
Elk/Moose Test - Νέες μάρκες στην Ελλάδα: Πόσο καλά είναι στη δοκιμασία αποφυγής κινδύνου; | autotriti.gr
Πρώτο και με ρεκόρ ηλεκτρικών το smart #3.
Ξεπέρασε τις προσδοκίες και τον ανταγωνισμό, το Plug-in Jaecoo 7 SHS.
Υβριδικό με οδηγικό «τσαγανό» το MG ZS Max Hybrid+.
Αποτελεσματικό παρά τις soft ρυθμίσεις σε ανάρτηση και τιμόνι το Omoda 5 EV.
Mε καλύτερο τιμόνι θα μπορούσε και καλύτερα το Lynk & Cο 02.
Elk/Moose Test: Η σημαντικότερη δοκιμασία ενεργητικής ασφάλειας κάθε αυτοκινήτου
Η δοκιμασία «elk test» (ή αποφυγής κινδύνου) έχει σχεδιαστεί για να αξιολογήσει πόσο καλά ένα όχημα μπορεί να αποφύγει ξαφνικά ένα εμπόδιο που εμφανίζεται «από το πουθενά» -για παράδειγμα ένα ζώο που πετάγεται στον δρόμο. Έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί ακόμα και ένας αδαής οδηγός, χρησιμοποιώντας μόνο το τιμόνι (δεν ακουμπάμε γκάζι και φρένα) πρέπει να μπορεί να κάνει ένα απότομο ελιγμό ώστε να αποφύγει τον ξαφνικό κίνδυνο που εμφανίζεται στη λωρίδα του.
Η επίδοση οφείλεται 100% στην ικανότητα του αυτοκινήτου και όχι τόσο σε αυτή του οδηγού. Τα κρίσιμα στοιχεία που καθορίζουν την επίδοση σε αυτή τη δοκιμασία είναι το βάρος και η κατανομή του, η ανάρτηση και (αρκετές «άγνωστες λέξεις», στους περισσότερους οδηγούς) ο έλεγχος της πλευρικής κλίσης, η ικανότητα συστημάτων ευστάθειας να «επέμβουν» σωστά, η πρόσφυση των τροχών και οι διαδρομές της ανάρτησης, καθώς και η αμεσότητα/απόκριση του τιμονιού μαζί με τη γραμμικότητα της λειτουργίας του.
Είναι λοιπόν προφανές πως απαιτείται πολύ προσεγμένη εξέλιξη και κατασκευή ενός αυτοκινήτου (ακαμψία πλατφόρμας, ακριβά υλικά για μείωση βάρους, «καλή» ανάρτηση, «ψαγμένη» γεωμετρία και ακριβά ηλεκτρονικά συστήματα που επεμβαίνουν όταν και όσο πρέπει). To πώς γίνεται ακριβώς το Elk Test μπορείτε να το δείτε εδώ.
Από εκεί και πέρα, το Elk Test θεωρείται η πιο σημαντική δοκιμασία αξιολόγησης της ενεργητικής ασφάλειας ενός μοντέλου. Για τον λόγο αυτό, τα 13 μοντέλα των νέων μαρκών που είχαμε στη διάθεσή μας υποβλήθηκαν στην απαιτητική δοκιμασία του Elk Test, ώστε να δούμε πόσο ασφαλή είναι στην αποφυγή ενός εμποδίου, με απότομο ελιγμό.
Aφού είδαμε τις προηγούμενες ημέρες τις δοκιμές ολων των μοντέλων και τις πραγματικές αυτονομίες των ηλεκτρικών κάθε μάρκας σε πόλη και ταξίδι ας δούμε, τώρα και τα 5 μοντέλα με τις καλύτερες επιδόσεις στην δοκιμασία αποφυγής κινδύνου (Elk/Moose Test) και την ανάλυση της συμπεριφοράς τους
Μάρκα/Μοντέλο | Κατηγορία | Κινητήρας | Elk Test στο Στεγνό (χλμ./ώρα) |
---|---|---|---|
smart #3 Pro+ 272 PS | Οικογενειακό SUV | Ηλεκτρικό | 78 |
Jaecoo 7 SHS (Plug-in Super Hybrid System) 347 PS | Οικογενειακό SUV | Plug-in hybrid | 76 |
MG ZS MAX Hybrid+ 197 Ps | Οικογενειακό SUV | Full Hybrid | 76 |
Omoda 5 EV 204 PS | Οικογενειακό SUV | Ηλεκτρικό | 75 |
Lynk & Co 2 272 PS | Οικογενειακό SUV | Ηλεκτρικό | 75 |
1. Πρώτο και με ρεκόρ ηλεκτρικών το smart #3 - 78 χλμ./ώρα

Και εκεί που τα περισσότερα ηλεκτρικά είναι στο όριό τους (73 χλμ./ώρα) το αμιγώς ηλεκτρικό smart #3 (δείτε εδώ την αναλυτική δοκιμή) άρχισε το... ζέσταμα για την επίτευξη της κορυφαίας επίδοσης για τα δεδομένα των ηλεκτρικών. Να σημειωθεί πως το προηγούμενο ρεκόρ ανήκε επίσης σε ένα smart, το #1 κάτι το οποίο μάλλον δεν ήταν τυχαίο.
Από την πρώτη προσπάθεια στα 73 χλμ./ώρα, το smart #3 μας ξάφνιασε με την σχεδόν σοκαριστική αμεσότητα που το τιμόνι και το πλαίσιο ανταποκρίθηκαν στις εντολές για τις εναλλαγές κατεύθυνσης. Θα ανοίξουμε μια παρένθεση εδώ για να σημειώσουμε το αξιέπαινο στοιχείο του πως η σφιχτή ανάρτηση δεν είναι κουραστική στην καθημερινότητα, αφήνοντας μάλιστα μια premium επίγευση.
Ανεβαίνοντας ταχύτητα εισόδου, το smart #3 δεν σταμάτησε ούτε... χιλιόμετρο ανά ώρα να δίνει την πιο ευχάριστη οδηγική αίσθηση από τα μοντέλα της δοκιμής, αλλά και να μας ενθουσιάζει. Βασισμένο στα φαρδιά μετατρόχια (1.584 χλστ. μπροστά και 1.601 χλστ. πίσω), στο μακρύ μεταξόνιο (2.785 χλστ.), στο χαμηλό κέντρο του συγκρατημένου βάρους και την «ψαγμένη», με «βάθος», ανάρτηση (με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω), κατάφερε να σημειώσει την επίδοση ρεκόρ των 78 χλμ./ώρα, που είναι εντυπωσιακή ακόμα και για τα δεδομένα των ελαφρύτερων βενζινοκίνητων προτάσεων της κατηγορίας.
Ανεξάρτητα όμως από το ρεκόρ, πρέπει να αναφερθεί η αίσθηση του απόλυτου ελέγχου και της ασφάλειας που μετέφερε στον οδηγό όσο και στους επιβάτες του σε όλες τις προσπάθειες. Μάλιστα αυτή η αίσθηση είναι βασισμένη στη μηχανική πρόσφυση και την άριστη κινηματική των αναρτήσεων και όχι στον από ηλεκτρονικής... Θεό. Σημαντικό πως η κορυφαία σε δυναμισμό και αποτελεσματικότητα συμπεριφορά του smart #3 συνδυάζεται μαεστρικά με ευκολία χρήσης και ευελιξία στην καθημερινότητα, όπως και τα εντυπωσιακά χαμηλά επίπεδα αεροδυναμικού θορύβου (66 και 68,5 db στα 120 και 140 χλμ./ώρα αντίστοιχα).
2. Ξεπέρασε τις προσδοκίες και τον ανταγωνισμό, το Plug-in Jaecoo 7 SHS - 76 χλμ./ώρα

Αν και το Jaecoo 7 SHS (δες εδώ την αναλυτική δοκιμή) δεν είναι ένα αυτοκίνητο που θα το χρησιμοποιήσεις για σπορ καταστάσεις, στη δοκιμασία αποφυγής κινδύνου ξεπέρασε κατά πολύ τόσο τις προσδοκίες μας, όσο και τις επιδόσεις των ανταγωνιστών του. Τα 76 χλμ./ώρα ήταν η δεύτερη καλύτερη επίδοση -μαζί και το υβριδικό MG ZS που όμως είναι 400 κιλά ελαφρύτερο- της δοκιμής και αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείου που συμπληρώνει ιδανικά το κομμάτι της ασφάλειας του Jaecoo 7 SHS (έχει αποσπάσει και 5 αστέρια από τον Euro NCAP διαθέτοντας περισσότερα από 20 συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης της οδήγησης στον εξοπλισμό του).
Η ανάρτηση έχει δύσκολο έργο μιας και πρέπει να συνδυάζει την άνεση με τη διαχείριση του βάρους και τα 20 εκατοστά απόστασης από το έδαφος με την ευκολία χρήσης στην καθημερινότητα. Τελικά όμως στην πράξη του Elk Test, το Jaecoo 7 SHS αποδείχθηκε «παλληκάρι». Αν και οι κλίσεις είναι αισθητές και το τιμόνι δεν είναι από τα κορυφαία σε αίσθηση και ακρίβεια, το αυτοκίνητο βασισμένο στα φαρδιά μετατρόχια (1.582 χλστ. μπροστά και 1.602 χλστ. πίσω) και την σωστή ρύθμιση των ηλεκτρονικών του καταφέρνει να βγει όχι απλώς «ασπροπρόσωπο», αλλά απόλυτα αποτελεσματικό στη δοκιμασία.
3. Υβριδικό με οδηγικό «τσαγανό» το MG ZS Max Hybrid+ - 76 χλμ./ώρα

Το υβριδικό MG ZS Max Hybrid+ (δες εδώ την αναλυτική δοκιμή) είναι απαλλαγμένο από μεγάλες επαναφορτιζόμενες μπαταρίες (τη μικρή που έχει ως full υβριδικό τη φορτίζει μόνο του) και έτσι είναι το ελαφρύτερο μοντέλο του Mega Test (1.380 κιλά χωρίς οδηγό). Αυτό και παρά την οικογενειακή στόχευση του μοντέλου επέδρασε απολύτως θετικά στη δυναμική του συμπεριφορά στην απαιτητική δοκιμή του ELK TEST και στα υψηλά φορτία δυνάμεων που αναπτύσσονται στις εναλλαγές πορείας.
Από την εισαγωγική ταχύτητα των 73 χλμ./ώρα, το υβριδικό MG ZS έπεισε με το στιβαρό και ακριβές μπροστινό σύστημα, καθώς και την υψηλή μηχανική πρόσφυση. Το τιμόνι είναι αρκούντως βαρύ και ακριβές (σπορ ρύθμιση), κάτι που βοήθησε στη χάραξη της σωστής πορείας στο διάδρομο της δοκιμασίας. Λογικές επίσης ήταν οι κλίσεις και χωρίς φαινόμενα μεταφοράς φορτίου με σωστό «κοντρόλ» στην επαναφορά της ανάρτησης σε θέση ισορροπίας. Όταν το παρακάναμε τα ηλεκτρονικά λειτούργησαν σωστά και χωρίς να «μπαστακώνουν» το σύνολο. Στα συν η αίσθηση στιβαρότητας της κατασκευής, που πάντως «ακούγεται» παραπάνω όταν πιέζεις τέρμα το γκάζι.
4. Αποτελεσματικό παρά τις soft ρυθμίσεις σε ανάρτηση και τιμόνι το Omoda 5 EV - 75 χλμ./ώρα

Με ταχύτητα εισόδου 75 χλμ./ώρα, το επίσης ηλεκτρικό Omoda 5 ΕV (δες εδώ την αναλυτική δοκιμή) κατάφερε να μας εκπλήξει ευχάριστα με την κατά 2 χλμ./ώρα υψηλότερη του μέσου όσου επίδοσή του στη δοκιμασία αποφυγής κινδύνου. Αρωγοί στην επιτυχία του αυτοκινήτου αποδείχθηκαν τόσο το συγκρατημένο βάρος για τα δεδομένα των οικογενειακών ηλεκτρικών (1.710 κιλά χωρίς οδηγό), όσο και η σωστή τοποθέτηση της μπαταρίας που κρατάει χαμηλό το κέντρο βάρους.
Πιο αναλυτικά τώρα, παρότι η μαλακή ανάρτηση και το ελαφρύ τιμόνι δρουν συνήθως αποτρεπτικά στην επίτευξη μιας δυναμικής επίδοσης, στην περίπτωση του Omoda 5 EV αυτά τα χαρακτηριστικά άνεσης και ευκολίας χρήσης δεν επηρέασαν το κράτημα και τις προοδευτικές αντιδράσεις στο όριο. Το τιμόνι εμφάνισε ένα περίεργο «σφίξιμο» στην πρώτη αλλαγή πορείας, χωρίς να λείπουν και κάποιες αναπηδήσεις στο όριο, σε τελική όμως ανάλυση το προσθιοκίνητο Omoda 5 EV είχε, με τη βοήθεια και των ηλεκτρονικών, πολλαπλές επιτυχημένες προσπάθειες στα 75 χλμ./ώρα ξεπερνώντας ακριβότερα ηλεκτρικά της ίδιας κατηγορίας.
5. Mε καλύτερο τιμόνι θα μπορούσε και καλύτερα το Lynk & Cο 02 - 75 χλμ./ώρα
Στην απαιτητική δοκιμασία αποφυγής κινδύνου (ELK TEST), που ένα μοντέλο δείχνει τα όρια του κρατήματος σε ακραίες συνθήκες, το ηλεκτρικό Lynk & Co 02 (δες εδώ την αναλυτική δοκιμή) κατάφερε να μπει στην τελική 5άδα με επίδοση 75 χλμ./ώρα. Είναι μια πολύ καλή επίδοση, 2 χλμ./ώρα πάνω από το μέσο όρο τη στιγμή που και 1 χλμ./ώρα είναι σημαντικό και για αυτό οι κατασκευαστές «ρίχνουν» εκατομμύρια σε εξέλιξη. Μάλιστα, τα 75 χλμ./ώρα ήταν μέχρι πρότινος η κορυφαία επίδοση στα ηλεκτρικά (την είχε το smart #1).
Στην επίδοση του Lynk & Co 02 βοήθησαν οι σφιχτούτσικες αναρτήσεις (με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω), που διαχειρίζονται αξιοπρεπώς τα 1.800 κιλά του αυτοκινήτου, καθώς και τα φαρδιά μετατρόχια (1.595 χλστ. μπροστά και 1.600 χλστ. πίσω). Η κλίση δεν παίρνει μεγάλη διάσταση -παρά τα 191 χλστ. από το έδαφος- η απουσία χειρολαβών όμως παίδεψε τους επιβάτες στις εναλλαγές πορείας.
Το 02 πάντως στοχεύει κυρίως στην ευκολία οδήγησης παρά στο fun to drive κάτι για το οποίο σε προϊδεάζει το τιμόνι: Έχει τεχνητή αίσθηση ακόμα και στη Sport ρύθμιση, ενώ στις απότομες εναλλαγές πορείας είχε μια πολύ περίεργη συμπεριφορά, άλλοτε σφίγγοντας και άλλοτε ελαφραίνοντας υπερβολικά, κάτι που δυσκόλεψε την ακρίβεια χειρισμών και τη χάραξη της ιδανικής πορείας. Ακόμα και στην έντονη πίεση όμως το ηλεκτρικό SUV δεν αντέδρασε άτσαλα ακόμα και όταν ξεπέρασε το όριό του, με τα ηλεκτρονικά να επεμβαίνουν άμεσα και «μαζεύουν» άμεσα την όποια τάση.