
Είτε για το εφέ και την πιο όμορφη σχεδίαση, είτε για λόγους ουσίας και απόδοσης, κάθε αυτοκίνητο έχει μία σειρά από... περίεργα σχεδιαστικά στοιχεία, που έχουν ακόμη πιο περίεργα ονόματα. Ξέρεις ποια είναι αυτά;
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Νεφρά, αεροκουρτίνες, μαρσπιέ & κολώνες: Το ήξερες ότι υπάρχουν σε ένα αυτοκίνητο;
Είχες ένα μικρό τρακάρισμα με το αυτοκίνητο. Ευτυχώς κανείς δεν χτύπησε, αλλά το αυτοκίνητο είναι στην... εντατική. Πηγαίνεις στο συνεργείο και ακούς αρκετές «άγνωστες λέξεις» ενώ μέχρι χθες πίστευες ότι ξέρεις τα πάντα για τους 4 τροχούς. «Θες αλλαγή σε νεφρά, πτερύγια και φρυδάκια» σού λέει ο μάστορας και προβληματίζεσαι...
Για να μην ψάχνεσαι, μαζέψαμε κάποια από τα περίεργα σχεδιαστικά στοιχεία σε ένα αυτοκίνητο, τα κάνουμε πενηνταράκια και τα παρουσιάζουμε σε αλφαβητική σειρά.
Αεροκουρτίνες: Με τις αεροκουρτίνες αναφερόμαστε σε συγκεκριμένη σχεδίαση στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι εσοχές στα πλαϊνά της μάσκας. Χάρη στις αεροκουρτίνες υπάρχει καλύτερη ροή του αέρα γύρω από το όχημα και μικρότερη αντίσταση, που σημαίνει καλύτερη αεροδυναμική και μεγαλύτερη σταθερότητα στην οδήγηση.
Κολώνες (Pillars): Είναι τα κάθετα ή κεκλιμένα εξαρτήματα του αμαξώματος ενός κλειστού αυτοκινήτου. Υπάρχουν για να στηρίζουν την οροφή του και να ενισχύουν τη στρεπτική ακαμψία του αμαξώματος. Υπάρχουν από 3 έως 4 κολώνες. Η Α-Pillar που βρίσκεται δεξιά και αριστερά από το παρμπρίζ, η B-Pillar που είναι ανάμεσα στα εμπρός και πίσω παράθυρα των πλευρών ενός αυτοκινήτου και η C-που είναι ανάμεσα στο τελευταίο πλευρικό παράθυρο και το πίσω παρμπρίζ ενός αυτοκινήτου. Σε αυτοκίνητα με τρία πλευρικά παράθυρα (π.χ. βανάκια) αυτές οι κολώνες λέγονται και κολώνες D.
Μάσκα, με γρίλια ή νεφρά: Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η μάσκα, το εμπρός προστατευτικό μέρος, είναι κλειστή. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει ψυγείο ή αλλά «θερμικά εξαρτήματα» (π.χ. ψυγείο λαδιού), η παρουσία τους είναι περιττή, ίσως και ζημιογόνος θα λέγαμε, καθώς λειτουργεί εις βάρος της αεροδυναμικής. Από την άλλη πλευρά, στα θερμικά μοντέλα παραμένει απαραίτητη, καθώς χρειάζονται τη ροή του εξωτερικού αέρα. Για αυτό και βλέπουμε τις γρίλιες, οι οποίες σε κάποιες μάρκες έχουν και συγκεκριμένη ονομασία. Η BMW, για παράδειγμα, έχει καθιερώσει την ορολογία «νεφρά». Ο λόγος απλός, διότι θυμίζουν το ανθρώπινο όργανο.
Μαρσπιέ: Τα μαρσπιέ (ή πλαϊνά μαρσπιέ) είναι πλαϊνά πάνελ που τοποθετούνται κάτω από τις πόρτες ενός αυτοκινήτου, συνήθως κοντά στην κάτω άκρη του αμαξώματος. Έχουν σκοπό να προσφέρουν προστασία και να βελτιώσουν την αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου, αλλά και να κάνουν το αυτοκίνητο να φαίνεται πιο σπορ.
Φτερά: Το φτερό σε ένα αυτοκίνητο αναφέρεται σε ένα από τα εξωτερικά πάνελ του αμαξώματος που καλύπτουν τους θόλους των τροχών, συνήθως εμπρός ή πίσω, πάνω από τον τροχό, μεταξύ της πόρτας και του προφυλακτήρα (μπροστινό φτερό) ή μεταξύ της πίσω πόρτας και του πίσω προφυλακτήρα (πίσω φτερό). Στα SUV βλέπουμε ξέρουμε τα φτερά και ως πλαστικά προστατευτικά, τα οποία προστατεύουν τον τροχό σε εκτός δρόμου οδήγηση (νερό, λάσπες, πέτρες), ενισχύουν την αεροδυναμική αλλά ταυτόχρονα προσδίδουν και πιο «περιπετειώδη» εμφάνιση.
Πτερύγιο καρχαρία: Είναι γνωστό και ως Shark Fin. Τα πτερύγια καρχαρία μπήκαν στην οροφή του αυτοκινήτου, αντί για τις παλιές μεταλλικές κεραίες. Εκτός της εμφάνισης, χάρη στα πτερύγια καρχαρία, εκτός από σήμα, λαμβάνεις και δορυφορικές πληροφορίες για το ψηφιακό ραδιόφωνο (DAB), έχεις δεδομένα για το κινητό σου τηλέφωνο και μπορούν να σε βρουν μέσω GPS αν χαθείς. Σε όλα αυτά, να προσθέσουμε ότι το Shark Fin μειώνει 3% την κατανάλωση, ενώ λόγω της γείωσης σε προστατεύουν κι από την ηλεκτροπληξία.
Φρυδάκια: Τα φρύδια σε ένα αυτοκίνητο είναι διακοσμητικά αξεσουάρ. Συνήθως μπαίνουν από τους εμπρός προβολείς, με τη χρήση ταινίας διπλής όψης. Εκτός της εμφάνισης, έχουν και πρακτική λειτουργία, καθώς μέσω της αντανάκλασης βελτιώνουν την ορατότητα τις νυχτερινές ώρες.
Ώμοι & «φτεράκια»: Eίναι το σημείο εκείνο πάνω από τους θόλους των εμπρός και των πίσω τροχών. Όσο πιο μεγάλο είναι το αυτοκίνητο, τόσο πιο μεγάλοι και οι θόλοι. Στους πίσω ώμους είναι που σε πολλά αυτοκίνητα βλέπουμε και το «φτεράκι», ένα προεξέχων τμήμα. Αυτό υπάρχει ως μία «ντρίπλα» των κατασκευαστών, που θέλουν να συμμορφώνονται με τον Κανονισμό 2019/2144. Σύμφωνα με αυτόν, το ελαστικό ενός αυτοκινήτου δεν πρέπει να προεξέχει από το αμάξωμα Σε όσα αυτοκίνητα συμβαίνει αυτό, μπαίνει το «φτεράκι» το λάστιχο δεν προεξέχει.