάζει αρνητικά την κατανάλωση καθώς το μοτέρ είναι μονίμως «στην πρίζα» και δυσκολεύεται να απλώσει την δύναμη μεταξύ των σχέσεων της μετάδοσης. Αυτό σημαίνει πως όλα λύνονται με μακρύτερο κιβώτιο;
Όχι ιδιαίτερα. Μακρύ βήμα στη μετάδοση συνεπάγεται ισχυρότερο κινητήρα για να καλύψει τις «τρύπες» στην απόδοση που μπορεί να δημιουργηθούν. Αλλιώς, επιβάλλεται κατέβασμα που οδηγεί στα ίδια αποτελέσματα με τους «κοντούς». Κανένα πρόβλημα για τα «σουπερμίνι», καθώς τα περισσότερα έχουν τούρμπο κινητήρες 100 και πλεόν ίππων με μπόλικη ροπή. Οπότε, θα μπορούσε να πει κάποιος πως ένα 900αρι ή 1000αρι τουρμπάτο μοτέρ στην περιοχή των 100 ίππων φτάνει και περισσεύει. Είναι αρκετό για όλες τις δουλειές; Πώς τα πάνε τα «πιτσιρίκια» των 70 και 80 αλόγων;
Αρκετά καλά, είναι η αλήθεια. Εδώ και πολλά χρόνια τα μικρά αποτελούν σε πλειάδα περιπτώσεων το μοναδικό αυτοκίνητο σε ένα νοικοκυριό. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να βγει στην εθνική, να πάει στο βουνό, να κουβαλήσει 4 άτομα με μπαγκάζια. Ακόμα και οι παλιοί, καλοί ατμοσφαιρικοί στέκονται στο ύψος τους, ελέω και της προόδου στα χαρακτηριστικά των κινητήρων. 1.200αρηδες των 80 και 90 ίππων τα «φέρνουν βόλτα», βοηθούμενα από το γεμάτο φάσμα απόδοσης και την κοντή μετάδοση. «Ανεβαίνει η κατανάλωση», λέει ο αντίλογος. «Πόσο πια να κάψει ένα 1200αρι», απαντά η υπεράσπιση.
Εσείς τι πιστεύετε; Ποιος είναι ο σωστός «κατώτατος μισθός» στην ιπποδύναμη ενός μικρού; Αισθάνεστε άνετα όταν κάνετε ταξίδι με ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας ή δεν το βγάζετε εκτός αστικών ορίων; Kάνει δουλειά του κάποιος με 70-80 ίππους ή πρέπει να τα «κατοστήσει» για να δει προκοπή;
100 90-100 άλογα είναι υπέρ αρκετά γιατί να μην ξεχνάμε ότι κάποιοι τα έχουν για πρώτα αυτοκίνητα στην οικογένεια οπότε καλό είναι να καλύπτουν και ανάγκες σε ταξίδι, φορτωμένα κλπ.
Για εντός πόλης και με 75 άλογα είσαι μιο χαρά.
Πριν 25 χρόνια με 75 άλογα κάλυπτα όλες τις ανάγκες και δεν είχα και πρόβλημα ...
Πρόσφατα και συγκεκριμένα τον Ιούνιο ταξίδεψα οδικώς μέχρι την Αγγλία διανύοντας συνολικά 5.500 χιλιόμετρα διασχίζοντας 12 χώρες με ένα Skoda fabia 1400 cc, 75 ίππων. Δεν είχα ανάγκη κάτι παραπάνω γιατί με αντάμειψε και η απίστευτη οικονομία του. Άρα δεν έχουμε ανάγκη και τα ατελείωτα άλογα που διαβάζω από μερικούς. Όσον αφορά την οδιγικη μου εμπειρία για να μην προστρέξει κάνεις ? Πάνω από 1.000.000 με αυτοκίνητα και πάνω από 500.000 με μοτοσυκλέτες και ατελείωτα ταξίδια ανά την Ευρώπη.
Επειδή δεν βγάζουμε άκρη μόνο με τα άλογα, λόγω και του βάρους του αυτοκινήτου, που παίζει πάντα ρόλο και ιδιαίτερα στα μικρά, εγώ θα έλεγα ότι θα ήταν καλύτερα να αναφερόμαστε στην αναλογία κιλών ανά ίππο. Προσωπικά λοιπόν εγώ θα ήθελα σε όλα τα αυτοκίνητα και βέβαια στα μικρά, να έχω μια αναλογία κιλών ανά ίππο γύρω στο 7 με 8. Αν ας πούμε το αυτοκίνητο έχει βάρος 1000 κιλά, θα πρέπει να έχει 125-150 ίππους για να κινείται άνετα στο δρόμο, να κάνει ένα γρήγορο προσπέρασμα και γενικά να έχει μια καλή ενεργητική ασφάλεια. Μην ξεχνάμε επίσης ότι, όταν είναι φορτωμένο, θα πρέπει να έχει αποθέματα ισχύος και να μην ζορίζεται.
100 90-100 άλογα είναι υπέρ αρκετά γιατί να μην ξεχνάμε ότι κάποιοι τα έχουν για πρώτα αυτοκίνητα στην οικογένεια οπότε καλό είναι να καλύπτουν και ανάγκες σε ταξίδι, φορτωμένα κλπ. Για εντός πόλης και με 75 άλογα είσαι μιο χαρά. Πριν 25 χρόνια με 75 άλογα κάλυπτα όλες τις ανάγκες και δεν είχα και πρόβλημα ...
Πρόσφατα και συγκεκριμένα τον Ιούνιο ταξίδεψα οδικώς μέχρι την Αγγλία διανύοντας συνολικά 5.500 χιλιόμετρα διασχίζοντας 12 χώρες με ένα Skoda fabia 1400 cc, 75 ίππων. Δεν είχα ανάγκη κάτι παραπάνω γιατί με αντάμειψε και η απίστευτη οικονομία του. Άρα δεν έχουμε ανάγκη και τα ατελείωτα άλογα που διαβάζω από μερικούς. Όσον αφορά την οδιγικη μου εμπειρία για να μην προστρέξει κάνεις ? Πάνω από 1.000.000 με αυτοκίνητα και πάνω από 500.000 με μοτοσυκλέτες και ατελείωτα ταξίδια ανά την Ευρώπη.
Επειδή δεν βγάζουμε άκρη μόνο με τα άλογα, λόγω και του βάρους του αυτοκινήτου, που παίζει πάντα ρόλο και ιδιαίτερα στα μικρά, εγώ θα έλεγα ότι θα ήταν καλύτερα να αναφερόμαστε στην αναλογία κιλών ανά ίππο. Προσωπικά λοιπόν εγώ θα ήθελα σε όλα τα αυτοκίνητα και βέβαια στα μικρά, να έχω μια αναλογία κιλών ανά ίππο γύρω στο 7 με 8. Αν ας πούμε το αυτοκίνητο έχει βάρος 1000 κιλά, θα πρέπει να έχει 125-150 ίππους για να κινείται άνετα στο δρόμο, να κάνει ένα γρήγορο προσπέρασμα και γενικά να έχει μια καλή ενεργητική ασφάλεια. Μην ξεχνάμε επίσης ότι, όταν είναι φορτωμένο, θα πρέπει να έχει αποθέματα ισχύος και να μην ζορίζεται.