Γιατί να πάρεις «τυφλά» diesel, αν η βενζίνη του μοντέλου που σου αρέσει του «πάει» περισσότερο; Ή το αντίθετο…

Να πάρω σε βενζίνη ή diesel;

98.593 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 10/4/2015

Γιατί να πάρεις «τυφλά» diesel, αν η βενζίνη του μοντέλου που σου αρέσει του «πάει» περισσότερο; Ή το αντίθετο…

 
Το diesel κυριαρχεί στο 60% της αγοράς σήμερα. Μάλιστα, σε ορισμένες κατηγορίες, όπως στα μικρά που είναι πρώτα σε πωλήσεις, το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 70%. 

Τι έγινε και όλοι αγοράζουν diesel; Γιατί επενδύουν σε κινητήρες με πολύ μικρότερα περιθώρια εξέλιξης από τους κινητήρες βενζίνης, πιο βαρείς, πιο ακριβούς στη συντήρησή τους και πιο δύσκολους να γίνουν «πράσινοι» για το περιβάλλον. Οι κινητήρες βενζίνης είναι πιο σύγχρονοι, σε γενικές γραμμές, πιο καθαροί, πιο ελαφριοί, δε συνοδεύονται από ακριβά παρελκόμενα, που είναι βασικά για τη λειτουργία των κινητήρων diesel (βλ. τρόμπα καυσίμου, φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων), με καλύτερη ιπποδύναμη, ως επί το πλείστον, και ροπές που (όταν μιλάμε για turbo) δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα από τους diesel (που η ροπή είναι το φόρτε τους). 

Η προφανής απάντηση σε όλα αυτά είναι η κατανάλωση. Σε πραγματικές συνθήκες, τα diesel έχουν 20-30% πιο μικρή κατανάλωση από τις βενζίνες, ενώ και το καύσιμο στην Ελλάδα έχει μια ανάλογη διαφορά τιμής, υπέρ του πετρελαίου. Από την άλλη, η τιμή των μοντέλων diesel είναι πιο ακριβή, κατά κύριο λόγο, από τις βενζίνες. Και αυτό γιατί κοστίζουν περισσότερο να φτιαχτούν και έχουν πιο ακριβά παρελκόμενα (που είπαμε και πιο πάνω). Ο λόγος είναι ότι οι κινητήρες diesel πρέπει να αντέχουν σε μεγαλύτερες πιέσεις, αφού το καύσιμο αναφλέγεται στο θάλαμο καύσης με μεγαλύτερη συμπίεση και χωρίς τη βοήθεια μπουζί, όπως στους βενζινοκινητήρες. 

Οι διαφορές δεν τελειώνουν εδώ. Οι κινητήρες πετρελαίου έχουν μικρότερο φάσμα λειτουργίας, άρα δεν περιστρέφονται ψηλά. Το καύσιμο είναι πιο μεστό (έχει μεγαλύτερη θερμοδυναμική απόδοση) από τη βενζίνη και οι απώλειες λιγότερες, αφού το πετρέλαιο πάει κατευθείαν στο θάλαμο καύσης (αυτό λέγεται άμεσος ψεκασμός και υπάρχει σε πολύ λίγους κινητήρες βενζίνης). Αλλωστε μέσα στον κύλινδρο το diesel που καταλήγει για να γίνει η καύση είναι πολύ λιγότερο, ακριβώς για τον λόγο που είπαμε. Από την άλλη, οι πετρελαιοκινητήρες είναι πιο τραχείς στη λειτουργία τους, με περισσότερους κραδασμούς και «τελειώνουν» γρήγορα. 

Οι σύγχρονοι κινητήρες βενζίνης είναι ραφιναρισμένοι, έχουν οξύ ήχο (αφού «γυρίζουν» πιο ψηλά), υψηλή απόδοση (ειδικά όταν μιλάμε για turbo) και έχουν καταλήξει να έχουν και πολύ καλή περιβαλλοντική συμπεριφορά. Δεν μπορούν να είναι ποτέ τόσο οικονομικοί όσο οι diesel. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό που μετράει σε ένα αυτοκίνητο. Για παράδειγμα το ελαφρύτερο βάρος βοηθάει τη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Η λειτουργία στις ψηλές στροφές δίνει καλύτερο γκάζι. Ο ήχος είναι ευχάριστος και οι επιδόσεις, ως επί το πλείστον, καλύτερες από τους diesel με ανάλογη απόδοση. Από την άλλη, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι οι σύγχρονοι κινητήρες diesel έχουν πολύ πιο ραφιναρισμένη λειτουργία από παλιά, ενώ έχει αναβαθμιστεί και η απόδοσή τους, όσον αφορά στην ιπποδύναμη, αφού έχουμε πλέον 160 άλογα από τα 1.600 κ.εκ. 
 
Οπότε τι κάνει την επιλογή; Η απάντηση δεν είναι μαύρο ή άσπρο. Στην πράξη η εμπειρία δείχνει ότι το αν ο κινητήρας ταιριάζει σε ένα αυτοκίνητο έχει να κάνει με πολλούς παράγοντες και ένας από αυτούς είναι και ο κινητήρας αυτός καθ΄ αυτός.

Για παράδειγμα, ένα μικρός και ελαφρύς βενζινοκινητήρας με turbo μπορεί να ταιριάζει γάντι σε ένα μικρό, αλλά να ζορίζεται σε ένα βαρύ crossover. Από την άλλη, ένας πληθωρικός diesel μοιάζει να είναι η σωστή επιλογή σε ένα μεσαίο οικογενειακό, αλλά μπορεί να είναι πολύ βαρύς και ακριβός για ένα μίνι. 

Ας δούμε τι γίνεται ανά μάρκα, με βάση τα μερίδια αγοράς τους: 

 
  • Στέφανος Αδάμου

    Δέν καταλαβαίνω γιατί οί σχολιαστές δημοσιογράφοι δέν επισημαίνουν συχνά τά προβλήματα μέ τούς πετρελαιοκινητήρες. Εδώ στή Δανία πρίν μερικά χρόνια όλοι έπεσαν μέ τά μούτρα στό πετρέλαιο. Τό μεγαλύτερο ποσοαστό τό μετάνιωσαν καί τό ... πλήρωσαν ακριβά. Γιατί πρώτον ή διαφορά τιμής βενζίνης καί πετρελαίου δέν είναι καί τόσο μεγάλη Πρέπει νά κάνεις τουλάχιστον 30.000-35.000 χιλ τόν χρόνο γιά νά είναι τό πετρέλαιο πιό συμφέρουσα λύση από τήν βενζίνη. Τό μεγαλύτερο πρόβλημα όμως είναι ότι οί περισσότεροι πού αγόρασαν πετέλαιο μένουν στίς πόλεις. Οί μετακινήσεις είναι μικρές. Καί οί μικρές καθημερινές μετακινήσεις ΄σκοτώνουν τόν πετρελαιοκινητήρα. Αυτό σημαίνει ότι σύντομα έρχονται μερικά συγκεκριμένα προβλήματα πού κάνουν τήν τζέπη τών ιδιοκτητών diezel .... κυριολεκτικά νά κλαίει! Οί επισκευές είναι πανάκρυβες. Γι'αυτό άν ζείς σέ μεγάλη πόλη όπου οί αποστάσεις είναι μικρές καί οί στάσεις συνεχείς αγόρασε βενζίνη. Παρακαλώ στούς κυρίους δημοσιογράφους νά είναι πιό προσεκτικοί όταν γράφουν διθυράμβους γιά τό πετρέλαιο. Δέν είναι τρελλοί οί δανοί πού τό γύρισαν στήν βενζίνη. Χαιρετισμούς Στέφανος Αδάμου

      47
  • loukia

    Προσωπικά είμαι υπερ της βενζίνης γιατί η εκρηκτικότητα της δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα υπάρχων καύσιμο του εμπορίου.Βέβαια καθείς με τις όποιες ανάγκες του και την προσωπική του ιδιοσυγκρασία.

      46
  • teo

    Ο κόσμος έχει πέσει με τα μούτρα στο ντίζελ πρώτον γιατί εως προ ολίγου ήταν ο απαγορευμένος καρπός της αυτοκίνησης και δεύτερον διότι η απελευθέρωση του συνέπεσε με την οικονομική κρίση όπου η προτεραιότητα πλέον είναι η οικονομία στη μετακίνηση και όχι οι επιδόσεις όπως παλαιότερα. Για κάποιον που κάνει πολλά χιλιόμετρα και ζητούμενο είναι η οικονομία, το ντίζελ είναι μονόδρομος. Διαφορετικά η βενζίνη παραμένει μια πολύ καλή επιλογή.

      27
  • κολιας

    πριν 12 χρονια που εψαχνα να αγορασω αυτοκινητο τεθηκε το διλημα βενζινη 1,3 ή πετρελαιο 1,8 (επιτρεπονταν τοτε η κινηση των diesel μονο στην επαρχια). τα εβαλα κατω και υπολογισα τα συνολικα εξοδα (τιμη αγορας, ασφαλιστρα, τελη κυκλοφοριας, καταναλωση, τιμες καυσιμων κλπ). με την τιμη αγορας σχεδον διπλασια και την αποσβεση να χανεται στο βαθος των...αιωνων, αποφασισα...βενζινη. δε μετανοιωσα καθολου και οταν το εκανα και υγραεριοκινητο η επιλογη μου εξελιχθηκε σε θριαμβο. την επομενη φορα (αν υπαρξει η δυνατοτητα επιλογης) θα ξαναπεσουν κατω τα μολυβια και βλεπουμε.

      24
  • George

    Το 2009 παίρνω ένα ταξί προκειμένου να πάω σε αντιπροσωπεία για να αγοράσω το νέο μου τότε αυτοκίνητο. Είχα σκοπό να αγοράσω diesel. Ώσπου με έβαλε στην θέση μου ο ταξιτζής: " ...με την νοθεία στα καύσιμα (μου λέει) ξέρεις πόσο στοιχίζουν ένα σετ μπέκ σε πετρελαιοκινητήρα?" Μετά από λίγα λεπτά το αγόρασα σε βενζίνη και δεν το μετάνιωσα καθόλου. Να ναι καλά ο άνθρωπος.

      19
  • σπυρος

    Αγορασα προσφατα το fiat 500l σε πετρελαιο.το πορτοφολι μου πλεον χαμογελαει.

      14
  • georg3975

    Βενζίνη και πάλι βενζίνη!!! Για να έχω το κεφάλι μου ήσυχο.

      14
  • Σωτηρης

    Εχω bmw x3 diesel και πρόσφατα panda cross diesel.με το πρώτο 230000χλμ και ειμαι απόλυτα ευχαριστημένος απο το ντίζελ .Προσοχη σε όποιον σκέφτεται για ντίζελ μόνο καλό καύσιμο ,συχνά πρόσθετα για βελτίωση του καυσιμου(κάνουν καθαρισμό των Μπέκ ,λίπανση της αντλίας ,ανακούφιση του φίλτρου σωματιδίων κλπ.) και οπωσδήποτε πάντα μα πάντα καλή προθέρμανση του κινητήρα...άστο το εργαλείο να ζεσταθεί,οδήγησε τα πρώτα χλμ χωρίς πολυ γκάζι.Επισης και τα δυο αυτοκίνητα έχουν πάνω plug in εγκέφαλο αύξησης ιπποδύναμης ροπής χωρις μέχρι στιγμής κανένα πρόβλημα αξιοπιστίας ή αύξησης κατανάλωσης.με το χ3 αν ήταν βενζίνη με τα χλμ που εχει κάνει θα έκαιγε άλλο ενα χ3 σε κόστος και μπορεί να τσιμπούσε και λάδι μέχρι τώρα.Τα δε Τούρμπο βενζίνη ακόμη χειρότερα.Παρακαλω μη φοβάστε τα ντίζελ .Θελουν σωστή συντήρηση ήπια οδήγηση μέχρι να ζεσταθούν και τίποτε δεν θα σας ενοχλήσει με μεγάλα οφέλη στην τσέπη.

      12
  • mx5er

    επειδή είμαι για αγορά οικογενοιακου άρχισα να κοιτάω για diesel για περισσότερη οικονομία, αλλά μετά από μερικά test drive κατάλαβα ότι το diesel δεν μου ταιριάζει οδηγικα οπότε άρχισα να κοιτάω από την αρχή για βενζίνη.

      12
  • ΗΛΙΑΣ

    θα αγοραζα diesel , στις πιο κατω εταιρειες. honda, nissan-renault, toyota, η fiat

      10
  • ΧΡΗΣΤΟΣ

    Θα διαφωνήσω κάθετα ότι οι πετρελαιοκινητήρες νέας τεχνολογίας, πέραν της οικονομίας ότι δεν προσφέρουν και επιδόσεις.Ήμουν κάτοχος του Opel corsa twinport 1400 92 ίπποι του 2005 με μέσο όρο εξόδων τον μήνα τα 160 ευρώ σε βενζίνη με βάση τα χιλιόμετρα που έκανα κάθε μήνα.Τώρα πλέον κάτοχος του νέου chevrolet Aveo ltz 4d 1300 turbodiesel 95 άλογα πέραν της τεράστιας διαφοράς σε κατανάλωση και φυσικά σε έξοδα(βγάζω πάνω από 900 χιλιόμετρα με ένα γέμισμα)βλέπω και τεράστια διαφορά και σε επιδόσεις στο δρόμο ειδικά στις ρεπρίζ δηλαδή στις επιδόσεις εν κινήσει που εξασφαλίζουν πιο γρήγορο προσπέρασμα.Κλείνοντας για τους αναγνώστες που μίλούν επισκευές που κάνουν τους κατόχους πετρελαίου να κλαίνε.Αλλαγή σε Λάδια και φίλτρο λαδιού 80 ευρώ στην αντιπροσωπία όταν λάδια και φίλτρο βενζινοκίνητου alfa romeo ξεπερνάει τα 100 αντίστοιχα

      9
  • akis

    peugeot 508 e-hdi....απορω γιατι δεν αναφερθηκαν οι κινητηρες diesel του group citroen-peugeot.παντως ο 1.6 diesel που κινει το 508 επαρκης σε ισχυ και οικονομικος!

      7
  • Δημητρης

    Πρωσοπικα ειμαι υπερ της βενζινης και οχι απαραιτητα κατα του πετραιλεου. Οι δημοσιογραφοι ξεχναν να αναφερουν και κατι, ενας πετραιλεοκινητηρας μετα απο χρονια γινεται πραγματικα αισχος απο τις επικαθησεις και η συντηρηση του κοστιζει τα κερατα του αντιθετα απο τη βενζινη που μετα απο χρονια κραταει το κινητηρα σε καλυτερη κατασταση και απλα φανταστειτε τι γινεται αν ενα πετραιλεοκινητο μινει για καιρο σε ακινησια η κηνειται πιο αραια.

      5
  • Vlassis

    Τα Diesel πλέον έχουν εξελιχθεί... Προφανώς και οι βενζινοκινητήρες είναι ποιο σύγχρονοι σε σχέση με έναν Diesel, αλλά δεν συνεπάγεται ότι δεν συμφέρουν. Κει επειδή καλό είναι να μιλάς έχοντας δοκιμάσει προσωπικά θα πω μετά από την χρυσή 3 Diesel αυτοκινήτων και πρόσφατος 4. Ότι τα Diesel αξίζουν και αξίζουν αν κανείς πάνω από 15.000 με 20.000χλμ το χρόνο... Τότε μπορείς να πεις ότι έχεις κάνει την σωστή επιλογή. Έχοντας στην κατοχή μου Navara 2.5 DI/ASX 1.8 Diesel/ Ibiza 1.2 Tdi και σε λίγες μέρες θα μπει στην οικογένια ένα Pulsar 1.5 Diesel. Μόνο αρνητικά δεν έχω να πω για τα πετρέλαιοκινητα... Έως τώρα κανένα δεν έχει βγάλει ζημεια και τα σέρβις είναι long life δλδ αλλαγή κάθε 20~30.000xlm. Όσων αφορά της απόδοσης προφανώς και δεν βάζουν φωτιά στην άσφαλτο αλλά η ροπή που έχουν και το τράβηγμα από χαμηλά απλός δεν παίζετε. Τώρα όσων αφορά της απόδοσης πλέον υπάρχουν και πολλά αξιόλογα γρήγορα Diesel για όποιον θέλει γκάζια και Οικονομία....

      5
  • Δημήτρης

    Ίλιον - Νέο Ηράκλειο, 8χλμ Δευτέρα με Παρασκευά λόγο δούλας. Με VW Golf 1,4 20€ βενζίνη την εβδομάδα. Με Volvo V60 1,6 20€ πετρέλαιο κάθε 2 εβδομάδες. Έχω κάνει μέχρι τώρα 49000 χλμ χωρίς καμιά βλάβη. Τα service δεν είναι πιο ακριβά από το παλιό μου αυτοκίνητο. Τα συμπεράσματα δικά σας.

      4
  • denon

    Όσοι έχουμε βενζίνα γλυκοκοιτάμε τα diesel. Οδηγάω και τα δύο. Πιστεύω το diesel είναι για οδηγούς που ξέρουν 5-10 πράματα, αλλιώς βενζίνα και έχεις το κεφάλι σου ήσυχο.

      3
  • ΓΙΩΡΓΟΣ-TS-192HP

    ΒΕΝΖΙΝΗ,ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ,ΜΟΤΕΡ,ΥΑΜΑΗΑ,ΑΠΟΛΑΥΣΗ!

      2
  • ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΑΣΤΟΣ

    ΤΑ ΝΤΙΖΕΛ ΑΝ ΧΑΛΑΣΟΥΝ ΒΕΒΑΙΑ ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ ΠΟΛΛΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΟΥΝ. ΤΑ ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΑΠΛΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ BMW 118 KAI BMW 116D ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΒΜW 118 BENZINH, ΘΕΩΡΩ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΟΣ ΜΕ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΣΤΑ ΒΑΡΙΑ ΑΜΑΞΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ 1.

      2
  • Αντώνης

    Οδηγώ δύο χρόνια μοτέρ renault 1.5 με 110Hp με κιβώτιο edc. Δεν επιστρέφω Ξανά σε βενζίνη και χειροκίνητο.

      1
  • Κοκο-βιος

    Παιδιά στις bmw τι προτείνετε; 116d ή 118i?

      1
  • Tasos

    Προσφατα ημουν στο θεωρητικο διλλημα,fiesta 1.0 125hp βενζινη,η clio dci 1.5 90hp diesel.Μπορει το 1.0ρι βενζινη να ειναι οικονομικο σε καταναλωση,ποσο μαλλον οταν συνοδευεται απο 5αρι κιβωτιο.

      1