ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Πώς να μεγιστοποιήσεις τη ζωή του turbo σου;

Πώς να μεγιστοποιήσεις τη ζωή του turbo σου;
3 Φωτογραφίες »

Ζέσταμα και κρύωμα: Το Α και το Ω για να παραμείνει υγιές για χιλιάδες χιλιόμετρα.
Σωστή λίπανση και συντήρηση: Το λάδι είναι το «αίμα» του turbo.
Καθαρός αέρας: Το φίλτρο εισαγωγής πρέπει να διευκολύνει την ροή και να μην επιτρέπει την είσοδο σκόνης.
Σωστή οδήγηση: Το τέρμα γκάζι σε χαμηλές στροφές «σκοτώνει» το turbo.

autotriti team

Ζέσταμα και κρύωμα: Το Α και το Ω για να παραμείνει υγιές για χιλιάδες χιλιόμετρα

Το turbo είναι το εξάρτημα που μπορεί να μεταμορφώσει έναν απλό κινητήρα σε κάτι πολύ πιο αποδοτικό, ισχυρό και απολαυστικό. Όμως, όσο εντυπωσιακή κι αν είναι η δύναμή του, άλλο τόσο απαιτητική είναι η συντήρησή του. Πρόκειται για ένα μηχανικό μέρος που λειτουργεί σε εξαιρετικά υψηλές θερμοκρασίες και στροφές — πάνω από 150.000 rpm και θερμοκρασίες άνω των 800°C — κάτι που σημαίνει πως κάθε λάθος χρήση ή αμέλεια μπορεί να το οδηγήσει πρόωρα στον... μηχανικό.

 Για να παρατείνεις τη ζωή του turbo σου και να το κρατήσεις σε κορυφαία κατάσταση για πολλά χιλιόμετρα, υπάρχουν τέσσερις βασικοί τομείς στους οποίους πρέπει να δώσεις προσοχή.

Η πιο συνηθισμένη αιτία φθοράς ενός turbo δεν είναι η έντονη χρήση, αλλά η απροσεξία στο ξεκίνημα και στο σβήσιμο του κινητήρα. Όταν ο κινητήρας είναι κρύος, το λάδι δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει πλήρως και δεν λιπαίνει σωστά τον άξονα του turbo. Αν πατήσεις έντονα το γκάζι από τα πρώτα δευτερόλεπτα, οι στροφές ανεβαίνουν χωρίς επαρκή λίπανση — και αυτό σημαίνει μικροσκοπικές φθορές που με τον καιρό συσσωρεύονται. Η σωστή πρακτική είναι απλή: μετά την εκκίνηση, δώσε στον κινητήρα λίγα λεπτά να ζεσταθεί και να κυκλοφορήσουν τα λάδια, οδηγώντας ήπια.

Αντίστοιχα, όταν σβήνεις το αυτοκίνητο μετά από δυναμική οδήγηση ή ταξίδι, μην σβήνεις αμέσως τον κινητήρα. Οδήγησε ήρεμα λίγο πριν φτάσεις «σπίτι» και άσε τον να δουλέψει στο ρελαντί για 30-60 δευτερόλεπτα ώστε να πέσει η θερμοκρασία του turbo και να αποφευχθεί το «ψήσιμο» του λαδιού μέσα στα ρουλεμάν. Αυτή η μικρή συνήθεια κάνει θαύματα για τη μακροζωία του.

Σωστή λίπανση και συντήρηση: Το λάδι είναι το «αίμα» του turbo

Συνεχίζοντας, άλλος ένας τομέας που καθορίζει την διάρκεια ζωής ενός tubro είναι η επαρκής και ποιοτική λίπανση σε κάθε συνθήκη. Μία τουρμπίνα εξαρτάται απόλυτα από το λιπαντικό του κινητήρα, καθώς το λάδι είναι αυτό που ψύχει και λιπαίνει τον πυρήνα του. Η χρήση ποιοτικού συνθετικού λαδιού, με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής, είναι αδιαπραγμάτευτη. Αλλαγές λαδιών και φίλτρου πρέπει να γίνονται με συνέπεια και δεν αποκλείεται να απαιτούνται συχνότερα από έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα, καθώς το φθαρμένο ή μολυσμένο λάδι είναι «δηλητήριο» για το turbo.
 
Εάν το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται συχνά σε απαιτητικές συνθήκες (πόλη, κοντινά δρομολόγια, υψηλές θερμοκρασίες), οι αλλαγές πρέπει να γίνονται ακόμα πιο συχνά. Όσο πιο φρέσκο το λάδι, τόσο το καλύτερο για την σωστή λειτουργία της τουρμπίνας. Επίσης, ένας απλός οπτικός έλεγχος μία στο τόσο για διαρροές, φραγμένα φίλτρα αέρα ή λάδια που στάζουν στη φτερωτή, μπορεί να προλάβει μια πολύ πιο δαπανηρή ζημιά.

Καθαρός αέρας: Το φίλτρο εισαγωγής πρέπει να διευκολύνει την ροή και να μην επιτρέπει την είσοδο σκόνης

Επόμενος τομέας που αφορά την μακροζωία της τουρμπίνας δεν είναι άλλος από τον εισερχόμενο αέρα, αφού αυτός είναι που προσφέρει και τα οφέλη στις επιδόσεις ενός κινητήρα. Συνεπώς, ο αέρας που εισέρχεται στο turbo πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο «καθαρός». Ένα βρώμικο ή φραγμένο φίλτρο εισαγωγής αέρα αυξάνει την αντίσταση στη ροή, αναγκάζοντας το turbo να δουλεύει πιο σκληρά για να πετύχει την ίδια πίεση. Επιπλέον, σωματίδια σκόνης που περάσουν μέσα μπορούν να χαράξουν τις φτερωτές, προκαλώντας ανισορροπία και δονήσεις.

Η τακτική αντικατάσταση ή καθαρισμός του φίλτρου αέρα, ειδικά σε περιοχές με πολλή σκόνη ή εκτός δρόμου χρήση, είναι κρίσιμη. Επίσης, η σωστή στεγανοποίηση των σωλήνων εισαγωγής και του intercooler αποτρέπει την είσοδο αέρα χωρίς φιλτράρισμα. Ακόμα και ένα μικρό σκίσιμο σε ένα σωλήνα μπορεί να είναι η αρχή του τέλους για το turbo σου.

Σωστή οδήγηση: Το τέρμα γκάζι σε χαμηλές στροφές «σκοτώνει» το turbo

Το turbo δεν είναι κουμπί για άμεση δύναμη που μπορείς να πατάς όποτε θέλεις χωρίς συνέπειες. Το γκάζι σε ένα υπερτροφοδοτούμενο αυτοκίνητο πρέπει να οδηγείται προοδευτικά και έξυπνα. Η βασικότερη αρχή είναι να αποφεύγεις να «φορτώνεις» τον κινητήρα με τέρμα γκάζι σε χαμηλές στροφές, καθώς αυτός είναι ο πιο σίγουρος τρόπος να προκαλέσεις υπερβολική πίεση και καταπόνηση. Αντίθετα, άφησε το μοτέρ να ανεβάσει στροφές πριν ζητήσεις όλη τη δύναμη.

Επιπλέον, οι παρατεταμένες πιέσεις (π.χ. σε ανηφόρες ή υψηλές ταχύτητες για πολλή ώρα) αυξάνουν πολύ τη θερμοκρασία στο turbo. Μια μικρή ελάφρυνση στο γκάζι ή μερικά «ήρεμα» λεπτά οδήγησης μετά από συνεχόμενη πίεση θα ρίξουν σημαντικά τις θερμοκρασίες στην τουρμπίνα. Φυσικά, αν έχεις προχωρήσει σε βελτιώσεις ή αναβάθμιση του turbo, η ρύθμιση από έμπειρο επαγγελματία είναι υποχρεωτική — ένα «πειραγμένο» σύστημα χωρίς σωστό προγραμματισμό μπορεί να οδηγήσει σε υπερπίεση και πρόωρη φθορά.

Το turbo είναι σύμβολο της σύγχρονης μηχανολογίας — ένας σύμμαχος που σου χαρίζει δύναμη και αποδοτικότητα χωρίς να αυξάνει τον κυβισμό. Για να το κρατήσεις υγιές χρειάζεται απλώς σεβασμός: σωστή συντήρηση, προσεκτική χρήση και λίγη υπομονή στο δεξί πεντάλ. Αν το φροντίζεις, το turbo θα σε ανταμείψει με χιλιάδες απροβλημάτιστα χιλιόμετρα, ανεβάζοντας καθημερινά τη χαρά της οδήγησης.