• Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Πόσο έχει αλλάξει η ασφάλεια των αυτοκινήτων τα τελευταία 25 χρόνια;

Πριν από 25 χρόνια, οι αερόσακοι δεν ήταν καν στάνταρ. Πλέον, έχουν κάνει την εμφάνισή τους ακόμα και αερόσακοι προστασίας πεζών.

Οι «ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης» παραμορφώνονται ελεγχόμενα προκειμένου να «κατευθύνουν» την καταπόνηση σε μεγαλύτερη επιφάνεια.

Στα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας περιλαμβάνεται η αναγνώριση πεζών, που ενεργοποιεί τα φρένα αυτόματα όταν διαπιστώσει επικείμενη πρόσκρουση.

Το σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, ειδοποιεί είτε ηχητικά, είτε οπτικά τον οδηγό του οχήματος και αν χρειαστεί παρεμβαίνει στο τιμόνι.

Το Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού ενεργοποιεί μία προειδοποίηση εάν η πορεία του οχήματος υποδηλώνει κόπωση του οδηγού ή έλλειψη προσοχής.

25 Χρόνια AutoΤρίτη: Η εξέλιξη της ασφάλειας

Διαβάστηκε από 11119 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/1/2019
 

Φρενάρουν μόνα τους και σε βάζουν για ύπνο: Πόσο έχει αλλάξει η ασφάλεια των αυτοκινήτων τα τελευταία 25 χρόνια;

Τα τελευταία χρόνια η ασφάλεια των αυτοκινήτων έχει κάνει τρομακτική πρόοδο συγκριτικά με πριν από 25 χρόνια. Και αυτό τόσο επειδή ο EuroNCAP έχει δυσκολέψει κατά πολύ τις δοκιμασίες του, όσο και επειδή οι ίδιοι οι κατασκευαστές έχουν κάνει τα αυτοκίνητά τους ασφαλέστερα με την εξέλιξη προηγμένων συστημάτων ασφάλειας.

Ενδεικτικά θα σας πούμε πως το 1993 υπήρχαν αυτοκίνητα χωρίς αερόσακους και χωρίς καν το ABS να αποτελεί σκέψη. Τώρα, οι αερόσακοι έχουν γίνει 9, τα φρένα πλέον διαθέτουν όχι μόνο ABS, αλλά και ESP και EBD (ηλεκτρονικός κατανεμητής) και το BAS (υποβοήθηση πέδησης). Χώρια το γεγονός πως πολλά αυτοκίνητα πλέον φρενάρουν και μόνα τους. 

Η εξέλιξη των αερόσακων
Ο αερόσακος στην αρχή ήταν ένας και αφορούσε αποκλειστικά στον οδηγό και την προστασία του σε μια μετωπική σύγκρουση. Λίγο αργότερα εισήχθη και ο αερόσακος συνοδηγού. Σήμερα, εκτός από τους μετωπικούς, υπάρχουν πλευρικοί αερόσακοι για προστασία από τις αντίστοιχες συγκρούσεις, οι πλευρικοί τύπου κουρτίνας, αλλά και γονάτων οδηγού. Πέραν αυτών κατά καιρούς έχουμε δει αερόσακους για τη ζώνη ασφαλείας των πίσω επιβατών, όπως και αερόσακο στα προσκέφαλα του  πίσω καθίσματος. Τέλος την εμφάνισή τους έχουν κάνει ακόμα και αερόσακοι προστασίας πεζών.

Ζώνες παραμόρφωσης. Η απογείωση της παθητικής ασφάλειας
Βλέποντας crash tests σύγχρονων και παλαιότερων οχημάτων, ίσως να έχετε παρατηρήσει ότι τα μεν πρώτα «τσαλακώνονται» σε μεγάλο βαθμό, ενώ τα δεύτερα μεταφέρουν τις κρουστικές δυνάμεις στους επιβάτες. Υπεύθυνες γιΆ αυτό το φαινόμενο είναι οι λεγόμενες «ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης». 

Πρόκειται για περιοχές στο εμπρός και το πίσω τμήμα των αυτοκινήτων, οι οποίες κατασκευάζονται από ειδικά εύκαμπτα υλικά και παραμορφώνονται ελεγχόμενα προκειμένου να «κατευθύνουν» την καταπόνηση σε μεγαλύτερη επιφάνεια, μειώνοντας έτσι όσο το δυνατόν περισσότερο τις δυνάμεις που περνούν στην καμπίνα.

Σε σταματάνε μόνα τους
Σε κάθε περίπτωση, τα σημερινά αυτοκίνητα είναι ασφαλή και εφοδιάζονται με συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που πριν 25 χρόνια δεν γνωρίζαμε καν την ύπαρξή τους. Φανταζόσασταν ότι υπάρχει ένα σύστημα που φρενάρει μόνο του το αυτοκίνητο για να αποφύγετε μια σύγκρουση; Και όμως πλέον είναι πραγματικότητα και μάλιστα όχι μόνο για ακριβά και πολυτελή οχήματα, αλλά και για αυτά που είναι «ευρείας κατανάλωσης», όπως το Ford Fiesta ή το VW Polo.

Αυτό το σύστημα έχει τη δυνατότητα να επεμβαίνει μόνο του στα φρένα του αυτοκινήτου και να το φρενάρει, όταν αντιληφθεί πως επίκειται σύγκρουση. Έτσι σε πολλές περιπτώσεις αποφεύγεται η σύγκρουση ή στη χειρότερη περίπτωση μειώνεται σε μεγάλο βαθμό τη σφοδρότητά της.

Σύστημα προετοιμασίας αυτοκινήτου για ενδεχόμενη σύγκρουση
Ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα ασφαλείας που διατίθεται πλέον σε αρκετά αυτοκίνητα, είναι εκείνο που αντιλαμβάνεται τις πιθανότητες μιας σύγκρουσης και προετοιμάζει τα επιμέρους συστήματα για εκείνη. Tα συστήματα αυτά χρησιμοποιούν αισθητήρες στο εμπρός μέρος του οχήματος, που ανιχνεύουν αντικείμενα σε ακτίνα 150 μέτρων.

Το σύστημα παίρνει πληροφορίες από την ταχύτητα του οχήματος, τη γωνία του τιμονιού και υπολογίζοντας τις πιθανές παρεκκλίσεις από την πορεία, προετοιμάζει τις ζώνες ασφαλείας και τα φρένα. Σε πιο εξελιγμένες μορφές του, το σύστημα αυτό επιπλέον των παραπάνω κλείνει τα παράθυρα και την ηλιοροφή, ανασηκώνει τα προσκέφαλα και αυξάνει την πλευρική στήριξη των καθισμάτων.

Σύστημα αναγνώρισης σήμανσης Κ.Ο.Κ.
Όπως αποκαλύπτεται από το όνομά του, πρόκειται για ένα σύστημα που διαβάζει τις πινακίδες στο δρόμο. Το εν λόγω σύστημα χρησιμοποιεί μια υψηλής ανάλυσης ευρυγώνια ψηφιακή κάμερα, τοποθετημένη πίσω από τον εσωτερικό καθρέφτη του οχήματος.

Η κάμερα αυτή προβάλλει στην ψηφιακή οθόνη του πίνακα οργάνων τις πινακίδες του δρόμου (κυρίως αυτές των ορίων ταχύτητας), ενημερώνοντας συνεχώς τον οδηγό. Επιπλέον, η κάμερα αυτή είναι και το βασικό στοιχείο του συστήματος προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, το οποίο ειδοποιεί είτε ηχητικά, είτε οπτικά τον οδηγό του οχήματος, για παρέκκλιση της πορείας του εκτός των διαγραμμίσεων.

«Έξυπνα» φώτα με κατευθυνόμενη δέσμη
Τα έξυπνα φώτα αποτελούνται από συστοιχίες LED λαμπτήρων και έχουν τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν ένα ερχόμενο όχημα και αντίστοιχα να υπολογίζουν ποιοι LED λαμπτήρες θα απενεργοποιηθούν ώστε να μην τυφλώσουν τον απέναντι οδηγό.

Σύστημα προειδοποίησης κόπωσης
Το Σύστημα Αναγνώρισης Κόπωσης Οδηγού ενεργοποιεί μία προειδοποίηση εάν η πορεία του οχήματος υποδηλώνει κόπωση του οδηγού ή έλλειψη προσοχής, εκδίδοντας ένα μήνυμα στην οθόνη πληροφοριών και ένα ακουστικό σήμα και προτρέποντάς σας να σταματήσετε την οδήγηση και να ξεκουραστείτε.

Στο Opel Grandland για παράδειγμα, μετά από τρεις προειδοποιήσεις πρώτου επιπέδου, το σύστημα εκδίδει μία δεύτερη προειδοποίηση με διαφορετικό μήνυμα στην οθόνη οργάνων του οδηγού και ένα πιο δυνατό ακουστικό σήμα. Το σύστημα μηδενίζεται σε ταχύτητες κάτω των 65 χλμ./ώρα για 15 συνεχόμενα λεπτά.