Φρενάρισμα από 50, 100 & 150 χλμ.: Πόσα μέτρα θέλω για να σταματήσω;
2 Φωτογραφίες »

Φρενάρισμα από 50, 100 & 150 χλμ.: Πόσα μέτρα θέλω για να σταματήσω;

17.657 Επισκέψεις στο άρθρο (20/1/2024)

- Στα 50 χλμ./ώρα θέλει 23,25 μ. να «κοκαλώσει»
- Με 100 χλμ./ώρα ακινητοποιείται σε 65,6 μ.
- Στα 150 η απόσταση 9πλασιάζεται οπότε κράτα πάντα αποστάσεις
- Η σωστή απόσταση ασφαλείας υπολογίζεται όταν θες 2 δευτερόλεπτα για να βρεθείς εκεί που είναι ο μπροστινός

Χρόνος αντίδρασης: Κάθε έξτρα δευτερόλεπτο σημαίνει επιπλέον μέτρα φρεναρίσματος

Παρακάτω θα μιλήσουμε για τα αποτελέσματα των δοκιμών φρένων που πραγματοποιήσαμε. Πριν όμως μιλήσουμε για αποστάσεις πλήρους ακινητοποίησης πρέπει να αναφερθούμε σε μία πολύ σημαντική παράμετρο που αρκετοί δεν παραβλέπουν. Τον χρόνο αντίδρασης, το χρονικό διάστημα από το να αντιληφθεί ένας οδηγός τον κίνδυνο μέχρι να σηκώσει το πόδι από το πεντάλ γκαζιού και να πατήσει το φρένο. Παρότι μιλάμε για μία υποκειμενική έννοια, έχει καθιερωθεί ως χρόνος αντίδρασης του μέσου οδηγού το 1 δλ.. Κάπως έτσι, με την απλή μέθοδο των τριών υπολογίζουμε ότι:
 

  • Στα 50 χλμ./ώρα, κάθε δλ. διανύεις 13,9 μέτρα
  • Στα 80 χλμ./ώρα, κάθε δλ. διανύει 22,2 μέτρα
  • Στα 100 χλμ./ώρα, κάθε δλ. διανύεις 27,9 μέτρα
  • Στα 120 χλμ./ώρα, κάθε δλ. διανύεις 33,3 μέτρα
  • Στα 150 χλμ./ώρα, κάθε δλ. διανύεις 41,7 μέτρα
Όσο μεγαλύτερη η ταχύτητα, τόσο περισσότερα τα μέτρα που διανύεις κάθε δευτερόλεπτο και τόσο περισσότερα μέτρα θα κινηθείς μέχρι να ξεκινήσει το αυτοκίνητο να φρενάρει. Κι αυτά σε ιδανικές συνθήκες οδοστρώματος, καιρού, ελαστικών, αυτοκινήτου και φορτίου.

Με 3πλάσια ταχύτητα η απόσταση φρεναρίσματος 9πλασιάζεται

Αυτός ο πολλαπλασιασμός στην διανυθείσα απόσταση αφορά μόνο την ταχύτητα κίνησης. Διότι υπάρχει μία λανθασμένη εντύπωση πως και το φρενάρισμα είναι ευθέως ανάλογο της ταχύτητας. Δηλαδή πως αν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ. και φρενάρει στα 10 μ., τότε με ταχύτητα 100 χλμ./ώρα θα φρενάρει στα 20 μ.. ΛΑΘΟΣ.
 
Οι μετρήσεις του AutoΤρίτη Test Center δείχνουν πως τα αποτελέσματα είναι αρκετά διαφορετικά, σε σημείο που αν δεν το γνωρίζεις να διατρέχεις ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο. Πραγματοποιήσαμε, λοιπόν, σε στεγνό οδόστρωμα δοκιμές φρεναρίσματος πλήρους ακινητοποίησης σε 5 χαρακτηριστικές ταχύτητες:

  • 50 χλμ./ώρα που είναι το όριο στην πόλη
  • 80 χλμ./ώρα για επαρχιακό δρόμο
  • 100 και 120 χλμ./ώρα για ταξίδι
  • 150 χλμ./ώρα ως δείγμα παράβασης του ορίου ταχύτητας στο ταξίδι
Τα τελικά ευρήματα που προέκυψαν ήταν σοκαριστικά. Αρκεί να πούμε το εξής: με 3πλάσια ταχύτητα η καθαρή απόσταση φρεναρίσματος του αυτοκινήτου 9πλασιάζεται!
  • Από 50 χλμ./ώρα: 9,45 μέτρα
  • Από 80 χλμ./ώρα: 23,96 μέτρα
  • Από 100 χλμ./ώρα: 37,7 μέτρα
  • Από 120 χλμ./ώρα: 54,95 μέτρα
  • Από 150 χλμ./ώρα: 86,87 μέτρα
Προσθέτοντας, τώρα και τα έξτρα μέτρα που χρειάζεται το αυτοκίνητο σε μεγαλύτερες ταχύτητες λόγω χρόνου αντίδρασης διαπιστώσαμε ότι από τα 50 μέχρι τα 150 χλμ./ώρα υπάρχει απόκλιση ακινητοποίησης 100 μέτρων!
  • 50 χλμ./ώρα: 23,25 μέτρα
  • 80 χλμ./ώρα: 46,16 μέτρα
  • 100 χλμ./ώρα: 65,5 μέτρα
  • 120 χλμ./ώρα: 88,35 μέτρα
  • 150 χλμ./ώρα: 128,57 μέτρα

Ο κανόνας των 2 δευτερολέπτων: Αυτή είναι η σωστή απόσταση ασφαλείας

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει το εξής σημαντικό συμπέρασμα: διατηρώντας τη σωστή απόσταση ασφαλείας μπορείς να νιώθεις περισσότερο ασφαλής για την απόσταση φρεναρίσματος του αυτοκινήτου σου. Η βασική απόσταση που πρέπει να έχουμε από ένα προπορευόμενο όχημα ισούται με αυτή που διανύει το αυτοκίνητο σε 1 δλ. με την ταχύτητα που έχει. Αν, δηλαδή, και οι δύο κινούμαστε με 100 χλμ./ώρα, τότε είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε περίπου 28 μέτρα απόσταση.
 
Αν υπολογίσουμε και το χρόνο αντίδρασης του 1 δλ. χρειαζόμαστε άλλα 28 μέτρα (σύνολο 56 μέτρα), από τη στιγμή που θα αντιληφθούμε τον κίνδυνο, μέχρι τη στιγμή που και εμείς θα πατήσουμε φρένο. Κάπως έτσι, να έχετε στο μυαλό τον περίφημο κανόνα των 2 δλ., αναλόγως και με την ταχύτητα κίνησης του προπορευόμενου οχήματος.
 
Φυσικά, η ιδανική απόσταση και οι υπολογισμοί είναι γενικοί και δεν ισχύουν αναγκαστικά σε κάθε περίπτωση. Υπάρχουν παράγοντες που διαφοροποιούν τις οδηγικές συνθήκες (π.χ. κατάσταση οδοστρώματος, ελαστικών και αυτοκινήτου). Σε περίπτωση βροχής, θα πρέπει να αφήνουμε διάστημα τεσσάρων δευτερολέπτων, ενώ σε περίπτωση παγετού ακόμη περισσότερο. Σίγουρα, πάντως, ο κανόνας των 2 δλ. είναι ο μίνιμουμ που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας.

ford
SEAT