100 χρόνια μετά την ένταξη του πορτοκαλί φαναριού στους δρόμους, τώρα υπάρχουν σκέψεις για ένα νέο, 4ο φανάρι. Ποιος ο ρόλος του και τι σχέση έχει με τις νέες τεχνολογίες;
Τα φανάρια στους δρόμους πήραν το σχήμα που γνωρίζουμε πριν από έναν αιώνα, όταν έκανε την εμφάνισή του το 3ο, πορτοκαλί φανάρι στους δρόμους της Νέας Υόρκης και του Ντιτρόιτ στις ΗΠΑ. 103 χρόνια μετά όμως «απειλούνται» από ένα νέο, 4ο φανάρι και ο λόγος φαίνεται να είναι η τεχνολογία. Τι ακριβώς συμβαίνει όμως;
Μηχανικοί και ερευνητές του πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας στις ΗΠΑ, δουλεύουν πάνω σε μια έρευνα που προτείνει την ένταξη ενός νέου, 4ου φαναριού, με απώτερο σκοπό την μείωση της κίνησης και της κατανάλωσης καυσίμου.
Πιο συγκεκριμένα προτείνουν την προσθήκη ενός έξτρα φωτεινού σηματοδότη, σε λευκό χρώμα, ο οποίος θα αλληλεπιδρά με τα αυτόνομα οχήματα. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι τα αυτόνομα οχήματα έχουν την ικανότητα να επικοινωνούν μεταξύ τους και τώρα στην επικοινωνία αυτή μπαίνουν και τα φανάρια.
Όταν λοιπόν τα αυτόνομα οχήματα γύρω από μια διασταύρωση αυξάνονται σε αριθμό, τότε θα ανάβει ο λευκός φωτεινός σηματοδότης, «δείχνοντας» πως τον έλεγχο των φαναριών θα έχουν τα ίδια τα αυτόνομα οχήματα, αλλάζοντας τους χρόνους που παραμένουν αναμμένα και βελτιώνοντας έτσι την ροή των αυτοκινήτων.
Οι οδηγοί που βρίσκονται πίσω από τα αυτόνομα οχήματα απλά θα τα ακολουθούν όσο το 4ο, λευκό φανάρι είναι αναμμένο. Όταν αυτά κινούνται ή πάνε να περάσουν μια διασταύρωση, ο οδηγός θα ακολουθεί, ενώ όταν αυτά ακινητοποιούνται, το ίδιο θα κάνει και εκείνος.
Όταν τα αυτόνομα οχήματα γύρω από ένα φανάρι μειώνονται, τότε το λευκό φως θα σβήνει και η λειτουργία του φωτεινού σηματοδότη θα «επιστρέφει» στην κανονικότητα του «Πράσινο-Πορτοκαλί-Κόκκινο». Κοινώς το λευκό φανάρι θα υπάρχει και για να ενημερώνει τους οδηγούς, ότι «οι μηχανές πήραν το έλεγχο».
Τι κέρδος υπάρχει από όλο αυτό;
Σύμφωνα με τους ερευνητές και τα ευρήματά τους από τις προσομοιώσεις που πραγματοποίησαν, η συγκεκριμένη λειτουργεία θα μειώσει σε μεγάλο τα «σταμάτα-ξεκίνα» στην κίνηση και άρα την κατανάλωση, ενώ η ροή των οχημάτων θα είναι αισθητά βελτιωμένη. «Όταν το 10% των οχημάτων σε έναν κόμβο είναι αυτόνομα, οι καθυστερήσεις μειώνονται περίπου 3%, ενώ όταν τα αυτόνομα αυξηθούν στο 30%, τότε η κίνηση μειώνεται κατά 10,7%», όπως μας ενημερώνει καθηγητής του πανεπιστημίου και εκ των επικεφαλής της έρευνας, Ali Hajbabaie.
Πότε θα γίνει όμως αυτό;
Σύμφωνα πάντως με τον Hajbabaie, η τεχνολογία στα αυτόνομα οχήματα δεν είναι ακόμα έτοιμη και δοκιμασμένη για την εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου, ενώ θεωρεί πολύ πιθανό να μην υπάρξει ποτέ 100% επικράτησή τους στους δρόμους. Όπως λέει η εφαρμογή του 4ου φαναριού θα μπορούσε να δοκιμαστεί αρχικά σε πιο ελεγχόμενους χώρους, όπως για παράδειγμα σε λιμάνια.
Οπότε για την ώρα, όσοι φοβούνται την επικράτηση των μηχανών, μπορούν να κοιμούνται ήσυχοι.