95 ή 100 οκτάνια;

Διαβάστηκε από 38950 αναγνώστες - Ημερομηνία δημοσίευσης: 4/3/2019

Έχει καλύτερη απόδοση το αυτοκίνητο σου, αν βάλεις βενζίνη με περισσότερα οκτάνια και πως 100αρα βενζίνη βοηθά τον κινητήρα σου;

 
Η απόδοση ενός κινητήρα που από τον κατασκευαστή του έχει ως προτεινόμενη βενζίνη 95 οκτανίων δεν θα αυξηθεί αν τον «ταΐσεις» με 100άρα!

Σίγουρα θα έχουν πέσει στην αντίληψή σας διαφημίσεις για καύσιμα 100 οκτανίων που υπόσχονται καλύτερη καύση, αυξημένη απόδοση και μειωμένη κατανάλωση. Ισχύει κάτι τέτοιο; Η απόδοση ενός κινητήρα του οποίου ο κατασκευαστής προτείνει βενζίνη 95 οκτανίων θα αυξηθεί αν τον «ταΐζουμε» με 100άρα;

Η απάντηση είναι όχι! Για παράδειγμα, έστω ότι έχουμε έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα με χωρητικότητα της τάξης των 1.200 κυβικών, ο οποίος πετυχαίνει σχέση συμπίεσης 10:1 και είναι σχεδιασμένος για να λειτουργεί με καύσιμο 95 οκτανίων.

Αν επιλέξουμε «100άρα» δεν πρόκειται να δούμε καμία διαφορά στις επιδόσεις, αφού δεν υπάρχει περίπτωση αυτό το μείγμα να συμπιεστεί περισσότερο από τα έμβολα.

Αντίθετα, ένα αυτοκίνητο σαν τη Ferrari 458 Speciale, της οποίας ο ατμοσφαιρικός V8 πετυχαίνει σχέση συμπίεσης 14:1 και ο κατασκευαστής προτείνει βενζίνη 98 οκτανίων, είναι απαραίτητο να κινείται με καύσιμο περισσότερων οκτανίων για να μην προκύψουν τα προβλήματα που προαναφέραμε.

Αξίζει να σημειώσουμε, επίσης, ότι σε αυτή την κατηγορία οχημάτων, σε περίπτωση που ανιχνευθεί βενζίνη λιγότερων οκτανίων, συχνά ενεργοποιείται αυτόματα η λειτουργία «safe» και ασφαλώς μειώνεται η απόδοση.

Ο αριθμός οκτανίων επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία του καυσίμου

Όταν η συζήτηση πάει στα καύσιμα, η λέξη οκτάνια σίγουρα ακούγεται πάρα πολλές φορές χωρίς να διευκρινίζεται.

Ο αριθμός οκτανίων είναι ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της βενζίνης, όπως και η πτητικότητα, το ιξώδες, η ειδική της βαρύτητα και λοιπά. Εκφράζει την κατ όγκο περιεκτικότητα ισοοκτανίου σε ένα μείγμα με επτάνιο.

Για να γίνουμε πιο σαφείς, όταν διαβάζουμε στην αντλία «βενζίνη 95 οκτανίων», σημαίνει ότι η χημική συμπεριφορά του συγκεκριμένου καυσίμου είναι ακριβώς η ίδια με ένα μείγμα που αποτελείται κατά 95% από ισοοκτάνιο (απαθές) και 5% από επτάνιο (ευαίσθητο σε ανάφλεξη).

Για τη μέτρηση του αριθμού οκτανίων της βενζίνης χρησιμοποιούνται ειδικοί μονοκύλινδροι κινητήρες εσωτερικής καύσης με δυνατότητα μεταβολής της σχέσης συμπίεσης από 4:1 μέχρι 10:1.

Επίσης, η διαδικασία αύξησης του αριθμού οκτανίων λαμβάνει χώρα σε διυλιστήρια, όπου γίνεται προσθήκη συστατικών υψηλής κρουστικής αντοχής στα καύσιμα, όπως π.χ ισοπαραφίνες και οξυγονούχες ενώσεις.

Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πίεση που μπορεί να δεχτεί το μείγμα πριν εμφανιστούν τα λεγόμενα «πειράκια» που αλλοιώνουν το «συγχρονισμό» του κινητήρα.

Ο αριθμός οκτανίων της βενζίνης συνδέεται με την ικανότητα του μείγματος να μην αυταναφλέγεται κάτω από υψηλή πίεση. Έτσι, όταν η βενζίνη χαρακτηρίζεται από μικρό αριθμό οκτανίων εμφανίζεται η κρουστική καύση, γνωστή και ως «πειράκια».

Πρόκειται για το φαινόμενο της μη ομαλής καύσης του μείγματος αέρα-καυσίμου, η οποία γίνεται αντιληπτή από τους μεταλλικούς θορύβους που προκαλεί η «άτακτη» έκρηξη εντός του θαλάμου.

Κάτι τέτοιο είναι καταστροφικό για έναν κινητήρα, μιας και αλλοιώνεται ο «συγχρονισμός» του, υπερθερμαίνεται, ενώ κινδυνεύουν και τα ζωτικά του μέρη.

Συνεπώς, όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός των οκτανίων, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πίεση που μπορεί να δεχτεί το μείγμα πριν εμφανιστεί το φαινόμενο που προαναφέραμε.
 

 

ΚΑΥΣΙΜΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

περισσότερα »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

  • ΑΝΕΣΤΗΣ

    Στο Ford Focus C-MAX 1.6 που έχω αναφέρει στο manual ότι παίρνει 95άρα αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα εάν βάλεις και βενζίνη με περισσότερα οκτάνια χωρίς όμως βελτιώσεις στην απόδοση. Αλλά διευκρινίζει ότι και να βάλεις πρέπει να είναι πολύ καλής ποιότητας βενζίνη. Εγώ βάζω από την BP , λειτουργεί καλύτερα στο αυτοκίνητό μου. Να τονίσω ότι έχει συμπίεση 11,0:1

      5
  • ΝΑΝΟΥΣΗΣ Μιχαηλ

    Πολυ σωστα το διατυπωνετε.Ποια η διαφορα απλης αμολυβδης 95 οκτανιων και V-POWER?

      2
  • Georgegr

    Εχω δει τεραστια διαφορα στην εθνικη βαζοντας κατοσταρα βενζινη σε ατμοσφαιρικο Nissan Almera n16 του 2001, και αυτο αν και καιει 95αρα, αυτη ειναι πολυ λιγοτερα οκτανια γιατι την νοθευουν!! Η διαφορα που ειδα ηταν πιο ανετες προσπερασεις στην εθνικη, χωρις κομπιασματα με 130 χλμ/ωρα ακομη και σε ανηφορικα κομματια!! Επισης κατι αλλο που τρεχουμε ολοι να βαλουμε φτηνοτερη βενζινη απο καποιο βενζιναδικο, και εγω αυτο κυνηγουσα ωσπου μια φορα εβαλα 20 ευρω αμολυβδη απο ενα βενζιναδικο με 1.50 ευρω το λιτρο, μου εβγαλε περιπου 4 μερες εντος πολης, την επομενη φορα εβαλα 20 ευρω αμολυβδη απο πιο ακριβο βενζιναδικο με 1.56 το λιτρο και εκπληκτος διαπιστωσα στην ιδια διαδρομη οτι μου εβγαλε μια εβδομαδα!!

      1
  • thess80

    Η επιλογή 100αρας έχει νόημα όταν χρησιμοποιείται σε αυτοκίνητα που είτε τη χρειάζονται είτε μπορούν να την αξιοποιήσουν. Σε ένα ατμοσφαιρικό μοτερ με κανονική συμπίεση που δεν χτυπάει πειράκια με απλή αμόλυβδη, το να βάλεις 100αρα δεν έχει νόημα καθώς όσο αβάνς ήταν να δώσει το έδωσε. Αντίθετα, σε ατμοσφαιρικό μοτερ με υψηλή συμπίεση, η χρήση 100αρας έχει οφέλη καθώς δίνει περισσότερο αβάνς και κάποια παραπάνω άλογα. Στους turbo κινητήρες δε, η χρήση 100αρας σε κάθε περίπτωση δίνει αρκετά περισσότερο αβάνς και αρκετά παραπάνω άλογα. Αυτό συμβαίνει διότι με τις συμπιέσεις που δουλεύουν τα σύγχρονα turbo μοτερ, δεν υπάρχει περίπτωση να πιάσεις το μέγιστο αβάνς με απλή αμόλυβδη. Επίσης, στους κινητήρες αυτούς έχεις χαμηλότερη κατανάλωση καθώς η 100αρα είναι ανθεκτικότερο καύσιμο απο την απλή, συνεπώς δεν χρειάζεται τόσο πλούσιο μείγμα για μην χτυπάει πειράκια το αυτοκίνητο.

      1
  • KYR1975

    Αρκει η 95αρα να ειναι οντως 95αρα... Βεβαια στην Αμερικη βλεπουμε τα ιδια αμαξια με εδω,να κινουνται με 89 οκτανια,οποτε μαλλον ειμαστε ενταξει με την λεγομενη 95αρα...

      1
  • a3_mike

    Όλοι οι κινητήρες έχουν πλέον ασθητήρα προαναφλέξεων (knock sensor) που προσαρμόζει την λειτουργία του κινητήρα στον βαθμό οκτανίων του καυσίμου. Ακόμα και αν βάλεις 95άρα σε μοτέρ που θέλει 100άρα, αυτό θα ρίξει την συμπίεση και φυσικά την απόδοση. Φυσικά ουτε λόγος για το ανάποδο. Η φυσική λέει ότι όποιες διαφορές βλέπουν κάποιοι με 100άρα σε απλά μοτέρ είναι είτε προιόν αυθυποβολής ή οφείλονται σε λόγους άλλους από το καύσιμο (περιβάλλον, κυκλοφορία, θερμοκρασία κλπ). Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να βάζουμε καύσιμα καλής ποιότητας με τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής.

     

προϊόντα - υπηρεσίες αυτοκινήτου - ΚΑΥΣΙΜΑ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΞΕΣΟΥΑΡ & ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

Γράψε τι ψάχνεις
Κατάσταση
Ψάξε ανά κατηγορία
Μάρκα
Μοντέλο
Χρονολογία
 
Τιμή από
Τιμή έως
Εργοστασιακός Κωδικός