ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Πώς τα 30 χλμ./ώρα αλλάζουν τις ευρωπαϊκές πόλεις και τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ

1.211 Επισκέψεις στο άρθρο (2/6/2025)
Πώς τα 30 χλμ/ώρα αλλάζουν τις ευρωπαϊκές πόλεις και τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ
| autotriti.gr

Πώς τα 30 χλμ/ώρα αλλάζουν τις ευρωπαϊκές πόλεις και τι προβλέπει ο νέος ΚΟΚ | autotriti.gr

Το όριο των 30 χλμ./ώρα καθιερώνεται πλέον και στις ελληνικές πόλεις.
Η διεθνής εμπειρία δείχνει μείωση των τροχαίων χωρίς καθυστερήσεις.
Το νέο όριο στις κατοικημένες περιοχές θα ισχύσει από το 2026.
Οι φόβοι για καθυστερήσεις πίσω από το τιμόνι δεν επιβεβαιώνονται.
O μετασχηματισμός είναι μια πρόκληση αλλά και η αρχή για ποιοτικότερο τρόπο κυκλοφορίας.

autotriti team

Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»

Το όριο των 30 χλμ./ώρα καθιερώνεται πλέον και στις ελληνικές πόλεις

Η εμπειρία της οδήγησης μέσα στις πόλεις αλλάζει ριζικά. Το όριο των 30 χιλιομέτρων την ώρα, που μέχρι πρότινος έμοιαζε με περιορισμό για ειδικές ζώνες ή σχολικά συγκροτήματα, καθιερώνεται πλέον ως ο γενικός κανόνας σε πολλές ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Παράλληλα, η Ελλάδα ετοιμάζεται να προσαρμοστεί σε αυτή τη νέα αστική πραγματικότητα, ενσωματώνοντας τα ίδια όρια στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος κατατέθηκε πριν λίγα 24ωρα στη Βουλή.

Η διεθνής εμπειρία δείχνει μείωση των τροχαίων χωρίς καθυστερήσεις

Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως πρόκειται για μια στροφή με καθοριστικά οφέλη. Στο Άμστερνταμ, όπου από το 2023 ισχύει όριο 30 χλμ./ώρα στο 80% των οδών της πόλης, τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά. Ο χρόνος μετακίνησης αυξήθηκε ελάχιστα, ενώ παρατηρήθηκε σαφής μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και βελτίωση της συνολικής αστικής εμπειρίας. Στη Μπολόνια, επίσης, τα πρώτα στοιχεία μετά την εφαρμογή του νέου ορίου έδειξαν μείωση των τροχαίων με τραυματισμούς κατά 46%, μείωση της ηχορύπανσης σε κατοικημένες περιοχές κατά 3 έως 4 ντεσιμπέλ και ενίσχυση της χρήσης των δημόσιων συγκοινωνιών.

Το νέο όριο στις κατοικημένες περιοχές θα ισχύσει από το 2026

Στο ίδιο πνεύμα κινείται πλέον και η Ελλάδα. Με το νέο νομοσχέδιο αναδιαμορφώνεται εκ βάθρων ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Οι αλλαγές εκτείνονται από τη φιλοσοφία και τη δομή των διατάξεων μέχρι την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και την εισαγωγή του θεσμού της υποτροπής, με σαφώς αυστηρότερες κυρώσεις για τους οδηγούς που επαναλαμβάνουν παραβάσεις εντός πενταετίας. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στα όρια ταχύτητας, που αποτελούν διαχρονικά σημείο αιχμής κάθε συζήτησης γύρω από την οδική ασφάλεια. Σύμφωνα με το νέο Άρθρο 24, το γενικό ανώτατο όριο ταχύτητας μέσα σε κατοικημένες περιοχές ορίζεται στα 30 χλμ./ώρα. Σε περιπτώσεις δρόμων με δύο ή περισσότερες λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, οι οποίες διαχωρίζονται με διαγράμμιση ή διαχωριστική νησίδα, το όριο αυξάνεται στα 50 χλμ./ώρα. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι το νέο καθεστώς δεν θα εφαρμοστεί άμεσα. Όπως προβλέπεται στο Άρθρο 114, οι μεταβατικές διατάξεις ορίζουν πως μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2026 διατηρείται το ισχύον γενικό όριο των 50 χλμ./ώρα.

Οι φόβοι για καθυστερήσεις πίσω από το τιμόνι δεν επιβεβαιώνονται

Το μεγάλο ερώτημα, φυσικά, είναι πώς θα αντιδράσουν οι ίδιοι οι οδηγοί. Ήδη, σε πόλεις όπου εφαρμόστηκε η μείωση, υπήρχαν εύλογες επιφυλάξεις: αν θα αυξηθούν οι χρόνοι μετακίνησης, αν θα δημιουργηθεί συμφόρηση σε βασικούς οδικούς άξονες, αν οι επαγγελματίες οδηγοί θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες μεταφοράς. Ωστόσο, η εμπειρία δείχνει πως οι αρνητικές επιπτώσεις είναι λιγότερο σημαντικές απ΄ όσο φοβούνται πολλοί. Η ροή της κυκλοφορίας βελτιώνεται σε πολλές περιπτώσεις, η κατανάλωση καυσίμου σταθεροποιείται και μειώνονται οι απότομες επιβραδύνσεις, ενώ η καθημερινή εμπειρία της οδήγησης αποκτά πιο ήπιο και σταθερό ρυθμό. Στο εξωτερικό, η χαμηλότερη ταχύτητα συνοδεύεται από ενίσχυση της χρήσης ποδηλάτου, από έξυπνες μορφές μετακίνησης, από πεζοδρομήσεις και περιοχές ήπιας κυκλοφορίας. Η Ελλάδα αξίζει να πούμε ότι καλείται να μπει σε αυτό το μονοπάτι με τα δικά της δεδομένα.

Συνέχεια του άρθρου >>>
Autotriti.gr
4green