Στη φάση που περνάμε τώρα, οτιδήποτε καινούργιο έρχεται στην αγορά, κουβαλάει τεχνολογία που έχει κάνει μηδέν απόσβεση στην αρχική επένδυση. Που σημαίνει πως είναι ακριβή.

Έγιναν ακριβότερα τα αυτοκίνητα; Κανένα πρόβλημα!

3.981 Επισκέψεις στο άρθρο (10/10/2018)

Ποιες μάρκες δεν τις νοιάζει αν τα αυτοκίνητά τους βγαίνουν πιο ακριβά;

Ηλεκτρικά, υβριδικά, αυτόνομα, έξυπνα, με ίντερνετ, με 500 άλογα και ότι άλλο θες. Οι τιμές τραβάνε την ανηφόρα όμως κάποιες μάρκες δεν τις νοιάζει. Μήπως έχουν κάτι άλλο υπόψη τους; Τι;

Καλά ήταν όταν με 20.000 αγόραζες τελευταία τεχνολογία, όμως οι εποχές αλλάζουν και αυτές οι τιμές δεν μπορούν να παραμείνουν ως έχουν. Όταν η αυτοκινητοβιομηχανία σύσσωμη επενδύει εκατοντάδες δισεκατομμύρια για να αλλάξει σελίδα, οι τεχνολογίες δεν έρχονται φθηνά. Στη φάση που περνάμε τώρα, οτιδήποτε καινούργιο έρχεται στην αγορά, κουβαλάει τεχνολογία που έχει κάνει μηδέν απόσβεση στην αρχική επένδυση. Που σημαίνει πως είναι ακριβή.

Μια ματιά μόνο που χαλάνε λεφτά οι κατασκευαστές αρκεί για να πείσει. Η ηλεκτροκίνηση μόνο απαιτεί νέους κινητήρες, νέες μεταδόσεις, νέες πλατφόρμες, νέες μπαταρίες, νέο λογισμικό. Αν το σκεφτείς, το μόνο που μένει ίδιο σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο μοντέλο είναι οι τέσσερις ρόδες, και αυτές πάλι είναι διαφορετικές. Το κόστος είναι τεράστιο, και έτσι δεν είναι περίεργο το ότι τα ηλεκτρικά είναι ακριβά. Μάρκες όπως η Renault, η Nissan, η Peugeot η VW και η Fiat περιμένουν τη διαφορά μεταξύ βενζινοκίνητων και ηλεκτρικών εκδόσεων αντίστοιχων μοντέλων να είναι πάνω από 70% στην τιμή αν δεν υπάρξουν κίνητρα φορολογικά από τις κυβερνήσεις.

Βάλε τώρα τεχνολογία που έχει να κάνει με την αυτονομία, και το κόστος πάει στα ύψη. Ένα μικρομεσαίο ηλεκτρικό και αυτόνομο μπορεί να κοστίζει και 40.000 ευρώ. Αδιανόητο ποσό για την κατηγορία. Όμως κάποιες μάρκες δεν ανησυχούν. Γιατί απλά κοιτούν από κοντά την αγορά των κινητών τηλεφώνων.

Το παράδειγμα της Apple με το πανάκριβο iPhoneX είναι αρκετό για να βάλει ιδέες σε μάρκες όπως η Volvo. Κανείς δεν θέλει να δώσει ένα σωρό λεφτά να αγοράσει μία ακριβή συσκευή. Όταν όμως η συσκευή παρέχεται ως μέρος ενός συμβολαίου με ένα πάγιο, υψηλό αλλά υποφερτό, τότε πουλάει.

Η Volvo ξεκινάει ήδη την φίρμα M mobility στη Σουηδία και τις ΗΠΑ με στόχο να πάψουν οι αγοραστές της να ασχολούνται με της τιμές των μοντέλων της που λόγω τεχνολογίας θα εκτοξευθούν στα επόμενα χρόνια. Η υπηρεσία σου προσφέρει ένα αυτοκίνητο (αναλόγως «πακέτου») από τη γκάμα, με δυνατότητα αλλαγής κάθε τόσο, έναντι μηνιαίου παγίου.

Στην ίδια λογική ετοιμάζονται να μπουν η VW με τη μάρκα MOIA, αλλά και η Peugeot με το πρόγραμμα Free2Move και η Ford σε συνεργασία με τη Lyft. Πιθανώς με τις τιμές να διπλασιάζονται τα επόμενα χρόνια, τέτοια προγράμματα θα είναι η μόνη λύση.

Είναι όμως λύση; Ή ακόμη ένας λόγος να μείνουμε στη βενζίνη «όσο κρατήσει»; Και τελικά πόσο έτοιμοι είμαστε να δεχθούμε κάτι τόσο ριζικά διαφορετικό, ειδικά όταν το ίδιο το αυτοκίνητο θα έχει μεταμορφωθεί επίσης σε κάτι αγνώριστο;

Hyundai
NISSAN