Πως μπορείς να προγραμματίσεις τι αυτοκίνητα θα αγοράσεις όταν φοβάσαι πως από χρόνο σε χρόνο μπορεί να αλλάξει ο τρόπος που υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας και η φορολογία (τεκμήρια, φόρος πολυτελείας ή νέα χαράτσια);
Η περίοδος των Χριστουγέννων στην Ελλάδα πέρα από τους κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα έχει ταυτιστεί και με τα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία καλούνται να πληρώσουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων. Όλα κάνουν την εμφάνισή τους το ίδιο χρονικό διάστημα, με τη διαφορά πως οι συνταγές που χρησιμοποιούν οι νοικοκυρές για τα νοστιμότατα γλυκίσματα μένουν σταθερές, ενώ στον αντίποδα κανείς δεν ξέρει αν τα τέλη κυκλοφορίας θα είναι ίδια κάθε χρονιά, φέρνοντας έτσι άγχος και εκνευρισμό στους ιδιοκτήτες που κάποιες φορές καλούνται να χώσουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Και άντε, λες πως για ένα χρόνο όποια αλλαγή και να συμβεί, αν δεν είναι ακραία, θα την αντέξεις, οικονομικά μιλάμε πάντα. Αλλά σε βάθος χρόνου μπορεί κάποιος να είναι σίγουρος; Πώς γίνεται να αποφασίσεις ποιο αυτοκίνητο θα αγοράσεις όταν πέντε χρόνια μετά την αγορά μπορεί να σου πουν ότι τα τέλη ακρίβυναν και πλέον θα πληρώνεις «Χ» ποσό αντί για «Ψ» που πλήρωνες μέχρι τότε;
Η διαδικασία αγοράς αυτοκινήτου για τους περισσότερους είναι ίδια. Βάζεις τα οικονομικά σου κάτω, μαζεύεις χρήματα δεξιά κι αριστερά, τσεκάρεις τα χρηματοδοτικά και ψωνίζεις το αυτοκίνητο που μπορείς. Γιατί έτσι γίνεται. Ψωνίζεις με βάση το πόσο αντέχει η τσέπη σου, υπολογίζοντας μέχρι και το τελευταίο ευρώ στη συντήρηση και το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου, αφού «τρέχουν» και άλλα έξοδα. Το μόνο που δεν μπορείς να προϋπολογίσεις είναι τα καύσιμα, η τιμή των οποίων φυσικά αλλάζει, δυστυχώς μόνο προς τα πάνω τον τελευταίο καιρό. Όμως, και εκεί έχεις προβλέψει να πάρεις το αυτοκίνητο με την χαμηλότερη κατανάλωση, ώστε να βρίσκεσαι πάντοτε στο κάτω άκρο του κόστους καυσίμων.
Τέλη κυκλοφορίας και σταθερότητα είναι λέξεις αντίθετες
Με τα τέλη όμως τι γίνεται; Αγοράζεις ένα αυτοκίνητο σήμερα και το διαλέγεις με βάση και τα τέλη που ισχύουν σήμερα, αφού και να θες, μάντης για το μέλλον δεν μπορείς να γίνεις. Κοιτάς να είσαι χαμηλά στους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα για να είσαι στη χαμηλή κατηγορία, κόβεις από κυβικά γιατί ποτέ δεν ξέρεις αν θα ξαναγίνουν της μόδας για επιβολή φορολογίας, και όμως πάλι κρατάς επιφυλάξεις. Δεν ξέρεις αν σε μερικά χρόνια θα αποφασίσει κανείς να «αρμέξει» τους οδηγούς ζητώντας περισσότερα, γιατί αλλάζει το σύστημα υπολογισμού, και τους παίρνει όλους η μπάλα, νέους ή παλιούς ιδιοκτήτες, νέα ή παλιά αυτοκίνητα, βενζινοκίνητα, πετρελαιοκίνητα, υβριδικά η ακόμα και τα ηλεκτρικά στο μέλλον. Πόσο δίκαιο είναι αυτό;
Υβριδικό για λιγότερους ρύπους; Αν είναι 2λιτρο... πάρε φόρο πολυτελείας & τεκμήριο
Μέσα σε όλα προσθέστε και τον φόρο πολυτελείας που ισχύει ακόμα και στα 2λιτρα, τα οποία στο κάτω κάτω είναι σε πολλές περιπτώσεις συμβατικά οικογενειακά αυτοκίνητα. Ακόμα και αν κάποιος για παράδειγμα επιλέξει να πάρει υβριδικό για να κατεβάσει τους ρύπους και να πληρώσει λιγότερα τέλη κυκλοφορίας, αν αυτό είναι 2λιτρο τότε του έρχεται από αλλού το... μπουγιουρντί. Παραδείγματα πάρα πολλά, Toyota Corolla 2,0 Hybrid ή VW Golf 2,0 mild Hybrid ή Ford Kuga 2,0 diesel mHEV= 440 ευρώ φόρο πολυτελείας + τεκμήριο (αν τα εισοδήματα του ιδιοκτήτη δε δικαιολογούν ετήσια αντικειμενική δαπάνη 8.800 ευρώ). Toyota RAV4 2,5 Hybrid= 1.729 ευρώ φόρος πολυτελείας + τεκμήριο (αν τα εισοδήματα του ιδιοκτήτη δε δικαιολογούν ετήσια αντικειμενική δαπάνη 13.300 ευρώ).
Συνέχεια του άρθρου >>>
Με άλλο τρόπο υπολογισμού τα αυτοκίνητα από το 2021
Επιστρέφοντας στα τέλη, φέτος, δεν υπήρξαν διαφορές σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο προστέθηκε πως οι κάτοχοι οχημάτων με 1η άδεια κυκλοφορίας μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 θα καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας σύμφωνα με τις εκπομπές CO2 που έχουν υπολογιστεί με το νέο πρότυπο μέτρησης WLTP και όχι με τον NEDC που ισχύει για τους κατόχους οχημάτων με πρώτη άδεια κυκλοφορίας μετά την 1η Νοεμβρίου 2010. Είναι και αυτό ένα ακόμα δείγμα πως η λέξη σταθερότητα για τα τέλη είναι άγνωστη, χώρια των διαφορών που υπάρχουν στις κατηγορίες των γραμμαρίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των χρημάτων που πρέπει να πληρώσει κάποιος μεταξύ των μετρήσεων WLTP και NEDC, που φέρνουν σε πολλούς ιδιοκτήτες ένα αίσθημα αδικίας.
Η ερώτηση λοιπόν είναι μία. Πόσο δύσκολο είναι να υπάρξει στην Ελλάδα ένα στάνταρ και 100% δίκαιο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που θα πληρώνει ο ιδιοκτήτης του κάθε αυτοκινήτου χωρίς να αισθάνεται εξαπατημένος, προσφέροντας παράλληλα στα κρατικά ταμεία; Και τελικά, εσύ τι αυτοκίνητο σκέφτεσαι να πάρεις σήμερα; Βενζίνη ή diesel, υβριδικό, ηλεκτρικό ή κάτι άλλο;