Πώς λειτουργεί

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  30/3/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 30/3/2004
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Γεννήτρια ρεύματος
Τι μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργία ή καταστροφή του διναμό
• Ένα από τα συνήθη και σχετικά φθηνά στην επισκευή προβλήματα είναι να κοπεί το λουρί που δίνει κίνηση στη γεννήτρια.
• Τα εσωτερικά τμήματα του διναμό είναι πολλά και σχετικά ευπαθή. Όταν ένα από αυτά παρουσιάζει δυσλειτουργία, προκαλεί πρόβλημα στη συνολική λειτουργία της γεννήτριας. Συνήθως φθείρονται λόγω χρόνου: α) ο συλλέκτης , β) τα "καρβουνάκια", γ) ο εναλλάκτης και δ) το ρουλεμάν της μπομπίνας.

Συνέπειες και ενδείξεις χαλασμένου καταλύτη
• Όταν δε λειτουργεί το διναμό τερματίζεται ή παροχή ρεύματος στα σημεία που αυτοκινήτου που λειτουργούν με ηλεκτρισμό. Αυτός είναι και ο λόγος που για κάποιο χρονικό διάστημα τα τμήματα που λειτουργούν με ηλεκτρισμό παίρνουν ρεύμα από την μπαταρία. Το αποτέλεσμα είναι σε μικρό χρονικό διάστημα η μπαταρία να αδειάζει προκαλώντας την αναστολή όλων των λειτουργιών που γίνονται με ρεύμα.
• Μια ένδειξη ότι το διναμό δε φορτώνει προέρχεται από το ταμπλό όπου ανάβει το αντίστοιχο λαμπάκι της μπαταρίας για το λόγο που προαναφέραμε.
• Όταν έχουμε υπερφόρτωση της γεννήτριας κινδυνεύουν με καταστροφή άμεσα όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου, όπως ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του ψεκασμού, τα όργανα στο ταμπλό, ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος ελέγχου της ενεργοποίησης των αερόσακων κ.ά.
• Η υπερφόρτωση είναι πιθανό να προκαλέσει το "βρασμό" και την οξείδωση της μπαταρίας και τότε παρατηρείται το φαινόμενο να βγάζει τα υγρά της η μπαταρία.
• Επίσης μπορούμε να καταλάβουμε μια επερχόμενη δυσλειτουργία αφού το φθαρμένο ρουλεμάν της μπομπίνας του διναμό παράγει θόρυβο. Αν αφήσετε τον κινητήρα να λειτουργεί, ο θόρυβος (σαν χτύπημα) προέρχεται από το σημείο του διναμό. Όταν έχουμε υπερφόρτωση της γεννήτριας κινδυνεύουν με καταστροφή άμεσα όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου, όπως ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του ψεκασμού, τα όργανα στο ταμπλό, ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος ελέγχου της ενεργοποίησης των αερόσακων κ.ά.

Λειτουργία-κόστος
Το διναμό ή ελληνιστί γεννήτρια ρεύματος είναι αναπόσπαστο κομμάτι του αυτοκινήτου καθώς παίρνοντας κίνηση μέσω του λουριού -από τον κινητήρα- μετατρέπει την κίνηση σε ηλεκτρικό ρεύμα και τροφοδοτεί με αυτό όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου που λειτουργούν με ηλεκτρισμό. Η βλάβη ή δυσλειτουργία του μπορεί να προκαλέσει καταστροφή -κατά βάση- των ηλεκτρoνικών συστημάτων, γεγονός που μπορεί να αποβεί εκτός από επικίνδυνο και δαπανηρό. Η τοποθέτηση ενός καινούργιου διναμό μαζί με την εργασία κυμαίνεται στα 400 ευρώ.
Το διναμό αποτελείται από αρκετά τμήματα που είναι αρκετά ευπαθή και η φθορά τους το οδηγεί σε δυσλειτουργία.

Η φθορά του συλλέκτη (το σημείο που δείχνουμε) αποτελεί την αιτία ώστε να μην παράγει ρεύμα το διναμό. Αποτελεί κομμάτι της μπομπίνας. Από πίσω βλέπετε το ρουλεμάν της μπομπίνας που παράγει χαρακτηριστικό θόρυβο όταν χαλάσει.

Ένα από τα βασικά εξαρτήματα του διναμό είναι ο αυτόματος. Πιθανή βλάβη στο συγκεκριμένο εξάρτημα οδηγεί σε υπερφόρτωση της γεννήτριας.