ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Κάνουν δουλειά τα φίλτρα ελεύθερης ροής; Με τι τίμημα και τι κόστος;

2.734 Επισκέψεις στο άρθρο (30/5/2025)
Κάνουν δουλειά τα φίλτρα ελεύθερης ροής; Με τι τίμημα και τι κόστος;

Ένα φίλτρο ελεύθερης ροής αφήνει τον κινητήρα να αναπνέει καλύτερα.
Δεν χρειάζονται όμως όλοι οι κινητήρες περισσότερη ροή.
Ελεύθερη ροή σημαίνει λιγότερο φιλτράρισμα του αέρα.
Κόστος αγοράς, αμφίβολα αποτελέσματα & χειρότερο φιλτράρισμα οι λόγοι να μην το κάνεις.

autotriti team

Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»

Ένα φίλτρο ελεύθερης ροής αφήνει τον κινητήρα να αναπνέει καλύτερα

Η βελτίωση στην απόδοση του κινητήρα είναι πάντοτε ευπρόσδεκτη όμως οι κλασικές «συνταγές» δεν είναι σίγουρο πως δουλεύουν σε όλα τα αυτοκίνητα, ενώ υπάρχει και κάποιο ρίσκο. Η περίπτωση του φίλτρου αέρα ελεύθερης ροής είναι μία από αυτές. Εσύ το έχεις δοκιμάσει;

Η λογική είναι απλή. Το φίλτρο αέρα λόγω της δουλειάς που κάνει είναι λογικό να φιμώνει την αναπνοή του κινητήρα. Με βάση αυτό είναι λογικό ένα φίλτρο με πιο ελεύθερη ροή να αφήνει τον αέρα να κινείται πιο γρήγορα, και όσο αυξάνεται η τροφοδοσία καυσίμου, να υπάρχει και αντίστοιχη παροχή αέρα για να συμπληρώσει την καύση. Αν η παροχή είναι φιμωμένη, το σύστημα τροφοδοσίας θα μειώσει το καύσιμο, και άρα και την απόδοση του κινητήρα. Η ελπίδα είναι πως ο κινητήρας με το εργοστασιακό φίλτρο ίσως (μεγάλο ίσως) να φιμώνει όντως το μοτέρ, οπότε η αντικατάστασή του με ένα ελεύθερης ροής θα αυξήσεις την απόδοση.

Δεν χρειάζονται όμως όλοι οι κινητήρες περισσότερη ροή

Εδώ όμως είναι το σημείο που κάνει τη διαφορά. Γιατί οι περισσότεροι κινητήρες σήμερα έχουν σχεδιαστεί με ένα σύστημα τροφοδοσίας που κάνει χρήση ενός φίλτρου που επιτρέπει όση παροχή αέρα όση μπορεί να «σηκώσει» το μοτέρ. Δηλαδή δεν είναι όλα τα μοτέρ «φιμωμένα» με το εργοστασιακό φίλτρο. Μια δοκιμή για το αν το δικό σου μοτέρ «πάσχει» από ροή αέρα είναι να κάνεις μια (σύντομη) βόλτα χωρίς το φίλτρο στο φιλτροκούτι. Περισσότερο αέρα από αυτό αποκλείεται να έχεις αλλιώς. Αν υπάρχει βελτίωση, τότε ένα ελεύθερο φίλτρο θα βελτιώσει την κατάσταση. Όμως η βόλτα χωρίς φίλτρο έχει τους δικούς της κινδύνους.

Ελεύθερη ροή σημαίνει λιγότερο φιλτράρισμα του αέρα

Εξάλλου υπάρχει λόγος που «θυσιάζουμε» τη ροή για χάρη του φιλτραρίσματος. Χωρίς φίλτρο όχι μόνο κινδυνεύει ο αισθητήρας μάζας αέρα (MAF) που είναι μια κλωστούλα τόση δα που το πρώτο σκουπιδάκι θα την κόψει, κινδυνεύει και ο κινητήρας από τα (χοντρά) σωματίδια. Μπορεί μια βόλτα να μην δημιουργήσει κανένα πρόβλημα από τα σωματίδια, η παρατεταμένη χρήση όμως ενός ελεύθερου φίλτρου, που επιτρέπει σημαντικά μεγαλύτερη ποσότητα (ειδικά των μεγάλων) σωματιδίων, μπορεί να έχει σε βάθος χρόνου σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του κινητήρα, πέρα από τον κίνδυνο να καεί ο MAF.

Κόστος αγοράς, αμφίβολα αποτελέσματα & χειρότερο φιλτράρισμα οι λόγοι να μην το κάνεις

Φυσικά η απόφαση είναι καθαρά προσωπική. Αν για 3-5 άλογα ή 5-8% περισσότερη ιπποδύναμη αξίζει το ρίσκο, γιατί όχι; Είναι όμως αβέβαιο αν το φίλτρο θα κάνει διαφορά, εάν το μοτέρ σου ήδη μπορεί να «τραβάει» όσο αέρα θέλει. Οπότε σε αυτή την περίπτωση απλά ρισκάρεις τη διάρκεια ζωής του κινητήρα χωρίς όφελος. Με δεδομένο ότι κανείς δεν πάει για δυναμομέτρηση για να δοκιμάσει ένα φίλτρο των 50-60 ευρώ και με το περιθώριο αύξησης της ισχύος να είναι τόσο μικρό, είναι δύσκολο να ξέρεις αν έχεις όντως αποτέλεσμα. Βάλε και το φαινόμενο του πλασίμπο, που ακόμη και όταν πλένεις το αμάξι νομίζεις πως πάει καλύτερα, πόσο μάλλον όταν το «ακούς», αφού αλλάζει ο ήχος της εισαγωγής, και το πρόβλημα της απόφασης είναι μεγάλο.
 
Εσύ έχεις δοκιμάσει φίλτρο ελεύθερης ροής; Είδες βελτίωση στην απόδοση; Ο ήχος που κάνει σου αρέσει ή σε ενοχλεί; Και τι κάνεις για τα σωματίδια που περνάνε στο θάλαμο καύσης;
 

ford
ford
OPEL