
Συνήθως βάζουν κατά λάθος βενζίνη σε diesel αυτοκίνητα: Το ακροφύσιο της αντλίας πετρελαίου δεν χωρά στο στόμιο των βενζινοκίνητων.
Μην εκκινήσεις καθόλου τον κινητήρα ή σβήστ΄ τον αμέσως μόλις καταλάβεις το λάθος.
Η βενζίνη καταστρέφει το σύστημα καυσίμου των diesel, το πετρέλαιο κίνησης τα μπουζί και τον καταλύτη των βενζινοκίνητων.
Καλύτερη στρατηγική η πρόληψη, τονίστε πάντα τον τύπο καυσίμου στον υπάλληλο.
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Το ακροφύσιο της αντλίας πετρελαίου δεν χωρά στο στόμιο των βενζινοκίνητων, άρα συνηθίζεται η πλήρωση βενζίνης στα diesel.
Η πλήρωση του ρεζερβουάρ με λάθος καύσιμο είναι από τα πιο συχνά και ακριβά σφάλματα που μπορεί να κάνει ένας οδηγός. Αν και φαινομενικά απλό, ένα τέτοιο λάθος μπορεί να προκαλέσει σοβαρές ζημιές στον κινητήρα και στο σύστημα καυσίμου, αν δεν αντιμετωπιστεί άμεσα και σωστά. Γι΄ αυτό, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς να αντιδράσουμε ψύχραιμα και αποτελεσματικά στην περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο με στόχο να σωθεί ο κινητήρας και να περιοριστούν οι επισκευές.
Το πρόβλημα εμφανίζεται κυρίως όταν κάποιος γεμίσει κατά λάθος με βενζίνη ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με πετρέλαιο. Ο λόγος έχει να κάνει με τη σχεδίαση των στομίων ανεφοδιασμού. Τα πετρελαιοκίνητα έχουν πιο φαρδύ στόμιο, στο οποίο χωρά τόσο το ακροφύσιο της αντλίας πετρελαίου όσο και εκείνο της βενζίνης. Αντίθετα, τα στόμια των βενζινοκίνητων είναι στενά και δεν επιτρέπουν τη χρήση ακροφυσίου πετρελαίου, άρα οι πιθανότητες λάθους είναι μικρότερες. Ακόμα κι αν η διαφορά τους φαίνεται προφανής ακόμα και από τα χρώματα της αντλίας (σ.σ. συνήθως πράσινα τα «πιστόλια» των αντλιών βενζίνης, μαύρα των diesel) έρευνες αποκαλύπτουν πως πολλοί από τους κατόχους που ανεφοδιάζουν μόνοι τους το αυτοκίνητο τους μπορεί να κάνουν αυτό το λάθος τουλάχιστον μία φορά στην ζωή τους.
Στη χώρα μας, δεν συνηθίζεται να υπάρχουν ακόμα «self-service» αντλίες. Έτσι, το περιθώριο λάθους περιορίζεται, αφού την πλήρωση αναλαμβάνει ένας υπάλληλος με μεγαλύτερη εξοικείωση, αν και πάλι υπάρχει η πιθανότητα να πάει κάτι στραβά.
Χρήσιμο tip: Αν έχεις πετρελαιοκίνητο, μπορείς να κολλήσεις ένα αυτοκόλλητο που αναγράφει την λέξη diesel στο πορτάκι της τάπας καυσίμου. Έτσι, θα περιορίσεις ακόμα περισσότερο την πιθανότητα να κάνει λάθος ένας υπάλληλος πρατηρίου.
Βασική αρχή η αποφυγή εκκίνησης ή η άμεση διακοπή της λειτουργίας του κινητήρα.
Αν αντιληφθείτε το λάθος την ώρα που βάζετε καύσιμο και ο κινητήρας δεν έχει τεθεί σε λειτουργία, είναι σημαντικό να μην γυρίσετε το κλειδί στη μίζα. Το καύσιμο δεν πρέπει να φτάσει στο κύκλωμα ψεκασμού. Καλέστε αμέσως οδική βοήθεια για μεταφορά σε εξειδικευμένο συνεργείο, όπου θα αδειάσουν το ρεζερβουάρ, θα καθαρίσουν το σύστημα και θα αντικαταστήσουν το φίλτρο καυσίμου. Αν δράσετε άμεσα, μπορείτε να αποφύγετε τις σοβαρές συνέπειες. Η παραπάνω διαδικασία θα κοστίσει ελάχιστα σε σχέση με όσα θα χρειαζόντουσαν σε περίπτωση που ο κινητήρας λειτουργούσε χρησιμοποιώντας το λάθος καύσιμο. Σε γενικές γραμμές, αν έχει συμπληρωθεί λίγη ποσότητα λανθασμένου καυσίμου σε ήδη γεμισμένο ρεζερβουάρ και ο κινητήρας λειτουργήσει για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, υπάρχουν πιθανότητες οι ζημιές να περιοριστούνε στις παραπάνω επισκευές. Αν έχει συμπληρωθεί, όμως, παραπάνω από 15-20% λανθασμένος τύπος καυσίμου στο μείγμα, τα πράγματα είναι δυσοίωνα και κανείς δεν θα πρέπει να ρισκάρει εκκινώντας τον κινητήρα.
Η βενζίνη καταστρέφει το σύστημα καυσίμου των diesel, το πετρέλαιο κίνησης τα μπουζί και τον καταλύτη των βενζινοκίνητων.
Σημαντικό είναι να γνωρίζει κανείς τι θα συμβεί στον κινητήρα του αυτοκινήτου του σε περίπτωση που ανεφοδιάσει με το λάθος καύσιμο. Αν ξεκινήσετε να οδηγείτε και το λάθος γίνει αντιληπτό αργότερα, πιθανότατα θα εμφανιστούν προβλήματα στην απόδοση του κινητήρα. Έντονο κροτάλισμα, τραντάγματα, αστάθεια στο ρελαντί και «κοψίματα» στην λειτουργία, μέχρι και -τελικά- ακούσιο σβήσιμο του μοτέρ. Σε αυτή την περίπτωση, σταματήστε αμέσως, σβήστε τον κινητήρα άμεσα και καλέστε οδική βοήθεια. Η βενζίνη έχει καθαριστικές ιδιότητες που καταστρέφουν το προστατευτικό στρώμα που δημιουργεί το πετρέλαιο στο σύστημα καυσίμου. Η συνέχιση της οδήγησης μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές βλάβες στην αντλία πετρελαίου και τα μπεκ ψεκασμού, που είναι ευαίσθητα στα καθαριστικά χαρακτηριστικά της βενζίνης και μπορεί να χρειαστούν αντικατάσταση, κάτι που συνεπάγεται υψηλό κόστος επισκευής.
Στο εξαιρετικά σπάνιο αντίστροφο σενάριο, να τοποθετηθεί πετρέλαιο κίνησης σε βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, το πετρέλαιο δεν καίγεται τόσο εύκολα και γρήγορα όσο η βενζίνη με αποτέλεσμα συνήθεις βλάβες να αφορούν την κατάσταση των μπουζί και του συστήματος εξάτμισης, ιδίως του καταλύτη. Μιας και το ακροφύσιο της αντλίας πετρελαίου δεν χωράει στην τάπα ενός βενζινοκίνητου, ένα τέτοιο λάθος μπορεί να συμβεί μόνο από συμπλήρωση καυσίμου με ντεπόζιτο. Όπως και στην αντίθετη περίπτωση, ο κινητήρας δεν θα πρέπει να τεθεί σε λειτουργία, αν γίνει αντιληπτό εγκαίρως το λάθος.
Καλύτερη στρατηγική η πρόληψη, τονίστε πάντα τον τύπο καυσίμου στον υπάλληλο.
Σε κάθε περίπτωση, η πρόληψη είναι η καλύτερη στρατηγική. Δίνετε πάντα προσοχή στο ακροφύσιο πριν τον ανεφοδιασμό και διασταυρώστε το είδος του καυσίμου. Σε περίπτωση που αναθέτετε τον ανεφοδιασμό σε υπάλληλο πρατηρίου, τονίστε κάθε φορά τον τύπο καυσίμου, ειδικά αν είστε κάτοχος πετρελαιοκίνητου. Ως έξτρα βήμα ασφάλειας, τοποθετήστε μία ένδειξη για τον τύπο καυσίμου κοντά στην τάπα ανεφοδιασμού. Οποιαδήποτε στιγμή κι αν αντιληφθείτε το λάθος, η βασική αρχή αφορά την αποφυγή εκκίνησης ή την άμεση διακοπή λειτουργίας του κινητήρα. Ένα απλό λάθος απροσεξίας μπορεί να σας κοστίσει χιλιάδες ευρώ και πολύ χρόνο για την επισκευή του αυτοκινήτου σας. Η γρήγορη και σωστή αντίδραση μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε έναν απλό καθαρισμό και μια μεγάλη μηχανική επισκευή.