Yπ. Μεταφορών: Έτσι βάζει τέλος στα παλιά αυτοκίνητα

4.033 Επισκέψεις στο άρθρο (13/3/2019)

Αυτοί είναι οι τρεις τρόποι με τους οποίους το Υπουργείο Μεταφορών θέλει να «εξαφανίσει» τα μεγάλης ηλικίας ρυπογόνα αυτοκίνητα από τους ελληνικούς δρόμους.

Ριζοσπαστικό είναι το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση από το Υπουργείου μεταφορών καθώς προβλέπει μια σειρά από μέτρα που έχουν απώτερο σκοπό την μείωση του μ.ο ηλικίας του στόλου αυτοκινήτων που κυκλοφορεί αυτή την στιγμή στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, το Σχέδιο προβλέπει την θέσπιση κινήτρων για την αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων με καινούρια, την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και τον περιορισμό στην ηλικία των οχημάτων παντός τύπου που εισάγονται στην χώρα μας με μεσοπρόθεσμο (2027) και μακροπρόθεσμο (2037) ορίζοντα.

Στις σελίδες 559 με 560 το Σχέδιο αναφέρει: «Ο Ελληνικός στόλος είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης. Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση έχει επιδεινωθεί περαιτέρω για τους στόλους φορτηγών και λεωφορείων, καθώς οι αγορές νέων οχημάτων ήταν σχεδόν αμελητέες. Σε αντίθεση με ότι παρατηρείται στην υπόλοιπη Ευρώπη, η συντριπτική πλειοψηφία των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα εκτελείται από τα παλαιότερα οχήματα του στόλου φορτηγών. Η παρατήρηση αυτή συμβαδίζει με το γεγονός ότι οι μεμονωμένοι επαγγελματίες, έχοντας κυρίως παλαιά/ πολύ παλαιά οχήματα, κατέχουν το μερίδιο του λέοντος στις εγχώριες μεταφορές. Προφανώς, η κατάσταση αυτή επηρεάζει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα, την αποδοτικότητα, την ασφάλεια και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα του τομέα των οδικών μεταφορών. Για να ανταποκριθούν οι οδικές μεταφορές στις απαιτήσεις μιας οικονομίας με έντονο προσανατολισμό στις εξαγωγές, και για να εξασφαλιστεί η πλήρης ενσωμάτωση της Ελλάδας στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, υπάρχει επείγουσα ανάγκη να αντιστραφούν οι σημερινές τάσεις και να επιτευχθεί η ανανέωση του (εσωτερικού) στόλου επαγγελματικών οχημάτων. Ταυτόχρονα, οικολογικοί και οικονομικοί λόγοι απαιτούν ανανέωση του στόλου οχημάτων ιδιωτικής χρήσης».
 
Στην συνέχεια ακολουθούν οι τρεις ενέργειες που μπορούν να γίνουν για να αλλάξει ριζικά η σημερινή κατάσταση. Οι πιο σημαντικές, όπως αναφέρεται στο Σχέδιο είναι: «Μ1:  Περιορισμοί στην ηλικία εισαγόμενων οχημάτων (παντός τύπου). Επί του παρόντος, πρακτικά δεν υπάρχει όριο στην ηλικία των οχημάτων που εισάγονται στη χώρα (υπάρχει μόνο πρόβλεψη μέγιστης ηλικίας 15 ετών για εισαγόμενα μεταχειρισμένα λεωφορεία). Προτείνεται να συμφωνηθεί ένα προοδευτικό χρονοδιάγραμμα περιορισμού της ηλικίας για τα εισαγόμενα οχήματα ανά τύπο οχήματος, τόσο για το 2027 όσο και για το 2037.

Μ2: Σύστημα bonus-malus μέσω φόρων και κινήτρων για νέα/παλαιά οχήματα και καθαρά/ρυπογόνα οχήματα (παντός τύπου). Υπάρχει έλλειψη διαφοροποιημένων κινήτρων για παλαιά / νέα και καθαρά ή μη οχήματα. Συνιστάται να ορισθεί ένα προοδευτικό πρόγραμμα κινήτρων / εκπτώσεων / φόρων / τελωνειακών δασμών ανά τύπο οχήματος, τύπο καυσίμου και ηλικία, και για τους δύο ορίζοντες (2027, 2037).

Μ3: Καθιέρωση κλίμακας μέγιστων ορίων ηλικίας ή/και επιπέδου εκπομπών για όλα τα οδικά οχήματα Επί του παρόντος, πρακτικά δεν υπάρχει όριο στην ηλικία των οχημάτων που οδηγούνται στη χώρα (υπάρχει μόνο πρόβλεψη μέγιστης ηλικίας 27 ετών για τα λεωφορεία). Η πρόταση είναι να καθοριστεί μερική ή ολική απαγόρευση ανάλογα με την ηλικία / το επίπεδο εκπομπών των οχημάτων, καθώς και να ορισθεί ένα προοδευτικό χρονοδιάγραμμα περιορισμού της ηλικίας ανά τύπο οχήματος και για τους δύο ορίζοντες (2027, 2037).»

Υπενθυμίζουμε ότι στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ACEA, ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων είναι κοντά στα 13,5 έτη, δυόμιση έτη παραπάνω από το μ.ο της Ευρώπης που βρίσκεται ακριβώς στα 10,7 χρόνια. Οι χώρες οι οποίες έχουν σχετικά νέο στόλο αυτοκινήτων είναι το Λουξεμβούργο στα 6,2 έτη, η Βρετανία και η Δανία με 8,5 χρόνια ενώ ακολουθεί το Βέλγιο, η Aυστρία και η Γερμανία. Στον αντίποδα, οι χώρες με τον μεγαλύτερο μέσο όρο ηλικίας είναι η Πολωνία με μ.ο 17,2 έτη ενώ ακολουθούν η Λιθουανία (μ.ο 16,7), Λετονία (μ.ο 16,3) και Ρουμανία (μ.ο 15,3).

To Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας (ΕΣΣΜ) μπορείτε να το διαβάσετε εδώ

SPRING SEAT
NISSAN