ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Πού ήταν το πρώτο φανάρι στον κόσμο; Γιατί καταργήθηκε 1 χρόνο μετά;

2.460 Επισκέψεις στο άρθρο (18/5/2024)
Πού ήταν το πρώτο φανάρι στον κόσμο; Γιατί καταργήθηκε 1 χρόνο μετά;

- Κατασκευάστηκε πριν από 150+ χρόνια στο Λονδίνο
- Δεν είχε καμία σχέση με τα φανάρια του σήμερα
- Είχε πράσινο και κόκκινο χρώμα, όμως λίγοι το καταλάβαιναν
- Ο «εκρηκτικός» του χαρακτήρας το έκανε επικίνδυνο και τελικά αφαιρέθηκε 1 χρόνο μετά

Κατασκευάστηκε πριν από 150+ χρόνια στο Λονδίνο

Πριν από σχεδόν 2 αιώνες, κανείς δεν είχε σκεφτεί την ανάγκη για σήματα και φανάρια στους δρόμους καθώς η κίνηση ήταν ελάχιστη και βασιζόταν σε πεζούς, ιππείς, ζωήλατες άμαξες και ποδήλατα. Όμως πριν από σχεδόν 160 χρόνια, ορισμένες διασταυρώσεις είχαν αρχίσει να γίνονται αρκετά επικίνδυνες, δημιουργώντας την ανάγκη για δημιουργία μέσων ελέγχου της κυκλοφορίας. Η αρχή έγινε στο Βικτωριανό Λονδίνο, στα μέσα του 19ου αιώνα και πιο συγκεκριμένα το 1868, στη διασταύρωση μεταξύ Bridge Street και Great Goerge Street, κοντά στο κοινοβούλιο. Η συγκεκριμένη διασταύρωση ήταν γνωστή για την επικινδυνότητά της για τους ταξιδιώτες και τις τοπικές αρχές και πριν από την εγκατάσταση του πρώτου φαναριού, πολλοί άνθρωποι είχαν χάσει τη ζωή τους, μεταξύ των οποίων και αστυνομικοί.
 

Δεν είχε καμία σχέση με τα φανάρια του σήμερα

Αυτό το «πρωτόγονο» φανάρι λειτουργούσε περισσότερο σαν σιδηροδρομικό σήμα. Αλλωστε, ο εφευρέτης του, John Peake Knight, είχε σχετική εμπειρία. Ουσιαστικά πρόκειται για μια κατασκευή με... «χέρια» που σηκώνονταν για να δείξουν τη διακοπή κυκλοφορίας και κατέβαιναν για να δείξουν στους οδηγούς ότι μπορούν να ξεκινήσουν. Το νέο αυτό φανάρι χρησιμοποιούσε  και λάμπες αερίου για να ενημερώνει τους οδηγούς και παρόλο που είχε κόκκινο και πράσινο χρώμα, η εμφάνισή του ήταν εντελώς διαφορετική από τα σημερινά φανάρια.

Είχε πράσινο και κόκκινο χρώμα, όμως λίγοι το καταλάβαιναν

Στηριζόταν σε έναν στύλο ύψους σχεδόν 6 μέτρων και ο χειρισμός του γινόταν χειροκίνητα από τροχονόμο. Παρά την καινοτομία του φαναριού, οι χρήστες του δρόμου δυσκολεύονταν να το καταλάβουν. Πολλοί μπερδεύονταν με τη «σημασία» του κάθε χρώματος, ενώ ένα άλλο πρόβλημα ήταν πως τη μέρα ήταν ελάχιστα ορατό σε οδηγούς και πεζούς, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να το αγνοούν.

Ο «εκρηκτικός» του χαρακτήρας το έκανε επικίνδυνο και τελικά αφαιρέθηκε 1 χρόνο μετά

Εκτός όμως από την μειωμένη πληροφόρηση που πετύχαινε, το συγκεκριμένο φανάρι είχε και θέματα ασφαλείας. Πιο συγκεκριμένα, οι λάμπες αερίου ήταν επιρρεπείς σε εκρήξεις, κάτι που την καθιστούσε επικίνδυνη για όποιον βρισκόταν κοντά της. Μάλιστα την επόμενη χρονιά από την τοποθέτησή του (1869) προκλήθηκε σοβαρή έκρηξη από διαρροή αερίου, που τραυμάτισε σοβαρά τον αστυνομικό που τη χειριζόταν. Το συγκεκριμένο περιστατικό οδήγησε στην κατάργηση της πρωτοποριακής κατά τα άλλα συσκευής, καθώς θεωρήθηκε απαραίτητη η βελτίωση της.

Με την πάροδο του χρόνου, οι εξελίξεις στη μηχανική και στο σχεδιασμό θα οδηγούσαν στην ανάπτυξη ασφαλέστερων και αποτελεσματικότερων συστημάτων ελέγχου κυκλοφορίας. Το πρώτο ηλεκτρικό φανάρι στον κόσμο εγκαταστάθηκε στο Cleveland των ΗΠΑ το 1914. Θα περνούσαν άλλα 12 χρόνια μέχρι να υιοθετηθεί η συγκεκριμένη τεχνολογία και στους δρόμους του Λονδίνου.

FORD
Audi