Επίσημο: Ο πρώτος νόμος για τα αυτόνομα αυτοκίνητα στην Ελλάδα
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Επίσημο: Ο πρώτος νόμος για τα αυτόνομα αυτοκίνητα στην Ελλάδα

3.438 Επισκέψεις στο άρθρο

Τα πάντα για την κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς οδηγό βάσει την απόφασης του υπουργείου Μεταφορών, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, και ορίζει τα δικαιολογητικά, τους όρους και τις προϋποθέσεις, αλλά και τη διαδικασία για τα αυτόνομα οχήματα.

Τι ισχύει για τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό στην Ελλάδα

«Η Ελλάδα θα είναι από τις πρώτες χώρες σε νομοθετικό επίπεδο που θα διευθετεί τα θέματα αυτόνομης οδήγησης» είχε δηλώσει παλαιότερα ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και αυτό επιβεβαιώνεται από την απόφαση υπ αριθμόν 393352, η οποία δημοσιεύθηκε χθες 15 Δεκεμβρίου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με αριθμό φύλλου 6414.

Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, ορίζονται τα δικαιολογητικά, οι όροι, οι προϋποθέσεις και όλες οι διαδικασίες για την κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ΄ αυτού, δηλαδή για τα αυτοκίνητα, λεωφορεία και λοιπά οχήματα που θα κινούνται αυτόνομα, χωρίς οδηγό.

Ουσιαστικά, προβλέπεται η δοκιμαστική λειτουργία της κυκλοφορίας αυτόνομου οχήματος, σε περιορισμένη κλίμακα και με περιορισμένη διάρκεια ανά στάδιο για ερευνητικούς σκοπού ούτως ώστε να να διαπιστωθεί η πληρότητα, η δυνατότητα βελτίωσης και συμπλήρωσης της δοκιμαστικής αυτής λειτουργίας. Υπεύθυνα για την παραπάνω δοκιμαστική λειτουργία μπορούν να είναι τα Ανώτερα ή Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή Ερευνητικά Ινστιτούτα.

Τα καθήκοντα που υποχρεούνται να εκπληρώνουν οι φορείς υλοποίησης των ερευνών για να κυκλοφορεί ένα όχημα χωρίς οδηγό, αν και αναλύονται παρακάτω, συνοψίζονται στα εξής:

  • Πλευρικός έλεγχος κίνησης του οχήματος μέσω του συστήματος διεύθυνσης
  • Διαμήκης έλεγχος κίνησης του οχήματος μέσω της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης
  • Παρακολούθηση του περιβάλλοντος οδήγησης μέσω ανίχνευσης αντικειμένου και συμβάντος, αναγνώρισης, ταξινόμησης και προετοιμασίας αντίδρασης
  • Εκτέλεση αντίδρασης έναντι αντικειμένων και συμβάντων
  • σχεδιασμός ελιγμών
  • Ενίσχυση της ευδιακριτότητας μέσω των φώτων, της κόρνας, σημάτων, κινήσεων κ.λπ.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Αναλυτικά η υπουργική απόφαση για τα οχήματα που κινούνται χωρίς οδηγό

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
Άρθρο 1 - Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης νοούνται:
Επιβατηγό όχημα χωρίς την παρουσία οδηγού επ΄αυτού: Το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά επιβατών και κινείται σε συγκεκριμένη διαδρομή ή σε λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας και η κίνησή του ρυθμίζεται από τον υπεύθυνο παρακολούθησης κίνησης, ο οποίος δεν βρίσκεται εντός του οχήματος. Τα επιβατηγά οχήματα χωρίς την παρουσία οδηγού επ΄ αυτών διακρίνονται σε αυτοκίνητα επιβατηγά και αυτοκίνητα λεωφορεία σύμφωνα με τους ορισμούς του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Φορέας υλοποίησης: Το Ανώτερο ή Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα ή Ερευνητικό Ινστιτούτο ή Φορέας, που υλοποιεί το πρόγραμμα κυκλοφορίας επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού στο πλαίσιο πιλοτικής εφαρμογής ή δοκιμαστικής λειτουργίας για ερευνητικούς ή άλλους σκοπούς, εκπαιδεύει τον υπεύθυνο παρακολούθησης της κίνησης του οχήματος, προετοιμάζει, υλοποιεί και αξιολογεί τα δοκιμαστικά σενάρια της κυκλοφορίας του οχήματος και αντιμετωπίζει τυχόν προβλήματα ή δυσλειτουργίες που παρουσιάζονται κατά τη δοκιμαστική περίοδο.

Υπεύθυνος Παρακολούθησης της Κίνησης Οχήματος: Πρόσωπο, το οποίο ευρίσκεται στο Κέντρο Ελέγχου, είναι υπεύθυνο για την κίνηση του οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού, δεν επιβαίνει στο όχημα και λογίζεται ως οδηγός του, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Πιλοτική Εφαρμογή: Η δοκιμαστική λειτουργία της κυκλοφορίας επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού, σε περιορισμένη κλίμακα, με προκαθορισμένη χρονική διάρκεια ανά στάδια, για ερευνητικούς σκοπούς με στόχο να διαπιστωθεί η πληρότητα, η δυνατότητα βελτίωσης και συμπλήρωσης της δοκιμαστικής λειτουργίας.

Σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης (ΑDS): το υλισμικό και το λογισμικό τα οποία είναι συλλογικά ικανά να εκτελούν ολόκληρο το καθήκον δυναμικής οδήγησης σε σταθερή βάση.

Καθήκον δυναμικής οδήγησης: όλες οι επιχειρησιακές λειτουργίες σε πραγματικό χρόνο και οι τακτικές λειτουργίες που απαιτούνται για τη λειτουργία του οχήματος, εξαιρουμένων των στρατηγικών λειτουργιών, όπως ο προγραμματισμός διαδρομών και η επιλογή προορισμών και σημείων αναφοράς, οι οποίες περιλαμβάνουν χωρίς περιορισμό, τα ακόλουθα επιμέρους καθήκοντα:

  • Πλευρικός έλεγχος κίνησης του οχήματος μέσω του συστήματος διεύθυνσης.
  • Διαμήκης έλεγχος κίνησης του οχήματος μέσω της επιτάχυνσης και της επιβράδυνσης
  • Παρακολούθηση του περιβάλλοντος οδήγησης μέσω ανίχνευσης αντικειμένου και συμβάντος, αναγνώρισης, ταξινόμησης και προετοιμασίας αντίδρασης
  • Εκτέλεση αντίδρασης έναντι αντικειμένων και συμβάντων
  • σχεδιασμός ελιγμών
  • Ενίσχυση της ευδιακριτότητας μέσω των φώτων, της κόρνας, σημάτων, κινήσεων κ.λπ.
Ελιγμός ελάχιστου κινδύνου: ελιγμός που αποσκοπεί στην ελαχιστοποίηση των κινδύνων στην κυκλοφορία μέσω της ακινητοποίησης του οχήματος σε ασφαλή κατάσταση (δηλαδή σε κατάσταση ελάχιστου κινδύνου). Κατάσταση ελάχιστου κινδύνου: σταθερή κατάσταση ακινητοποίησης του οχήματος που μειώνει τον κίνδυνο σύγκρουσης.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β | ΔΙΑΔΡΟΜΗ - ΣΗΜΑΝΣΗ - ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Άρθρο 2 - Διαδρομή
1. Επιτρέπεται η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ΄ αυτού επί συγκεκριμένης διαδρομής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 13 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, μόνο για ερευνητικούς σκοπούς στο πλαίσιο πιλοτικής εφαρμογής και σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.
2. Η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού επιτρέπεται, με απόφαση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου μετά από τη σύμφωνη γνώμη των κατά τόπους αρμοδίων υπηρεσιών Τροχαίας ή των Αστυνομικών Υπηρεσιών που ασκούν καθήκοντα Τροχαίας, για καθορισμένη χρονική περίοδο και συγκεκριμένη αστική διαδρομή, η οποία καθορίζεται μετά από κυκλοφοριακή μελέτη, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 52 του ν. 2696/1999 (Α’ 57), όπως ισχύει.

Άρθρο 3 -  Σήμανση, Κανόνες Κυκλοφορίας
1. Η κυκλοφορία επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού γίνεται κατά μήκος συγκεκριμένης αστικής ή περιαστικής διαδρομής, με ομόρροπη φορά προς την υπόλοιπη κυκλοφορία της οδού και σύμφωνα με τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
2. Το ως άνω τμήμα της οδού σημαίνεται κατάλληλα με οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση με ρητή αναφορά στις ημέρες και ώρες ισχύος της πιλοτικής εφαρμογής.
3. Στις στάσεις του επιβατηγού οχήματος που κυκλοφορεί χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού τοποθετείται ειδική πληροφοριακή σήμανση με την οποία οι πολίτες ενημερώνονται για την εκτελούμενη διαδρομή του οχήματος, τη συχνότητα των δρομολογίων, το ωράριο λειτουργίας της συγκεκριμένης διαδρομής, το μέγιστο αριθμό των μεταφερόμενων επιβατών, την απουσία οδηγού επί του οχήματος και το χειρισμό του οχήματος μέσω Κέντρου Ελέγχου. Σε όλο το μήκος της διαδρομής του οχήματος που κυκλοφορεί χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού και ειδικότερα στις διασταυρώσεις, ο υπεύθυνος για την παρακολούθηση της κίνησης του οχήματος στο κέντρο ελέγχου οφείλει να εξασφαλίζει τη συμμόρφωση της κίνησης του οχήματος με την οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, τη σηματοδότηση και τυχόν σήματα που δίδονται από τροχονόμους.
4. Το όχημα δύναται να φέρει κατάλληλο εξοπλισμό που συνεργάζεται με τα προγράμματα σηματοδότησης στους φωτεινούς σηματοδότες κατά μήκος της διαδρομής κίνησης του ώστε να διασφαλίζεται η προτεραιότητα στην κατεύθυνση κίνησης του οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού.
5. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας του επιβατηγού οχήματος χωρίς την παρουσία οδηγού επ’ αυτού ορίζεται σε 30 χλμ/ώρα.
6. Εντός του οχήματος μπορούν να επιβιβάζονται υπάλληλοι του οικείου Δήμου καθώς και σπουδαστές της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και τυχόν άλλα πρόσωπα που προβλέπονται στην απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας, χωρίς την καταβολή κομίστρου.
7. Οι ανωτέρω ρυθμίσεις δεν αναιρούν τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Συνέχεια του άρθρου >>>
FORD E-TRANSIT
fiat