Συμβουλές

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  19/2/2008
ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Οδηγώντας προσθιοκίνητο
Τράβα μπρος…
Διαβάστηκε από 4810 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:19/2/2008
Η μετάδοση της κίνησης στον εμπρός άξονα είναι η πιο φιλική για το μέσο οδηγό. Τι πρέπει να ξέρει όμως εκείνος, όταν θελήσει να κινηθεί γρήγορα;
Γιατί εμπρός;
Οι περισσότεροι κατασκευαστές, στην προσπάθειά τους να μειώσουν το κόστος κατασκευής αλλά και να δημιουργήσουν ένα πρακτικό και φιλικό από κάθε άποψη αυτοκίνητο, κατέληξαν ότι πρέπει η κίνηση να μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς. Ο συνδυασμός κινητήρα και μετάδοσης εμπρός, λοιπόν, επικρατεί σήμερα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απουσιάζει από εκείνα τα αυτοκίνητα το μικρόβιο της σπορ συμπεριφοράς. Ο μοναδικός περιορισμός έγκειται στην αποδιδόμενη ισχύ, η οποία σπάνια μπορεί να ξεπεράσει τους 250 ίππους στους εμπρός τροχούς, ανάλογα με τη στιβαρότητα του πλαισίου και το χαρακτήρα του αυτοκινήτου και αυτό γιατί, το αυτοκίνητο δεν μπορεί να περάσει με ασφάλεια την αυξημένη ιπποδύναμη στο δρόμο. Μερικά από τα πιο γρήγορα αυτοκίνητα παραγωγής με εμπρός κίνηση είναι τα Alfa Romeo 147 και 156 GTA (250 ίππων), το Mazda 3 MPS (260 ίππων) και τα Seat Leon Cupra και Opel Astra OPC (240 ίππων).
Κινηθείτε γρήγορα
Στα προσθιοκίνητα αυτοκίνητα η υποστροφή είναι το βασικό χαρακτηριστικό αντίδρασής τους στο όριο. Ο οδηγός πρέπει να ξέρει, λοιπόν, πώς να την εξουδετερώσει. Αυτό που έχει μεγάλη σημασία βέβαια, είναι το πόσο προοδευτικά παρουσιάζεται εκείνη. Για παράδειγμα, σ' ένα αυξημένης ιπποδύναμης αυτοκίνητο -συνήθως υπερτροφοδοτούμενο- η στιγμιαία έξαρση του κινητήρα δημιουργεί την υποστροφή, η οποία εκεί είναι απότομη και δύσκολα αντιμετωπίσιμη. Για το λόγο αυτό, τα περισσότερα αυτοκίνητα αποδίδουν γραμμικά την απόδοσή τους και κυρίως σε χαμηλές στροφές, αντίθετα με το παρελθόν, που ακόμη και μικρότερης ιπποδύναμης αυτοκίνητα ήταν δύστροπα στο όριο.
Διόρθωση
Αν το αυτοκίνητό μας διαθέτει σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESP ή VDC κ.λ.π.), όταν εκείνο διαγνώσει απώλεια πρόσφυσης, επεμβαίνει φρενάροντας τον εσωτερικό τροχό και έτσι κλείνει η τροχιά του εμπρός μέρους του αυτοκινήτου. Αν τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει, ο οδηγός πρέπει να μειώσει την πίεση στο πεντάλ σταδιακά, ώστε οι τροχοί να ανακτήσουν πρόσφυση. Απότομο άφημα του πεντάλ του γκαζιού επιφέρει απότομη επιβράδυνση μέσω του κινητήρα, που μεταφράζεται σε ελάφρωμα του πίσω μέρους και με αυτόν τον τρόπο εκδήλωση υπερστροφής. Εκεί η διόρθωση γίνεται με ανάποδο τιμόνι, ωστόσο οι κινήσεις μας πρέπει να είναι ήρεμες και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να πατήσουμε φρένο.
Η υποστροφή μπορεί να προκληθεί από την απότομη επιτάχυνση του αυτοκινήτου μας σε μια στροφή, είτε από αυξημένη ταχύτητα εισόδου σε αυτή. Σε κάθε περίπτωση, ο οδηγός πρέπει ν' αφήσει σταδιακά το πεντάλ του γκαζιού και να ελέγξει το αυτοκίνητο μέσω του συστήματος διεύθυνσης και όχι με το φρένο, ενώ εκείνο θα έχει την τάση πλέον να υπερστρέψει.