Περιοδικό - Θέματα αγοράς mtx

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  25/6/2002
Ημερομηνία δημοσίευσης: 25/6/2002

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Crash-test Renault Vel Satis-Laguna
 

Παθητική ασφάλεια αλά Renault
 

Στις αρχές του μήνα, το περιοδικό μας είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει στη Γαλλία και να παρακολουθήσει από κοντά μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα δοκιμή ελεγχόμενης πρόσκρουσης μεταξύ του νέου μοντέλου της Renault, Vel Satis και της Laguna. Η Renault Laguna είναι το μοναδικό μέχρι στιγμής μοντέλο που έχει βραβευτεί με 5 αστέρια από το ανεξάρτητο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα EuroNCAP και η Γαλλική εταιρεία σκοπεύει να επιτύχει ανάλογη επίδοση και με τα νέα μοντέλα της γκάμας της.

Η παθητική ασφάλεια των επιβατών αποτελούσε ανέκαθεν έναν τομέα, στον οποίο η πάλαι ποτέ κρατική Γαλλική εταιρεία επιδεικνύει ιδιαίτερη προσοχή. Τα μοντέλα της Renault συμπεριλαμβάνονται μεταξύ των ασφαλέστερων στην κατηγορία τους γεγονός που διασφαλίζεται από τα πενήντα χρόνια έρευνας και εξέλιξης νέων συστημάτων που αφορούν την παθητική ασφάλεια των επιβατών. Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ δαπανώνται ετησίως από την Renault στο τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης συστημάτων ασφαλείας, που απασχολεί περισσότερους από 600 υπαλλήλους. Στα ειδικά κέντρα ερευνών της Γαλλικής εταιρείας πραγματοποιούνται κάθε χρόνο περισσότερες από 400 δοκιμές πρόσκρουσης καθώς και 4.000 προσομοιώσεις (συγκρούσεων) με τη βοήθεια προηγμένων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Στις 6/06 το περιοδικό μας ήταν παρόν στην πρώτη επίσημη δοκιμή ελεγχόμενης πρόσκρουσης μεταξύ του νέου μεγάλου μοντέλου της εταιρείας Vel Satis και του ασφαλέστερου μοντέλου όλων των κατηγοριών μεταξύ όλων όσων έχουν υποστεί ανάλογη δοκιμή από το EuroNCAP, Renault Laguna. 
Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Lardy (Γαλλία), το τμήμα Έρευνας και Εξέλιξης συστημάτων παθητικής ασφάλειας της Renault, πραγματοποιεί εκτεταμένες δοκιμές ελεγχόμενης πρόσκρουσης όλων των μοντέλων της γκάμας της εταιρείας. Σε μια ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα τα δύο μοντέλα τοποθετούνται πάνω σε δύο κινούμενες βάσεις που τους επιτρέπουν να αναπτύξουν ταχύτητα 50 χλμ/ώρα. Η συγκεκριμένη ταχύτητα των δύο οχημάτων την στιγμή της πλαγιομετωπικής σύγκρουσής τους, ισοδυναμεί με πρόσκρουση με 100 χλμ/ώρα σε κάποιο σταθερό στοιχείο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι τα δύο μοντέλα διαθέτουν διαφορετικό όγκο, βάρος και μορφολογία αμαξώματος, με αποτέλεσμα οι καταπονήσεις που δέχονται να είναι διαφορετικές. Για τον ακριβή υπολογισμό όλων των δεδομένων, οι τεχνικοί της Renault χρησιμοποιώντας εκατοντάδες αισθητήρες καλύπτουν ουσιαστικά κάθε τετραγωνικό εκατοστό του αμαξώματος των δύο μοντέλων καθώς και τη συμπεριφορά (κίνηση, καταπονήσεις) των επιβατών στο εσωτερικό. 
Το κορυφαίο επίπεδο παθητικής ασφάλειας της Laguna είναι πλέον αναγνωρισμένο διεθνώς, όμως η Γαλλική εταιρεία σκοπεύει με τη συνεχή εξέλιξη καινοτόμων συστημάτων με τα οποία εφοδιάζονται τα νέα μοντέλα της, να είναι σε θέση να εξασφαλίσει αντίστοιχο επίπεδο προστασίας των επιβατών και στα υπόλοιπα μοντέλα της. Η εξέλιξη των μοντέλων που κατά καιρούς παρουσιάζουν οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες είναι δεδομένη, καθώς τα τελευταία 20 χρόνια παρά το γεγονός ότι ο στόλος των οχημάτων που κυκλοφορούν στους Ευρωπαϊκούς δρόμους έχει αυξηθεί κατά 50% περίπου, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα έχουν μειωθεί από 54.000 ετησίως σε 40.000. Επειδή όμως ακόμα δεν έχει επιτευχθεί ο "ιδανικός" στόχος των μηδενικών τροχαίων ατυχημάτων, εταιρείες όπως η Renault φροντίζουν ώστε να προσφέρουν τα υψηλότερα δυνατά επίπεδα παθητικής ασφάλειας στους επιβάτες τους. 
Η δυνατότητα ενός οχήματος να προστατεύει τους επιβαίνοντες σε αυτό κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης εστιάζεται αφ' ενός μεν στη στιβαρότητα του αμαξώματος και στη δυνατότητα να απορροφά ένα μεγάλο ποσοστό της ενέργειας που εκλύεται, αφ' ετέρου δε στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των συστημάτων συγκράτησης των επιβατών (αερόσακοι, ζώνες ασφαλείας) στο εσωτερικό του. 
Η Renault είναι η πρώτη εταιρεία που το 1997 τοποθέτησε μειωτήρες φορτίου στις εμπρός ζώνες ασφαλείας του Megane στα πλαίσια του συστήματος SRP (System for Restrain and Protection). Έκτοτε στα μοντέλα της εταιρείας εφαρμόστηκαν όλες οι τεχνολογικές καινοτομίες τις οποίες εξελίσσουν το πρόγραμμα LAB (Laboratory of Accidentology, Biomechanics and Study of Human Behaviour) σε συνεργασία με τον όμιλο PSA (Peugeot-Citroen). Χάρη στις συνεχείς έρευνες που πραγματοποιεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα τόσο σε εργαστηριακές συνθήκες, όσο και με τη μελέτη πραγματικών τροχαίων ατυχημάτων, η δεύτερη γενιά της Laguna όπως και το Renault Vel Satis είναι εφοδιασμένα με το σύστημα παθητικής ασφάλειας SRP3. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι η καμπίνα της 1ης γενιάς του Renault Laguna ήταν σε θέση να αντέξει πίεση 23 τόνων. Η καμπίνα του Laguna II όπως και του Vel Satis χάρη στις δομικές ενισχύσεις που έχουν δεχθεί εμφανίζονται αρκούντως ανθεκτικές κάτω από αντίστοιχη πίεση 45 τόνων. Οι ζώνες παραμόρφωσης του αμαξώματος του Vel Satis (όπως και της Laguna II) είναι κατασκευασμένες από υλικά υψηλής ελαστικότητας με αποτέλεσμα στην περίπτωση της Laguna να προσφέρουν 30%-40% μεγαλύτερη απορρόφηση των δυνάμεων που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. 
Βάσει λοιπόν των ερευνών που πραγματοποιεί η Γαλλική εταιρεία έχει καταφέρει με το συνδυασμό της λειτουργίας των ζωνών ασφαλείας και του συστήματος των αερόσακων να μειώσει σε σημαντικό βαθμό την πίεση που ασκείται στο θώρακα και την κοιλιακή χώρα των επιβατών κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης, ενώ παράλληλα αύξησε τη δυνατότητα συγκράτησής τους. Οι προεντατήρες (safety belt pretensioners) στις εμπρός ζώνες ασφαλείας, οι μετωπικοί, πλευρικοί (εμπρός-πίσω) και οι αερόσακοι κεφαλής (τύπου κουρτίνας), οι ζώνες ασφαλείας τριών σημείων στα πίσω καθίσματα και οι βάσεις τύπου isofix για τα παιδικά καθίσματα αποτελούν μερικά από τα στοιχεία του εξοπλισμού παθητικής ασφάλειας που το Renault Vel Satis διαθέτει.
 

 


Χάρη στις δομικές ενισχύσεις που φέρει το αμάξωμα του Renault Vel Satis, η καμπίνα των επιβατών μπορεί να αντέξει πίεση 45 τόνων.


Η κρίσιμη και πιο εντυπωσιακή στιγμή. Tα μοντέλα Vel Satis και Laguna συγκρούονται πλαγιομετωπικά με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα. Οι παραμορφώσεις των αμαξωμάτων θα καταγραφούν από εκατοντάδες αισθητήρες και στη συνέχεια θα αναλυθούν από ηλεκτρονικούς υπολογιστές που θα αναπαραστήσουν την πρόσκρουση.


Οι υπεύθυνοι της Renault ευελπιστούν πως το Vel Satis θα επιτύχει ανάλογη βαθμολογία με την Laguna, στα crash-tests του EuroNCAP.


Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της δοκιμής ελεγχόμενης πρόσκρουσης των δύο μοντέλων της Renault (Laguna επάνω, Vel Satis κάτω), το νέο μοντέλο παρουσίασε μεγαλύτερη παραμόρφωση του εμπρόσθιου τμήματός του.