ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Νέος Δακτύλιος - Με ποια αυτοκίνητα θα πληρώνεις διόδια για το κέντρο;

(2/7/2025)
Νέος Δακτύλιος - Με ποια αυτοκίνητα θα πληρώνεις διόδια για το κέντρο;
3 Φωτογραφίες »

Έρχονται αλλαγές στο Δακτύλιο; Σκέψεις να καταργηθεί το «μονά-ζυγά».
«Τελειώνουν» μοντέλα EURO 4 και πίσω, ποιους οδηγούς αφορά.
Κίνδυνος και για καινούργια αυτοκίνητα (EURO 6), που θα έχουν περιορισμούς.
Στην κουβέντα και το ενδεχόμενο για «διόδια», με αγορά ημερήσιας άδειας κυκλοφορίας.
Έλεγχος «Big Brother» με αναγνώριση πινακίδων.

autotriti team

Έρχονται αλλαγές στο Δακτύλιο, σκέψεις να καταργηθεί το «μονά-ζυγά»

Μετά τις πρόσφατες διαφοροποιήσεις και την θέσπιση αυστηρότερων διατάξεων στον Κ.Ο.Κ., σειρά παίρνει και ο Δακτύλιος. Χαρακτηρίζοντας το συγκεκριμένο μέτρο «παρωχημένο» ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, προανήγγειλε πολλές και σημαντικές αλλαγές, που θα δημιουργήσουν νέα καθημερινότητα όσον αφορά την κυκλοφορία στο κέντρο της Αθήνας.
 
Μέχρι σήμερα ισχύει το κλασικό «μονά-ζυγά». Τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα (EURO 5 και πίσω, δηλαδή από τον Αύγουστο 2014 και πίσω) επιτρέπεται να κυκλοφορούν συγκεκριμένες ημέρες, αναλόγως της πινακίδας κυκλοφορίας τους. Οι πρώτες σκέψεις της κυβέρνησης, λοιπόν, είναι να καταργηθεί αυτή η λογική του Δακτυλίου...

«Τελειώνουν» μοντέλα EURO 4 και πίσω, ποιους οδηγούς αφορά

Στις δηλώσεις του ο κ. Κυρανάκης έκανε λόγο για πιο καθαρά οχήματα, κάτι που φέρνει στο «στόχαστρο» παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα. Χωρίς να υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις, πολλές πιθανότητες συγκεντρώνει το ενδεχόμενο να υπάρξει πλήρης απαγόρευση διέλευσης από το κέντρο της Αθήνας, των παλιών, ρυπογόνων αυτοκινήτων, τεχνολογίας EURO 4 όπως και των παλαιότερων τεχνολογιών. Που σημαίνει ότι όσα αυτοκίνητα έχουν ημερομηνία ταξινόμησης από τον Αύγουστο 2009 και πίσω θα βλέπουν STOP από το αθηναϊκό κέντρο.
 
Όπως καταλαβαίνει κανείς, μία τέτοια εξέλιξη αφορά πάρα πολύ κόσμο. Μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα βρίσκεται ο πιο γερασμένος στόλος οχημάτων στην Ευρώπη, όποτε μία κάθετη απαγόρευση θα φέρει σε αδιέξοδο δεκάδες χιλιάδες οδηγούς.

Κίνδυνος και για καινούργια αυτοκίνητα (EURO 6), που θα έχουν περιορισμούς

Στο «κάδρο» των πιθανών απαγορεύσεων, πάντως, δεν αποκλείεται να αποκλείεται να μπουν και πιο σύγχρονης τεχνολογίας αυτοκίνητα, EURO 6. Αυτήν τη στιγμή, εκτός των ειδικών κατηγοριών (π.χ. ιατροί, μόνιμοι κάτοικοι κέντρου κ.ά.) από τον Δακτύλιο εξαιρούνται τα εξής οχήματα:

  • Τα εκ κατασκευής, αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (τα plug-in δηλαδή), τα οχήματα φυσικού αερίου και υγραερίου.
  • Τα αυτοκίνητα EURO 6 από το 2020 και πίσω, εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 120 γρ./χλμ. (NEDC).
  • Τα αυτοκίνητα EURO 6 του 2021 και νεότερα εφόσον εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 145 γρ./χλμ. (WTLP).
Όλα τα παραπάνω στοιχεία αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, στις θέσεις V7 (εκπομπές CO2) και V9 (κανονισμός ρύπων).
 

Στην κουβέντα και το ενδεχόμενο για «διόδια», με αγορά ημερήσιας άδειας κυκλοφορίας

Οι παραπάνω περιορισμοί μπορούν να έχουν μορφή «διοδίων», σε συνδυασμό με την καθιέρωση συγκεκριμένων ζωνών κυκλοφορίας. Η συγκεκριμένη λογική ακολουθείται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις (βλέπε Λονδίνο) και ενδεχομένως να εφαρμοστεί και στη χώρα μας. Για παράδειγμα, σε συγκεκριμένες οδικές αρτηρίες μόνο ηλεκτρικά ή υβριδικής τεχνολογίας αυτοκίνητα να έχουν ελεύθερη πρόσβαση.
 
Σε κάθε περίπτωση, το πλάνο είναι ακόμη προς συζήτηση, αλλά η γενική ιδέα θα μπορούσε να ένας άτυπος ψηφιακός Δακτύλιος, όπου μέσω εφαρμογής θα έχεις άδεια κυκλοφορίας για συγκεκριμένες ημέρες και ώρες, με βάση και την τεχνολογία κινητήρα του αυτοκινήτου σου.

Έλεγχος «Big Brother» με αναγνώριση πινακίδων

Ένα τέτοιο νομοθετικό πλαίσιο απαιτεί και διαφοροποίηση στον τρόπο ελέγχου της κυκλοφορίας. Η αλήθεια είναι ότι ένας από τους λόγους που ο Δακτύλιος δεν έχει πετύχει ούτε τη μείωση της κυκλοφορίας, ούτε τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έχει να κάνει με την ελλιπή αστυνόμευση. Σπάνια βλέπεις οχήματα της τροχαίας στο κέντρο της Αθήνας και όταν αυτό συμβαίνει οι κλήσεις είναι πάρα πολλές...
 
Αν εφαρμοστεί το πλάνο των ζωνών κυκλοφορίας, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην καθιέρωση συστήματος αναγνώρισης πινακίδων (ANPR - Automatic Number Plate Recognition). Ένας έλεγχος... Big Brother, θα λέγαμε, που θα ελέγχει την τήρηση των κανόνων και θα συνοδεύεται από αυστηρές ποινές σε παραβάτες.
 
Αξίζει να σημειωθεί πως μέσα στις πρώτες σκέψεις που θα συζητηθούν για την αντικατάσταση της τρέχουσας μορφής του Δακτυλίου, είναι και η καθιέρωση ζωνών κυκλοφορίας, μέσα στις οποίες θα κινούνται τα οχήματα, σύμφωνα πάντα με όσα θα ορίζει το νέο πλαίσιο κυκλοφορίας. Η πρόσβαση των οχημάτων ανά ζώνη κυκλοφορίας θα ελέγχεται μέσω συστήματος αναγνώρισης πινακίδων (ANPR - Automatic Number Plate Recognition) και φυσικά θα υπάρχει πρόστιμο στους παραβάτες.

ford
ford
OPEL