
Τα τεκμήρια αλλάζουν το 2026 ο υπολογισμός μεταφέρεται από τα κυβικά στις εκπομπές CO2.
Τι αλλάζει - Ευνοούνται τα υβριδικά & ηλεκτρικά.
Η νέα κλίμακα με βάση τους ρύπους CO2.
Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά & τι μένει ως «παλιό καθεστώς»
Τα τεκμήρια αλλάζουν το 2026 ο υπολογισμός μεταφέρεται από τα κυβικά στις εκπομπές CO2
Η κυβέρνηση αλλάζει ριζικά τον τρόπο υπολογισμού στα τεκμήρια διαβίωσης των αυτοκινήτων: από το φορολογικό έτος 2025 (δηλώσεις 2026) ο «λογαριασμός» για ΙΧ έως 15ετίας (ταξινομημένα από 1/11/2010) δεν θα βασίζεται στα κυβικά αλλά στις εκπομπές CO₂. Την είδηση δημοσίευσε πρώτη η Ναυτεμπορική το πρωί της Τρίτης, με παραδείγματα και τη νέα κλίμακα, πάνω στην οποία βασίζεται το παρόν ρεπορτάζ.
Τι αλλάζει - Ευνοούνται τα υβριδικά & ηλεκτρικά
Τα τεκμήρια διαβίωσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα αλλάζουν, και ο υπολογισμός τους θα βασίζεται πλέον στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) ανά χιλιόμετρο, αντί για τον κυβισμό του κινητήρα. Αυτή η αλλαγή αφορά οχήματα έως 15 ετών, δηλαδή αυτά που ταξινομήθηκαν από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά. Η νέα μέθοδος ευνοεί τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς και όσα έχουν χαμηλές εκπομπές ρύπων, αφού θα έχουν χαμηλότερο τεκμήριο. Αντίθετα, τα παλαιότερα οχήματα με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ και υψηλές εκπομπές CO₂ θα διατηρήσουν υψηλότερα τεκμήρια, αν και μειωμένα σε σχέση με το ισχύον σύστημα.
Η νέα κλίμακα με βάση τους ρύπους CO2
Για ΙΧ από 1/11/2010 και μετά:
- 1–122 g/km CO₂: 20 € ανά γραμμάριο
- 123–139 g/km CO₂: 30 € ανά γραμμάριο
- 140–166 g/km CO₂: 45 € ανά γραμμάριο
- >166 g/km CO₂: 60 € ανά γραμμάριο
Τι ισχύει για τα ηλεκτρικά & τι μένει ως «παλιό καθεστώς»
Για τα Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
- Έως 50.000 € τιμή οχήματος: μηδενικό τεκμήριο (παραμένει).
- Άνω των 50.000 €: το τεκμήριο πέφτει στο μισό, από 4.000 € σε 2.000 €.
Μέχρι σήμερα τα τεκμήρια ΙΧ βασίζονται στα κυβικά, με μείωση 30% μετά την ανακοίνωση στην ΔΕΘ για οχήματα 5–10 ετών και 50% για άνω των 10 ετών λόγω παλαιότητας. Από το 2026, ο πυρήνας αλλάζει: τα κυβικά υποχωρούν και τη θέση τους παίρνει ο δείκτης ρύπων, πιο «κοντά» στη λογική που ήδη ισχύει στα τέλη κυκλοφορίας. Τα τεκμήρια ΙΧ γίνονται περιβαλλοντικά στοχευμένα. Κερδισμένοι είναι οι οδηγοί με υβριδικά και ηλεκτρικά, αλλά και συνολικά όσοι κινούνται με χαμηλές εκπομπές CO₂.