Τα σύγχρονα CVT κιβώτια διακρίνονται για την πολιτισμένη λειτουργία και την οικονομία καυσίμου, που προσφέρουν.
2 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Τα σύγχρονα CVT κιβώτια διακρίνονται για την πολιτισμένη λειτουργία και την οικονομία καυσίμου, που προσφέρουν.

Κιβώτιο ταχυτήτων CVT

(22/2/2012)

Τα κιβώτια CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων) γίνονται με τον καιρό όλο και πιο δημοφιλή. Ας δούμε πως δουλεύουν και γιατί έχουν ενδιαφέρον.

Τα τελευταία χρόνια κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος τα κιβώτια CVT (Continuously Variable Transmission) ή στα ελληνικά συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων. Τα συγκεκριμένα κιβώτια προέρχονται από το παρελθόν κι από τα… σκούτερ. Τα πλεονεκτήματα της άνεσης και της οικονομίας που προσφέρουν, τα έφεραν και στο αυτοκινητικό στερέωμα για να κοντράρουν τα κλασικά αυτόματα κιβώτια. Ουσιαστικά, αποτελούν μια εξέλιξη των τελευταίων, αν και στο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων, η κίνηση μεταδίδεται στο διαφορικό μέσω ενός μειωτήρα στροφών, ο οποίος παράγει απεριόριστο αριθμό σχέσεων. Πώς λειτουργεί;

Tροχαλίες με κώνους που ανοίγουν και κλείνουν μεταξύ τους, διαμορφώνοντας -μέσω του ιμάντα ή της καδένας που τις ενώνει- άπειρες σχέσεις μετάδοσης

Tροχαλίες με κώνους που ανοίγουν και κλείνουν μεταξύ τους, διαμορφώνοντας -μέσω του ιμάντα ή της καδένας που τις ενώνει- άπειρες σχέσεις μετάδοσης

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

Κείμενο: Σε αντίθεση με τα γνωστά μας αυτόματα κιβώτια, το CVT δε διαθέτει τα παραδοσιακά γρανάζια και τη μορφή του δίσκου που περιστρέφεται όπως το γνωρίζουμε. Οι πιο απλές μορφές του ενσωματώνουν δύο τροχαλίες, οι οποίες επιτρέπουν άμεση μετάβαση από τις κοντές στις μακριές σχέσεις, χωρίς αυτές οι αλλαγές να γίνονται αισθητές από τον οδηγό. Η πρώτη τροχαλία ονομάζεται «τροχαλία-οδηγός» ("drive pulley") και είναι αυτή που λαμβάνει τη ροπή από το στροφαλοφόρο, την οποία μεταφέρει μέσω του ιμάντα (ή καδένας σε κάποιες περιπτώσεις) στη δεύτερη «ακόλουθο-τροχαλία» ("driven pulley"), η οποία με τη σειρά της μεταδίδει την κίνηση στο διαφορικό. Η κάθε τροχαλία αποτελείται από δύο κώνους, ανάμεσα από τους οποίους περνάει ο ιμάντας (ή η καδένα) που τις ενώνει. Αυτοί έχουν την ιδιότητα να απομακρύνονται ή να πλησιάζουν μεταξύ τους, ανάλογα με την πίεση που ασκεί ο οδηγός στο γκάζι. Έτσι, όταν η απόσταση μεταξύ των κώνων της πρώτης τροχαλίας αυξάνεται, στην άλλη συγκλίνουν μεταξύ τους, διατηρώντας έτσι το ίδιο μήκος του ιμάντα. Με τον τρόπο αυτό, δημιουργούνται άπειρες σχέσεις μετάδοσης, κοντές ή μακριές, αλλά και άπειρα ενδιάμεσα στάδια. Για παράδειγμα, όταν οι κώνοι στην τροχαλία-οδηγό έχουν κλείσει και στην ακόλουθο-τροχαλία είναι ανοιχτοί, η ταχύτητα περιστροφής της δεύτερης τροχαλίας μειώνεται, οπότε το αυτοκίνητο κινείται με μικρότερη σχέση. Στα σύγχρονα CVT κιβώτια υπάρχουν και 6 ή 7 προκαθορισμένες θέσεις που λειτουργούν σαν «ταχύτητες» και ο οδηγός μπορεί να επιλέξει εν είδει σειριακού κιβωτίου.

Όλα καλά;
Οι σχέσεις μετάδοσης μεταβάλλονται εντελώς αθόρυβα και «αόρατα». Έτσι, σε συνδυασμό με σωστό προγραμματισμό του κινητήρα, γίνεται καλύτερη διαχείριση του καυσίμου αλλά και της ισχύος του κινητήρα, αφού με το πάτημα του γκαζιού, οι στροφές λειτουργίας του πάνε αμέσως στον ιδανικό αριθμό. Αν, για παράδειγμα, ένα αυτόματο αυτοκίνητο κινείται σε ανηφορικό δρόμο, το κιβώτιο ανεβάζει και κατεβάζει συνεχώς ταχύτητες, για να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του οδηγού. Στα πλεονεκτήματα των CVT συγκαταλέγεται και η οικονομία καυσίμου που προκύπτει σαν συνέπεια των παραπάνω. Στα μειονεκτήματα ανήκουν οι υψηλές απώλειες και η γενικότερη νωθρότητα υπακοής στη θέληση του οδηγού καθώς και ο μονότονος θόρυβος από τον κινητήρα σε φάση δυνατής επιτάχυνσης, αφού το κιβώτιο στέλνει τις στροφές ψηλά και τις διατηρεί εκεί, αλλάζοντας μόνο σχέση μετάδοσης, και όχι ρυθμό περιστροφής στον κινητήρα. Αυτό αποσοβείται κάπως με τη χρήση των προεπιλεγμένων σχέσεων σε κάποια μοντέλα.
MERCEDES NEW RANGE
OPEL