Μικρά: Τοyota Yaris Ύψος καθίσματος: 585

Μίνι: Fiat Panda Ύψος καθίσματος: 605

SUV & Crossover: Νissan Qashqai Ύψος καθίσματος: 675

Mεσαία: VW Passat Ύψος καθίσματος: 545

Mικρομεσαία: Οpel Astra Ύψος καθίσματος: 550-560

Το ύψος καθίσματος στα δημοφιλέστερα μοντέλα ανά κατηγορία

30.822 Επισκέψεις στο άρθρο

Υπάρχει το λεγόμενο «ιδανικό» ύψος καθίσματος στα αυτοκίνητά; 
Θα λέγαμε και «Ναι» και «Όχι» διότι αυτό είναι μάλλον πολύ προσωπικό. Για παράδειγμα, εμείς στο χώρο της σύνταξης έχουμε συνεργάτη, το Γιώργο Παλλικάρη με ύψος 1,90 μ., ο οποίος προτιμά το κάθισμα του γραφείου του τοποθετημένο στα 540 χλστ. από το έδαφος αλλά το ιδανικό του κάθισμα σε αυτοκίνητο είναι στο VW Golf Sportsvan με ύψος έδρας στα 610 χλστ.. Βέβαια ο Γιώργος έχει κι ένα θέμα με τη μέση του οπότε αυτό τον βολεύει. Λίγο πιο δίπλα κάθεται ο Γιώργος Παπαευσταθίου ο οποίος έχει ύψος 1,70 μ. και στο Golf νιώθει πιο καλά με το κάθισμα στα 530 χλστ.. Την καρέκλα του γραφείου του βέβαια τη βάζει στα 460 χλστ.. Απέναντι στο δεύτερο Γιώργο κάθεται ο Σταμάτης Καγιαλής, ο οποίος είναι λίγο πάνω από 1,80 μ. αλλά βάζει την καρέκλα του γραφείου του στα 530 χλστ.. Όσο για το κάθισμα αυτοκινήτου που αρέσει στο Σταμάτη πιο πολύ η απάντησή του είναι άμεση: Μercedes GLC με έδρα στα 640 χλστ.. 

Υπάρχει κάποια συνταγή καλού σχεδιασμού για το ιδανικό ύψος της θέσης; 
Αν παραμείνουμε στο παράδειγμα των τριών συναδέλφων, τότε η απάντηση είναι «ναι». Αναγνωρίζουμε λοιπόν δύο πράγματα. Πρώτον: άνθρωποι με διαφορετικό μέγεθος βολεύονται σε διαφορετικά είδη οχημάτων. Και δεύτερον: οι τρεις «δικοί μας» τοποθετούν το ιδανικό κάθισμα του αυτοκινήτου τουλάχιστον 70 χλστ. ψηλότερα από την καρέκλα του γραφείου την οποία έχουν ρυθμίσει με τέτοιο τρόπο ώστε να μην τους προκαλεί πόνους στη μέση και την πλάτη όσο εργάζονται. Αν τυχαίνει να έχετε κι εσείς δουλειά γραφείου, μετρήστε το ύψος της εργασιακής θέσης, προσθέστε μίνιμουμ 70 χλστ. και έχετε αμέσως σε πιο αυτοκίνητο θα βολευτείτε πιο καλά. 

Πώς προκύπτει το ιδανικό ύψος στα τεστ; 
Στα συγκριτικά τεστ μας αυτό που μετράει πιο πολύ είναι η υποκειμενική αντίληψη του συνεργάτη μας σε ό,τι αφορά την ευκολία της επι/αποβίβασης και την αίσθηση της άνεσης. Για τo συγκεκριμένο αφιέρωμα εδώ όμως, χρησιμοποιούμε και μετρήσεις. Το τέλειο ύψος του καθίσματος το έχουμε προσδιορίσει ανάμεσα στα 620 και τα 650 χλστ.. Η απόκλιση από αυτή την περιοχή, προς οποιαδήποτε κατεύθυνση, επηρεάζει αρνητικά, ανάλογα και με το σωματότυπο του οδηγού. Για παράδειγμα το VW Touareg με ύψος θέσης στα 780 χλστ., θα αναγκάσει έναν μικρόσωμο οδηγό να σκαρφαλώσει σα να πρόκειται για κάποια νταλίκα. Αντίστοιχα προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει π.χ. κι ένα Mazda MX-5 με ύψος θέσης στα 430 χλστ.. Ακόμα και για οδηγούς με σπορτίφ στιλ μπορεί σε δρόμο με στροφές η χαμηλή θέση να σε κάνει να νιώθεις ως τον καλύτερο χειριστή του κόσμου, ωστόσο για το παρκάρισμα στη στενή θέση του σούπερ μάρκετ δεν είναι ό,τι καλύτερο. Και μπορεί να προκαλέσει και πόνο στη μέση. 

Πώς μετράμε στην πράξη το ύψος της θέσης; 
Για την παρουσίαση που βλέπετε εδώ δεν ακολουθήσαμε και κάποια φοβερή επιστήμη: κατΆαρχάς σπρώχνουμε την έδρα προς τα πίσω σε σημείο τέτοιο ώστε η απόσταση της πλάτης μέχρι το πεντάλ του φρένου να είναι 1 μέτρο. Κατόπιν χαμηλώνουμε την έδρα στο κατώτερο σημείο της. Η απόσταση της έδρας από το δρόμο αποτελεί το ύψος της θέσης. 

Και πώς σχετίζεται το ύψος του καθίσματος με την ηλικία μας; 
Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα τη δίνουν τα πολύ ιδιαίτερα δωμάτια σε ένα κτίριο: οι τουαλέτες. Σε γενικές γραμμές το μέσο ύψος βρίσκεται στα 42 εκατοστά από το έδαφος. Αν έχετε προσέξει όμως σε σπίτια τα οποία έχουν φτιαχτεί ειδικά για ηλικιωμένους ανθρώπους το ύψος της λεκάνης βρίσκεται στα 52 εκατοστά. Αυτά είναι τα 100 κρίσιμα χιλιοστά τα οποία θα καθορίσουν αν θα πονέσει η μέση ενός ανθρώπου ή όχι. Από την άλλη πλευρά ένα τυπικό σκαμνί έχει ύψος έδρας στα 450 χλστ. και το ίδιο έχουν και οι καρέκλες στο χώρο των meeting μας. Αυτό υποτίθεται ότι θα βολέψει τους περισσότερους. 

Τα SUV λοιπόν επινοήθηκαν για ηλικιωμένους οδηγούς ή όσους έχουν πόνους στη μέση;
Όχι, με τίποτα. Απλώς είναι cool και ανταποκρίνονται με τον καλύτερο τρόπο στις ανάγκες της εποχής μας. Ας δούμε ένα παράδειγμα: Η Mercedes B-Class έχει ύψος καθίσματος στα 575 χλστ. ή 45 χλστ. περισσότερα από ένα Golf. Επί τη ευκαιρία να πούμε ότι: η VW έφτιαχνε από το 2004 έως το 2014 σχεδόν 1 εκ. Golf Plus το οποίο είχε το κάθισμα στα 600 χλστ. αλλά ταυτόχρονα περνούσε ως ένα «Golf για ηλικιωμένους». Υπάρχει πλεόν όμως κι εκείνη η γενιά η οποία μπορεί να έχει «εγγόνια» αλλά θέλει να παραμένει και να αισθάνεται νέα οδηγώντας ένα cool αυτοκίνητο. Κι εκεί μπαίνουν τα οχήματα ελευθέρου χρόνου στο παιχνίδι. Το MPV «πέθανε» βλέπετε, ζήτω τα SUV. Ή τα crossover αν προτιμάτε.

Πώς βλέπουν οι κατασκευαστές το μέλλον των ψηλών οχημάτων; 
Απλά τα πράγματα: SUV σε όλες τις κατηγορίες. Ας πάρουμε για παράδειγμα την Toyota. O Iάπωνες κατασκευάζουν το υβριδικό Prius με το κάθισμα στα 540 χλστ.. Εδώ και λίγο καιρό όμως παράγουν και το σαφώς πιο cool C-HR με το κάθισμα στα 630 χλστ., το οποίο σε μια αξιολόγηση όπως εδώ θα έπαιρνε τους τοπ βαθμούς. Το ίδιο και η SEAT: στο Leon το κάθισμα είναι στα 540 χλστ. αλλά στο μικρομεσαίο  crossover της, το Ateca, το κάθισμα είναι στα 640 χλστ., επίσης πολύ κοντά στο ιδανικό δηλαδή.

Πώς θα αναγνωρίσω ότι το κάθισμα είναι αυτό που πρέπει, χωρίς μέτρηση;
Εδώ υπάρχει ένα παλιό τρικ: σταθείτε όρθιοι έξω από το αυτοκίνητο\, στρίψτε το σώμα σας με την πλάτη προς την καμπίνα και κατόπιν τοποθετήστε τα οπόσθια στο κάθισμα. Έτσι θα δείτε πόσο εύκολα ή δύσκολα υποδέχτηκε το σώμα σας, το ύψος του καθίσματος.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

VW CRAFTER LEASEPRO
test center