.jpg)
Το νέο πρωτόκολλο του Euro NCAP δομείται σε 4 νέα στάδια ασφάλειας.
Στάδιο 1: Ασφαλής οδήγηση.
Στάδιο 2: Αποφυγή συγκρούσεων.
Στάδιο 3: Προστασία από συγκρούσεις.
Στάδιο 4: Ασφάλεια μετά το ατύχημα.
Το νέο πρωτόκολλο του Euro NCAP δομείται σε 4 νέα στάδια ασφάλειας
Αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο θα αξιολογεί την ασφάλεια των νέων αυτοκινήτων ανακοίνωσε ενόψει της έλευσης του 2026, ο Euro NCAP. Από το 2026, λοιπόν, οι αξιολογήσεις του Euro NCAP θα δομούνται γύρω από τέσσερα στάδια ασφάλειας, καθένα από τα οποία θα βαθμολογείται με άριστα τους 100 βαθμούς και θα εκφράζεται ως ποσοστό. Εξακολουθούν να ισχύουν ελάχιστα όρια για κάθε στάδιο και θα καθορίζουν τη συνολική βαθμολογία με αστέρια.
Τα στάδια ασφάλειας είναι: ασφαλής οδήγηση, αποφυγή σύγκρουσης, προστασία από σύγκρουση και ασφάλεια μετά τη σύγκρουση. Πάμε να τα δούμε πιο αναλυτικά.
Στάδιο 1: Ασφαλής οδήγηση
Το στάδιο «ασφαλής οδήγηση» θα λαμβάνει υπόψη τις τεχνολογίες και τα χαρακτηριστικά του οχήματος που συμβάλλουν στην παροχή ασφαλέστερης οδηγικής εμπειρίας για τον οδηγό και τους επιβάτες του οχήματος.
Στο στάδιο της ασφαλούς οδήγησης, ο Euro NCAP θα δώσει μεγαλύτερη έμφαση στις τεχνολογίες παρακολούθησης του οδηγού που διατηρούν την προσοχή και τη συμμετοχή πίσω από το τιμόνι, εστιάζοντας στη βελτιωμένη αξιοπιστία του συστήματος και την αποδοχή από τους χρήστες. Θα απονέμονται βαθμοί για προηγμένα συστήματα που παρακολουθούν την απόδοση του οδηγού σε πραγματικό χρόνο.
Για να επιτύχουν τις υψηλότερες βαθμολογίες, τα οχήματα πρέπει όχι μόνο να χρησιμοποιούν συνεχή παρακολούθηση των ματιών και του κεφαλιού, αλλά και να συνδέουν τις πληροφορίες κατάστασης του οδηγού με την ευαισθησία των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού. Πρόσθετη αξία θα δοθεί σε τεχνολογίες που μπορούν να εντοπίσουν σημάδια εξάρτησης από ναρκωτικά ή αλκοόλ και σε εκείνες που είναι ικανές να σταματήσουν με ασφάλεια το όχημα εάν ο οδηγός δεν ανταποκρίνεται.
Παρουσιάζονται νέες αξιολογήσεις της διεπαφής ανθρώπου-μηχανής (HMI), οι οποίες αξιολογούν την τοποθέτηση, τη σαφήνεια και την ευκολία χρήσης των βασικών χειριστηρίων — συμπεριλαμβανομένης της διαθεσιμότητας φυσικών κουμπιών για λειτουργίες που χρησιμοποιούνται συνήθως, τα οποία, σύμφωνα με τα σχόλια των καταναλωτών, μπορούν να μειώσουν την απόσπαση της προσοχής.
Τα οχήματα που είναι σε θέση να ανιχνεύσουν εάν οι ζώνες ασφαλείας φοριούνται σωστά – και να βελτιστοποιήσουν τα συστήματα συγκράτησης και αερόσακων για διαφορετικές σωματικές διαστάσεις οδηγού και συνοδηγού – θα λάβουν υψηλότερες βαθμολογίες.
Στάδιο 2: Αποφυγή συγκρούσεων
Το στάδιο «αποφυγή συγκρούσεων» θα αξιολογεί τα συστήματα αποφυγής συγκρούσεων που βοηθούν στην πρόληψη ή τον μετριασμό κρίσιμων συμβάντων μέσω προειδοποιήσεων ή αυτόνομης παρέμβασης.
Τα ενημερωμένα πρωτόκολλα εισάγουν μια πιο αυστηρή προσέγγιση στις δοκιμές συστημάτων πρόληψης συγκρούσεων, καλύπτοντας τεχνολογίες όπως το Αυτόνομο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης και τα συστήματα Υποστήριξης Λωρίδας. Βασιζόμενος στην μακροχρόνια εμπειρία δοκιμών, ο Euro NCAP θα επεκτείνει τα σενάρια ώστε να αντικατοπτρίζουν τα πραγματικά πρότυπα ατυχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των αστικών καταστάσεων όπου τα οχήματα συναντούν τακτικά δίκυκλα, ποδηλάτες και πεζούς.
Η ομαλότητα με την οποία παρεμβαίνουν συστήματα όπως το διατήρησης λωρίδας, θα συμβάλλουν πλέον στη βαθμολόγηση, αντιμετωπίζοντας τις ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με ενοχλητικές ή απρόβλεπτες παρεμβάσεις.
Τα αυτοκίνητα που είναι ικανά να αναγνωρίζουν και να μειώνουν τους κινδύνους από την κακή χρήση του πεντάλ (κατά λάθος πάτημα του γκαζιού αντί του φρένου) θα παίρνουν έξτρα βαθμούς.
Στάδιο 3: Προστασία από συγκρούσεις
Το στάδιο «προστασία από συγκρούσεις» θα αξιολογεί την απόδοση των παραδοσιακών στοιχείων προστασίας από συγκρούσεις, συμπεριλαμβανομένης της δομής του οχήματος, των ζωνών ασφαλείας, των αερόσακων και των προσκέφαλων, για τον μετριασμό των τραυματισμών των επιβατών του οχήματος, των πεζών και των ποδηλατών.
Ο Euro NCAP θα συνεχίσει να ενισχύει το καθιερωμένο πρόγραμμα δοκιμών πρόσκρουσης με έμφαση στην παθητική προστασία. Από το 2026, οι δοκιμές μετωπικής πρόσκρουσης θα λαμβάνουν υπόψη ένα ευρύτερο φάσμα σωματότυπων οδηγού και συνοδηγού, συμπεριλαμβανομένων ηλικιωμένων επιβατών και παιδιών, με την υποστήριξη των παραδοσιακών δοκιμών αλλά και προηγμένων εικονικών προσομοιώσεων. Θα υπάρχει αυξημένος έλεγχος του κινδύνου τραυματισμού πεζών, ιδιαίτερα στις δομικές περιοχές γύρω από το παρμπρίζ.
