Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  10/2/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 10/2/2004
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Οδήγηση στο χώμα
Συνολικά στην οδήγηση εκτός δρόμου η μέγιστη ωριαία ταχύτητα δεν είναι το ζητούμενο. Τουναντίον η ταχύτητα και οι χειρισμοί που θα επιτρέψουν στο όχημα να κινείται με ασφάλεια είναι το ζητούμενο. Πρέπει να τονίσουμε πως σε αυτού του είδους τις μετακινήσεις είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε τετρακίνητα οχήματα που τα μηχανικά τους μέρη είναι ανθεκτικότερα, η απόστασή τους από το έδαφος μεγαλύτερη, οι τροχοί μεγάλης διαμέτρου ενώ το πλέον βασικό: η κίνηση μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς αυξάνοντας την πρόσφυση.

Τι προσέχουμε

Κατά τη μετάβαση από την άσφαλτο στο χώμα απαιτείται κάποια περίοδος προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Η ταχύτητα πρέπει να είναι μικρή ώστε να μπορούμε να ανιχνεύσουμε τις αντιδράσεις του αυτοκινήτου στις διαφορετικές συνθήκες κύλισης.
Στα αυτοκίνητα που η τετρακίνηση δεν είναι μόνιμη, την εμπλέκουμε με την είσοδό μας στο χώμα .
Σε αυτοκίνητα που διαθέτουν και μειωτήρα σχέσεων (εμπλοκή μέσω λεβιέ ή κομβίου) τον χρησιμοποιούμε κυρίως σε μεγάλες κλίσεις και όταν το αυτοκίνητο είναι πολύ φορτωμένο ή ρυμουλκεί φορτίο (μπαγκαζιέρα, τρέιλερ, τροχόσπιτο)
Είναι σημαντικό να έχουμε από πριν ελέγξει σε κάποιο χάρτη (πρόσφατο) τη διαδρομή που πρόκειται να ακολουθήσουμε ώστε να γνωρίζουμε εκ των προτέρων ότι ο δρόμος υπάρχει.
Η αναγνώριση της διαδρομής επιβάλλει μικρές ταχύτητες ώστε να μας δίνεται ο χρόνος να αντιδράσουμε σε εμπόδια την ύπαρξη των οποίων δεν γνωρίζουμε όπως νερολακκούβες μεγάλου βάθους, μικρό πλάτος δρόμου, μεγάλη κλίση ή απότομη στροφή στη διαδρομή μετά από "χάσιμο", ζώα, βράχους.
Όταν το έδαφος είναι ολισθηρό και η κλίση μεγάλη προσπαθούμε να το προσεγγίζουμε με την όπισθεν και υπό γωνία.
Σημεία με μεγάλη κλίση τα προσεγγίζουμε πάντα υπό γωνία αφού σε ένα βαθμό μας εξασφαλίζει ότι το όχημα δε θα βρει κάτω, πάντα γνωρίζοντας τι κλίση μας επιτρέπουν οι πρόβολοι του οχήματος.
Όταν πρόκειται να κινηθούμε σε ιδιαίτερα κακό έδαφος με μεγάλες και κοφτερές πέτρες συνιστάται η αφαίρεση μέρους του αέρα από τα ελαστικά, αφού έτσι μειώνεται η πιθανότητα σκισίματος του ελαστικού
Περνώντας από νερολακκούβα - αφού σιγουρευτούμε ότι δεν πρόκειται για "άβυσσο"- αυξάνουμε την ταχύτητα ώστε το αυτοκίνητο να μην κολλήσει στη λάσπη του πυθμένα ή των τοιχωμάτων.
Όταν το όχημα κατεβαίνει μια απότομη κατηφόρα, η ταχύτητα πρέπει να περιορίζεται μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων και όχι με τα φρένα.
Εάν η κίνηση μεταδίδεται μόνο στους πίσω τροχούς η συμπεριφορά του αυτοκινήτου μετατρέπεται σε υπερστροφική όταν μειωθεί η πρόσφυση.
Όταν η κίνηση μεταδίδεται και στους τέσσερις τροχούς η συμπεριφορά του αυτοκινήτου από ουδέτερη αρχικά μετατρέπεται σε υποστροφική όταν μειωθεί η πρόσφυση.
Προσεγγίζοντας υπερυψωμένα σημεία της διαδρομής υπό γωνία εξασφαλίζουμε σε μεγάλο βαθμό ότι το όχημα δεν θα βρει κάτω.