Ποιο ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με air condition;

4.046 Επισκέψεις στο άρθρο
Το Packard 180 είναι το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που προσφερόταν, έστω και προαιρετικά, με σύστημα air condition.
2 Φωτογραφίες »

Το Packard 180 είναι το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που προσφερόταν, έστω και προαιρετικά, με σύστημα air condition.

- Τώρα το έχουμε ως δεδομένο αλλά τότε ήταν... ανήκουστο!
- Ο αέρας έβγαινε... από πίσω και ο μηχανισμός έπιανε το μισό πορτ μπαγκάζ
- Δούλευε αποκλειστικά στην ανακύκλωση αέρα
- Πήγε «άπατο» γιατί ήταν ακριβό σε λάθος εποχή

Τώρα το έχουμε ως δεδομένο αλλά τότε ήταν... ανήκουστο!

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα μπορεί να είναι πιο ακριβά αλλά σε σχέση με τα αυτά που κυκλοφορούσαν αρκετές δεκαετίες πριν στους δρόμους του πλανήτη, δεν υπάρχει αμφιβολία πως είναι πιο γρήγορα, πιο άνετα, είτε είσαι ο οδηγός είτε κάποιος επιβάτης και πιο τεχνολογικά εξοπλισμένα. Χαρακτηριστικό είναι πως δεν υπάρχει σχεδόν κανένα αυτοκίνητο αυτή την στιγμή που να πωλείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να μην προσφέρει στον στάνταρ εξοπλισμό του κάποια βασικά εξοπλιστικά καλούδια όπως air condition.

To σύστημα αυτό μπορεί τα τελευταία χρόνια να μας φαίνεται αυτονόητο πως θα πρέπει να υπάρχει μέσα σε κάθε καινούριο αυτοκίνητο, όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Δεν έχουν περάσει άλλωστε και πολλά χρόνια από τότε που το air condition προσφερόταν προαιρετικά και θεωρούνταν από τη μεγάλη πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού σαν πολυτέλεια. Ποιο ήταν όμως το πρώτο μοντέλο παραγωγής που προσφερόταν με σύστημα air condition έστω και προαιρετικά;

Ο αέρας έβγαινε... από πίσω και ο μηχανισμός έπιανε το μισό πορτ μπαγκάζ

To Packard 180 του 1940 θεωρείται πως είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής που διέθετε air condition σαν επιλογή, ωστόσο αξίζει να σημειώσουμε πως η ιδέα για την ψύξη της καμπίνας των αυτοκινήτων ξεκινάει αρκετά χρόνια πριν την εμφάνιση του μοντέλου αυτού αφού, δεν ήταν λίγοι οι οδηγοί που έφτιαχναν αυτοσχέδιους μηχανισμούς για να δροσίζονται μέσα στην καμπίνα, ενώ και οι εταιρείες έκαναν τις δικές τους ανεπιτυχείς προσπάθειες στην κατασκευή ενός τέτοιου συστήματος. Φυσικά, ο όρος air condition δεν ήταν τόσο διαδεδομένος εκείνη την εποχή, αφού ο βιομηχανικός όρος ήταν αρχικά «σύστημα μηχανικής ψύξης».

Επιστρέφοντας στο Packard 180, το σύστημα air condition με το οποίο εξοπλιζόταν, αν και φυσικά έχει διαφορές σε σχέση με τις πιο σύγχρονες κατασκευές, λειτουργούσε με παρόμοιες αρχές. Μία από τις κύριες διαφορές είναι ότι η μονάδα A/C του Packard 180 ήταν τοποθετημένη πίσω από τα πίσω καθίσματα, κάτι που σήμαινε ότι ο κρύος αέρας «χτυπούσε» τους λαιμούς των πίσω επιβατών. Ακόμα, η μονάδα έπιανε περίπου το μισό διαθέσιμο χώρο του πορτ-μπαγκάζ, ενώ τέλος, επειδή ήταν τοποθετημένη στο πίσω μέρος και δεν μπορούσε να εισάγει από κάπου φρέσκο αέρα, «ανακυκλοφορούσε» στην καμπίνα τον ίδιο αέρα ξανά και ξανά.


H μονάδα έπαιρνε το μισό πορτ-μπαγκάζ και έβγαζε τον αέρα από πίσω.
2 Φωτογραφίες »

H μονάδα έπαιρνε το μισό πορτ-μπαγκάζ και έβγαζε τον αέρα από πίσω.

Πήγε «άπατο» γιατί ήταν ακριβό σε λάθος εποχή

Παρά τις περιορισμένες δυνατότητες του συστήματος air-condition του Packard 180, όταν λειτουργούσε, μπορούσε να ψύξει αποτελεσματικά την καμπίνα. Όπως κάθε καινούρια τεχνολογία όμως, το κόστος ήταν υψηλό ακόμη και για μια πολυτελή μάρκα όπως προσδιοριζόταν η Packard τότε. Συγκεκριμένα, το Packard 180 κόστιζε 2.228 δολάρια το 1940 και το air-condition ερχόταν ως εξτρά με περίπου 300 δολάρια, όμως σε σημερινά λεφτά, οι τιμές μεταφράζονται σε 48.000 δολάρια (44.000 ευρώ) και η επιλογή του A/C σε 7.000 δολάρια δηλαδή 6.000 ευρώ. Όπως καταλαβαίνει κανείς, δεν ήταν ιδιαίτερα εύκολο στους Αμερικάνους πολίτες να δώσουν ένα τέτοιο ποσό, στα πρόθυρα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και για αυτό η μάρκα σταμάτησε να προσφέρει το σύστημα air condition στο προαιρετικό εξοπλισμό του αυτοκινήτου ένα χρόνο αργότερα.

2 NEW MONTELS
Test Center