
Το πρώτο πρατήριο υδρογόνου της AVIN (Motor Oil) στους Αγίους Θεοδώρους είναι γεγονός.
Tο υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύμπαν.
Η κατασκευή ενός σταθμού υδρογόνου είναι τεχνολογική πρόκληση με υψηλό κόστος.
Τα πλεονεκτήματα είναι ο ανεφοδιασμός σε 5 λεπτά η μεγάλη αυτονομία, και οι μηδενικές εκπομπές ρύπων.
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Το πρώτο πρατήριο υδρογόνου της AVIN στους Αγίους Θεοδώρους είναι γεγονός
Το πρώτο πρατήριο υδρογόνου της AVIN στους Αγίους Θεοδώρους είναι πλέον γεγονός, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στον τομέα της υδρογονοκίνησης. Αυτή η επένδυση, ύψους 3 εκατ. ευρώ, αποτελεί το πρώτο δημόσια προσβάσιμο εμπορικό πρατήριο υδρογόνου στη χώρα και ένα από τα πρώτα στην περιοχή. Το συγκεκριμένο έργο ξεχωρίζει για την πρωτοποριακή του φύση, καθώς είναι το πρώτο στην Ευρώπη που λαμβάνει συγχρηματοδότηση 50% από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility - Transport, ανοίγοντας ουσιαστικά τον δρόμο για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων στις οδικές μεταφορές στην Ελλάδα.
>> Διαβάστε ακόμη: Στόχος τα 26 πρατήρια υδρογόνου στην Ελλάδα έως το 2030
Tο υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύμπαν
Παρότι το υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στο σύμπαν, δεν υπάρχει ελεύθερο στη φύση και πρέπει να παραχθεί, με τη μέθοδο παραγωγής να καθορίζει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Η συμβατική μέθοδος παράγει το λεγόμενο «Γκρι Υδρογόνο» από φυσικό αέριο, μια διαδικασία που απελευθερώνει διοξείδιο του άνθρακα. Η πραγματική επανάσταση, ωστόσο, βρίσκεται στο «Πράσινο Υδρογόνο», το οποίο παράγεται με ηλεκτρόλυση νερού, χρησιμοποιώντας καθαρή ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ήλιος ή ο άνεμος. Αυτή η διαδικασία με μηδενικούς ρύπους «σπάει» το νερό σε υδρογόνο και οξυγόνο, με αποτέλεσμα τα οχήματα που το χρησιμοποιούν να εκπέμπουν από την εξάτμισή τους μόνο υδρατμούς, προσφέροντας έτσι μια απόλυτα καθαρή λύση μετακίνησης.
Η κατασκευή ενός σταθμού υδρογόνου είναι τεχνολογική πρόκληση με υψηλό κόστος
Ο σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου είναι μια υψηλής τεχνολογίας εγκατάσταση, ικανή να τροφοδοτήσει τόσο ελαφριά όσο και βαρέα οχήματα. Η κατασκευή του, ωστόσο, αποτελεί μια σημαντική τεχνολογική πρόκληση, κυρίως λόγω της φύσης του ίδιου του υδρογόνου. Ως το ελαφρύτερο αέριο στο σύμπαν, το υδρογόνο καταλαμβάνει τεράστιο όγκο και για να αποθηκευτεί σε πρακτικές ποσότητες, πρέπει είτε να συμπιεστεί σε εξαιρετικά υψηλές πιέσεις (380-700 bar) μέσα σε ειδικές δεξαμενές από σύνθετα υλικά, είτε να υγροποιηθεί σε πολικές θερμοκρασίες (-253°C). Αυτές ακριβώς οι απαιτήσεις καθιστούν τη δημιουργία ενός πρατηρίου υδρογόνου μια υπόθεση υψηλού κόστους, με αυστηρότατες προδιαγραφές ασφαλείας, συστήματα ψύξης, αισθητήρες διαρροών και ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό. Η επιτυχής υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου ήταν αποτέλεσμα της συντονισμένης προσπάθειας και της τεχνογνωσίας δύο εταιρειών του Ομίλου Motor Oil: η Coral Gas ανέλαβε την προμήθεια, μεταφορά και αποθήκευση του πράσινου υδρογόνου, ενώ η bfs, ως κατασκευαστική εταιρεία του Ομίλου, ήταν υπεύθυνη για την απαιτητική κατασκευή, την επίβλεψη της δοκιμαστικής λειτουργίας και τη διασφάλιση της ασφάλειας του πρατηρίου.
Τα πλεονεκτήματα είναι ο ανεφοδιασμός σε 5 λεπτά η μεγάλη αυτονομία, και οι μηδενικές εκπομπές ρύπων
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν αναλυτικά τα χαρακτηριστικά του πρατηρίου, οι συνθήκες μεταφοράς και αποθήκευσης, και δόθηκαν απαντήσεις για τη λειτουργία και τα πλεονεκτήματα αυτού του πιλοτικού εγχειρήματος, με έμφαση στο μέλλον της υδρογονοκίνησης. Διευκρινίστηκε ότι, τουλάχιστον σε πρώτη φάση, η προτεραιότητα δεν είναι τα ιδιωτικά αυτοκίνητα, αλλά ο καθοριστικός ρόλος του υδρογόνου στην απανθρακοποίηση των βαρέων μεταφορών. Λεωφορεία, φορτηγά και στόλοι οχημάτων είναι οι ιδανικοί υποψήφιοι, καθώς εκεί ο εξηλεκτρισμός με μπαταρίες συναντά πρακτικές δυσκολίες, με απτή απόδειξη τα επιτυχημένα δοκιμαστικά δρομολόγια λεωφορείου υδρογόνου στην Αθήνα τον Μάιο του 2024. Τα αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα αυτής της προσέγγισης είναι ο ταχύτατος ανεφοδιασμός σε 3-5 λεπτά, η μεγάλη αυτονομία που ξεπερνά τα 500-700 χιλιόμετρα, και οι μηδενικές εκπομπές ρύπων που βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα στις πόλεις.