Κρεμαγιέρα: Προσοχή όταν το τιμόνι «φωνάζει» για αντικατάστασή της
- 3 είναι τα είδη κρεμαγιέρας: υδραυλική, ηλεκτρική & μηχανική
- Το τιμόνι «μαρτυρά» το πρόβλημα – Το νου σας αν μυρίσετε καμένο λάδι
- Συμφέρει περισσότερο η αντικατάσταση παρά η επισκευή
3 είναι τα είδη κρεμαγιέρας: υδραυλική, ηλεκτρική & μηχανική
Καθοριστικότατη όσον αφορά στην λειτουργία του τιμονιού και συνεπώς της οδήγησης, η κρεμαγιέρα είναι ένας μηχανισμός που χρησιμεύει ως σύστημα υποβοήθησης και κατεύθυνσης του τιμονιού. Να το θέσουμε απλά, από αυτήν εξαρτάται το στρίψιμο στο τιμόνι.
Αναλόγως το όχημα, υπάρχουν τρία διαφορετικά είδη κρεμαγιέρας, με την καθεμιά να έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες αναφορικά.
Από αυτά τα τρία είδη, η μηχανική κρεμαγιέρα είναι η μοναδική που δε διαθέτει κάποιο σύστημα υποβοήθησης. Είναι η παλιότερη από όλες και αποτελείται από τον άξονα της κολώνας του τιμονιού, από όπου αρχίζει η διαδικασία περιστροφής οδηγώντας σε ένα γρανάζι με ελικοειδές σχήμα, το οποίο συνδέεται με έναν οδοντωτό κανόνα – πρόκειται για ένα ίσιο σιδερένιο κομμάτι με «δόντια». Το συγκεκριμένο σημείο λοιπόν είναι που μεταφέρει την κίνηση από το τιμόνι στους τροχούς κατεύθυνσης.
Αντίστοιχα, η ηλεκτρική και η υδραυλική διαθέτουν συστήματα υποβοήθησης. Η πρώτη λειτουργεί με ηλεκτρικό μοτέρ και η δεύτερη με αντλία.
Πιο αναλυτικά, η υδραυλική κρεμαγιέραέχει μια αντλία, που χάρη στα υδραυλικά υγρά της επεξεργάζεταιτηδύναμη που βάζει ο οδηγός στο τιμόνι, προκειμένου αυτή να μεταφερθεί σωστά στους τροχούς κατεύθυνσης. Πανομοιότυπη είναι η λειτουργία της ηλεκτρικής υποβοήθησης, μέσα από τη χρήση ηλεκτρικού μοτέρ αντί για αντλία όμως.
Το τιμόνι «μαρτυρά» το πρόβλημα – Το νου σας αν μυρίσετε καμένο λάδι
Το μόνο δεδομένο, αν τυχόν προκύψει κάποια βλάβη στην κρεμαγιέρα – και ανεξάρτητα από το είδος της -, είναι πως η πλειοψηφία των συμπτωμάτων θα προέρχονται από τη «συμπεριφορά» του τιμονιού. Αν το τιμόνι είναι βαρύ, αν δονείται, αν στα αυλάκια του εδάφους το αισθανόμαστε ασταθές, αν ακούγονται ήχοι τριβής ή «σφυρίγματος» ή ακόμα και αν το τιμόνι ζορίζεται μετά τη στροφή προκειμένου να επανέλθει στη θέση που βρισκόταν πριν, όλα αυτά φωνάζουν πρόβλημα.
Αξίζει βέβαια να σημειώσουμε εδώ πως κάποια από αυτά τα θέματα αυτά είθισται να εμφανίζονται κυρίως στις υδραυλικές κρεμαγιέρες. Για παράδειγμα, ένα τιμόνι που το αισθανόμαστε πιο σφιχτό ενδέχεται λόγω υπερθέρμανσης να έχει θέμα στο λάδι. Την ίδια ώρα, μια ακόμα χειρότερη εξέλιξη στο σενάριο της υπερθέρμανσης είναι να μυρίσουμε καμένο λάδι. Κι αυτό, γιατί για λόγους ασφάλειας πρέπει να ακινητοποιήσουμε το όχημά μας.
Από εκεί και πέρα, οιδιαρροές υδραυλικού υγρού – μαζί με τα συνακόλουθα «σφυρίγματα» που προδίδουν το πρόβλημα – αποτελούν ένα ακόμα σύμπτωμα της υδραυλικής κρεμαγιέρας.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το » |
Συμφέρει περισσότερο η αντικατάσταση παρά η επισκευή
Η βλάβη της κρεμαγιέρας μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους, οι περισσότεροι από αυτούς αναμενόμενοι. Για παράδειγμα,η συχνή χρήση του αυτοκινήτου μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει κάποια στιγμή σε διαρροή λαδιών, εξ ου και η ανάγκη στεγανοποίησης του συστήματος. Πιθανές ρωγμές ή χαλάρωση στις συνδέσεις από κραδασμούς, αναταράξεις κλπ. μπορεί να είναι ένας ακόμα λόγος.
Όπως και να ΅χει, στο σενάριο της αντικατάστασης κρεμαγιέρας ισχύει ο γνωστός και απαράβατος κανόνας: το μοντέλο, η ημερομηνία κατασκευής και η μάρκα του οχήματος θα καθορίσουν ως παράγοντες το κόστος – με το σενάριο της αντικατάστασης αντί για την επισκευή πάντως να φαντάζει πιο πρακτικό.
Δε μιλάμε βεβαίως για την περίπτωση που χρειάζεται να κάνουμε μια απλή συμπλήρωση στα υγρά ή μια μικρο – αλλαγή στα καλώδια. Μιλάμε για την περίπτωση που έχουν υποστεί βλάβη αρκετά από τα εξαρτήματα της κρεμαγιέρας, για τα οποία δε συμφέρει να μπούμε στη διαδικασία της επισκευής.
Όσον αφορά, τέλος, στις τιμές, οι επιλογές ποικίλλουν. Για παράδειγμα, σε μοντέλο Peugeot 107 Hatchback βενζινοκίνητο η τιμή για ηλεκτρική κρεμαγιέρα είναι κοντά στα 155 ευρώ, αλλά για μηχανική με αξονική άρθρωση και σφαιρικούς συνδέσμους μπορεί να πάει στα 225 ευρώ. Αντίστοιχα, στο κομμάτι του συνεργείου και το κόστος αντικατάστασης, το εύρος των τιμών μπορεί να κυμανθείαπό 100 έως 450 ευρώ αναλόγως φυσικά το αυτοκίνητο.