
Κάποια μοντέλα ορίζουν ολόκληρη την κατηγορία τους, όπως το Yaris στα μικρά.
Το VW Golf είναι για πολλούς ο ορισμός του μικρομεσαίου.
Για άλλους είναι το καλύτερο ή το πιο δημοφιλές μοντέλο που γίνεται μέτρο σύγκρισης.
Στα SUV το πράγμα μπλέκει λίγο με τα μεγέθη και τα πολλά μοντέλα.
autotriti team
Κάποια μοντέλα ορίζουν ολόκληρη την κατηγορία τους
Μπορεί οι κατηγορίες να έχουν ονόματα και κωδικούς, όμως συχνά κανένα από τα δύο δεν χρησιμοποιείται, και στη θέση τους ένα μοντέλο γίνεται σημείο αναφοράς για ολόκληρη την κατηγορία. Αυτό το μοντέλο όμως δεν είναι το ίδιο για όλους, και ο καθένας μας χρησιμοποιεί αυτό που εκείνος θεωρεί ως το μέτρο σύγκρισης. Ποιά μοντέλα είναι αυτά για εσένα;
Ποιος άκουσε ποτέ κάποιον να λέει πως θέλει να αγοράσει ένα αυτοκίνητο κατηγορίας C; Και όμως αυτό είναι το επίσημο όνομα της κατηγορίας των μικρομεσαίων. Και σίγουρα αν πεις μικρομεσαίο αντί για «κατηγορία C» περισσότεροι άνθρωποι θα καταλάβουν τι περίπου θες να πάρεις. Όμως ακόμη περισσότεροι θα καταλάβουν τι θες αν αντί για το όνομα ή τον κωδικό μιας κατηγορίας, πεις ένα μοντέλο ως παράδειγμα. Αντίθετα με τη λέξη «μικρομεσαίο» και τον κωδικό «C» που είναι μοναδικά, το μοντέλο που θα πεις ως παράδειγμα εξαρτάται από το τι έχεις στο μυαλό σου ως το αυτοκίνητο που ορίζει την κατηγορία, δηλαδή ως σημείο αναφοράς, ή ακόμη και ως μέτρο σύγκρισης.
Το VW Golf είναι για πολλούς ο ορισμός του μικρομεσαίου
Κλασσική περίπτωση μοντέλου που χρησιμοποιείται ως παράδειγμα για να καταλάβει ο κόσμος τι εννοούμε ως «μικρομεσαίο» είναι το Golf. Αν πεις θέλω να πάρω ένα αμάξι «σαν το Golf» όλοι ξέρουν περίπου περί τίνος πρόκειται. Εξάλλου το πώς ξεχωρίζει ένα μικρομεσαίο από ένα μικρό είναι αρκετά τεχνικό για μεγάλη μερίδα της αγοράς. Όλοι ξέρουν όμως πως το Golf είναι μεγαλύτερο από ένα Polo, για να μείνουμε στην ίδια μάρκα, ή ένα Yaris. Και το Yaris δεν το λέμε τυχαία, αφού αν θες να μιλήσεις για μικρά (κατηγορία Β), είναι μάλλον το μοντέλο που θα ξέρουν όλοι πως είναι της κατηγορίας αυτής. Πιο κάτω στα μίνι (κατηγορία Α) το Panda εξηγεί καλά τι μέγεθος ψάχνεις, ενώ για ένα μεσαίο η λέξη Octavia και για ένα μεγάλο η αναφορά στην Mercedes E-Class αρκεί για να δώσει το στίγμα.
Για άλλους είναι το καλύτερο ή το πιο δημοφιλές μοντέλο που γίνεται μέτρο σύγκρισης
Φυσικά τα παραδείγματα αυτά δεν είναι μοναδικά. Εδώ είναι και το ζουμί της συζήτησης. Ο καθένας ξεχωρίζει σε κάθε κατηγορία το αυτοκίνητο που για εκείνον αποτελεί το σημείο αναφοράς. Άλλο γιατί είναι το μοντέλο που ξέρει σίγουρα πως είναι της κατηγορίας αυτής, είναι γιατί το έχει είτε γιατί το ξέρει από κάποιον φίλο ή συγγενή. Κάποια αυτοκίνητα ξεχωρίζουν γιατί φρόντισαν οι κατασκευαστές τους να ξεχωρίζουν. Με μία έκδοση GTi ή παρόμοια, ένα μοντέλο αποκτά μια «αύρα» που το κάνει γνωστό και στις απλές εκδόσεις και έτσι πολλοί το ξεχωρίζουν. Και φυσικά ξεχωρίζουν και τα best seller. Όταν βλέπεις στο δρόμο ένα Yaris κάθε τρίτο αυτοκίνητο, δεν μπορεί να μην ξέρεις περί τίνος πρόκειται όταν ακούσεις πως κάποιος θέλει να αγοράσει ένα μικρό.
Στα SUV το πράγμα μπλέκει λίγο με τα μεγέθη και τα πολλά μοντέλα
Με την κατηγορία των SUV να είναι σχετικά πρόσφατη, η διαφοροποίηση δεν είναι ούτε τόσο εύκολη ούτε τόσο ξεκάθαρη όσο στα παραδοσιακά αυτοκίνητα. Δες για παράδειγμα τη γκάμα της Renault. Captur, Rafale, Symbioz, Megane, Scenic, Austral και ξεκίνα να λες ποιό είναι τι και σε ποιά κατηγορία ανήκει. B-SUV, C-SUV; Τι; Οι μάρκες που έχουν πιο ξεκαθαρισμένη γκάμα, ή και ξεχωρίζουν τα ηλεκτρικά τους τελείως ώστε να έχουν και εκείνα τη δική τους ξεχωριστή κατηγοριοποίηση, είναι πιο εύκολες. Ένα Ford Puma είναι ξεκάθαρα μικρότερο από ένα Kuga. Στη VW το πράγμα είναι πιο μπερδεμένο. Το μεν Tiguan είναι C-SUV, ή μάλλον σίγουρα ήταν, ενώ το T-Roc και το T-Cross μάλλον καλύπτουν την ίδια κατηγορία, ενώ πολύς κόσμος δεν θα ξέρει που «παίζει» το Taigo. Οπότε δύσκολα τα μοντέλα αυτά μπορούν να γίνουν ορόσημο της κατηγορίας τους.
Εσύ όμως ποια μοντέλα ξεχωρίζεις σε κάθε κατηγορία και χρησιμοποιείς ως σημεία αναφοράς; Και γιατί; Και στα SUV ή τα ηλεκτρικά; Είναι το ίδιο εύκολο;