Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  20/7/2004
Ημερομηνία δημοσίευσης: 20/7/2004
ΚΑΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ
Φθορά ελαστικών
Ομέσος όρος ωφέλιμης ζωής ενός ελαστικού κυμαίνεται μεταξύ 30-40.000 χιλιομέτρων ή περίπου 2-3 χρόνια. Βέβαια αυτό αποτελεί μια μέτρηση μέσου όρου αφού δεν είναι δυνατό να υπολογιστούν οι συνθήκες στις οποίες ο εκάστοτε οδηγός κινεί το αυτοκίνητό του. Αν π.χ. κάποιος δεν έχει διανύσει τα χιλιόμετρα που προαναφέραμε αλλά κινεί το αυτοκίνητο στο όριο, τότε, όπως είναι λογικό, τα λάστιχα θα φθαρούν σαφώς πιο γρήγορα.
• Η φθορά βρίσκεται σε συνάρτηση και με τις αναρτήσεις και με τα σχετικά με αυτή εξαρτήματα (π.χ. αμορτισέρ, ελατήρια). Μια λανθασμένη ρύθμιση στους τροχούς του ίδιου άξονα θα έχει ως αποτέλεσμα διαφορετική από την ενδεδειγμένη θετική ή αρνητική γωνία κάμπερ με συνέπεια την ανομοιόμορφη φθορά των ελαστικών.
• Άλλος ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για την κατάσταση των ελαστικών είναι ο χρόνος της αποθήκευσης και οι συνθήκες της. Υπάρχει η πιθανότητα να αγοράσετε ένα ελαστικό που να δείχνει καινούργιο και το βάθος των αυλακώσεών του να είναι ικανοποιητικό αλλά πολύ γρήγορα να χάσει τα χαρακτηριστικά του. Ακόμα και σε ένα αυτοκίνητο που δεν κινείται τα ελαστικά εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες χάνουν μεγάλο μέρος των χαρακτηριστικών τους.
Τι να προσέξετε
• Ένα ελαστικό που χάνει όλο του τον αέρα πρέπει να πηγαίνει άμεσα για επισκευή. Ακόμα κι αν κινηθείτε για μικρό χρονικό διάστημα, ο έλεγχός του είναι αναγκαίος καθώς είναι πολύ πιθανό να έχει καταστραφεί ο σκελετός του και να χρειάζεται αντικατάσταση.
• Χρησιμοποιήστε ελαστικά ανάλογα με το είδος του δρόμου όπου κινείστε. Ένα ασφάλτινο ελαστικό αν πατάει συνέχεια σε χώμα είναι πολύ φυσικό να φθαρεί πιο σύντομα ακόμα και να σκάσει απροειδοποίητα.
• Η προσφιλής συνήθεια του ανεβάσματος στο πεζοδρόμιο είναι μια από τις βασικές αιτίες για να χαλάσουμε το σκελετό του ελαστικού -κυρίως στο πλάγιο τμήμα του που είναι και πιο ευπαθές. Σε κάποιο απότομο ανέβασμα το ελαστικό μπορεί ακόμα και να σχιστεί.
• Αλλάζοντας ελαστικά είναι καλό να αλλάζετε και τη βαλβίδα καθώς μια προβληματική βαλβίδα μπορεί να χάνει αέρα σταδιακά, γεγονός που εκτός άλλων είναι και επικίνδυνο για τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
• Μην ξεχνάτε πως η μακρά ακινησία και παραμονή στον ήλιο φθείρει τα λάστιχα. Η υψηλή θερμοκρασία αφαιρεί σταδιακά την πίεση με αποτέλεσμα το ελαστικό να κάθεται αφού παραμορφώνεται και ο σκελετός του, ενώ οδηγεί και σε πολυμερισμό του ελαστικού καθιστώντας το άχρηστο. Ελέγχετε συχνά την πίεση και καλύψτε τα από τον ήλιο.
• Μην ξεχνάτε το μικρότερο επιτρεπτό βάθος που πρέπει να έχουν οι αυλακώσεις του ελαστικού είναι 2 χιλιοστά.
Πρόβλημα στην ανάρτηση και λάθος ρύθμισή της οδηγούν σχεδόν πάντα τα λάστιχα του οχήματος σε ανομοιόμορφη φθορά.

Κυρίως τους θερμούς μήνες πρέπει να προστατεύουμε τα ελαστικά όσο τον δυνατόν περισσότερο από την ηλιακή ακτινοβολία και να πραγματοποιούμε συχνό έλεγχο της πίεσής τους.