ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Πόσο ρεύμα «χάνεται» όταν φορτίζω ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Αποκαλυπτική δοκιμή του ADAC

2.181 Επισκέψεις στο άρθρο (3/6/2025)
Πόσο ρεύμα «χάνεται» όταν φορτίζω ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Αποκαλυπτική δοκιμή του ADAC

Οι απώλειες φόρτισης είναι η ηλεκτρική ενέργεια που «τραβάει» το όχημα αλλά δεν φτάνει στην μπαταρία.
Οι μεγαλύτερες απώλειες παρατηρούνται στη φόρτιση μέσω οικιακής πρίζας.
Σε φόρτιση μέσω wallbox οι απώλειες πέφτουν σε μονοψήφια ποσοστά.
Τα μικρότερα ποσοστά απωλειών σημειώνουν οι ταχυφορτιστές.

autotriti team

Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»

Οι απώλειες φόρτισης είναι η ηλεκτρική ενέργεια που τραβάει το όχημα αλλά δεν φτάνει στην μπαταρία.

Η ηλεκτροκίνηση κερδίζει διαρκώς έδαφος, όμως ένα ερώτημα παραμένει: Φτάνει όλο το ρεύμα από την πρίζα στην μπαταρία του οχήματος; Η απάντηση είναι ξεκάθαρα αρνητική. Ο γερμανικός οργανισμός ADAC πραγματοποίησε σειρά μετρήσεων που αποκαλύπτει σημαντικές «απώλειες φόρτισης» δηλαδή ενέργεια που χρεώνεται ο ιδιοκτήτης, αλλά δεν φτάνει ποτέ στην μπαταρία του αυτοκινήτου. Οι απώλειες φόρτισης είναι η ηλεκτρική ενέργεια που τραβάει το όχημα από το δίκτυο κατά τη διάρκεια που είναι στην πρίζα, αλλά χάνεται στη διαδρομή προς την μπαταρία. Η ενέργεια αυτή μετατρέπεται σε θερμότητα μέσα από μετασχηματιστές, καλώδια ή ακόμα και ενεργά συστήματα του αυτοκινήτου, όπως οι υπολογιστές διαχείρισης φόρτισης.

Οι μεγαλύτερες απώλειες παρατηρούνται στη φόρτιση μέσω οικιακής πρίζας

Σύμφωνα με τις μετρήσεις του ADAC, οι μεγαλύτερες απώλειες παρατηρούνται όταν η φόρτιση γίνεται μέσω απλής οικιακής πρίζας (τύπου σούκο). Εκεί, το ηλεκτρικό ρεύμα περνά από τον ενσωματωμένο φορτιστή του αυτοκινήτου για να μετατραπεί από εναλλασσόμενο (AC) σε συνεχές (DC), διαδικασία που συνοδεύεται από σημαντικές απώλειες. Το Renault Zoe σημείωσε τις χειρότερες επιδόσεις, χάνοντας σχεδόν το ένα τέταρτο της ενέργειας σε κάθε φόρτιση από οικιακή πρίζα.
 

Μοντέλο Απώλειες φόρτισης
Fiat 500e 12,7%
VW ID.3 13,6%  
Tesla Model 3 15,2%
Renault Zoe  24,2%

Σε φόρτιση μέσω wallbox οι απώλειες πέφτουν σε μονοψήφια ποσοστά

Η φόρτιση μέσω πιστοποιημένου wallbox (11 kW) βελτιώνει αισθητά την εικόνα. Χάρη στη τριφασική παροχή ρεύματος και στις ειδικά σχεδιασμένες γραμμές σύνδεσης, οι απώλειες περιορίζονται κάτω από το 10%. Ωστόσο, ακόμη και σε αυτή τη μέθοδο, μέρος της ενέργειας «χάνεται» από τη λειτουργία των συστημάτων ελέγχου και τη μετατροπή ρεύματος.
 

Μοντέλο Απώλειες φόρτισης
Renault Zoe  9,7%
VW ID.3 9%
Tesla Model 3 7,7%
Fiat 500e 6,3%

Τα μικρότερα ποσοστά απωλειών σημειώνουν οι ταχυφορτιστές

Η πιο αποδοτική μέθοδος φόρτισης είναι οι ταχυφορτιστές υψηλής ισχύος (HPC – High Power Charging) έως 300 kW. Εκεί, το ρεύμα φτάνει απευθείας στην μπαταρία ως συνεχές, παρακάμπτοντας τον εσωτερικό φορτιστή. Επιπλέον, η προθέρμανση της μπαταρίας, ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες, μειώνει κι άλλο τις απώλειες. Ακολουθούν τα αποτελέσματα φόρτισης υπό τρεις διαφορετικές συνθήκες:
 

Μοντέλο 23°C (με προθέρμανση) 0°C (με προθέρμανση) 0°C (χωρίς προθέρμανση)
Hyundai Ioniq 6 1% 1% 6%
Renault Megane E-Tech 4% 6% 8%
Tesla Model Y 3% 4% 10%
VW ID.3 3% 5% 7%

Οι απώλειες φόρτισης μεταφράζονται σε αυξημένο κόστος και χαμηλότερη ενεργειακή αποδοτικότητα. Για παράδειγμα, αν το αυτοκίνητο τραβήξει 20 kWh από το δίκτυο αλλά μόνο οι 15 κιλοβατόρες φτάσουν στην μπαταρία, ο οδηγός πληρώνει και τις πέντε που «χάθηκαν». Η επιλογή του τρόπου φόρτισης και το σημείο φόρτισης αποδεικνύονται κρίσιμα. Η επένδυση σε ένα σωστά εγκατεστημένο wallbox ή η χρήση ταχυφορτιστών με προθέρμανση της μπαταρίας δεν εξοικονομεί μόνο χρόνο, αλλά και χρήμα.

Hyundai
4green