Porsche Cayenne: Το αυτοκίνητο που έσωσε τη γερμανική εταιρεία

11.531 Επισκέψεις στο άρθρο (20/4/2024)
Porsche Cayenne: Το αυτοκίνητο που έσωσε τη γερμανική εταιρεία
3 Φωτογραφίες »

- Τη δεκαετία του `90 η Porsche είχε σοβαρά οικονομικά προβλήματα
- Για να σωθούν οι Γερμανοί χρειάζονταν mainstream μοντέλα όπως η Boxter
- Εμπνευσμένοι από το RAV4, κατασκεύασαν ένα sport και πολυτελές SUV
- Η πρώτη γενιά είχε ως βάση τον VR6 3,2 λίτρων με 240 άλογα του Golf R32, αλλά έφτανε έως τα 515 PS

Δεκαετία 1990: Δύσκολοι καιροί για την Porsche

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η Porsche αντιμετωπίζει προβλήματα. Το 1986 έχει καταφέρει να πουλήσει 50 χιλιάδες αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο. Το 1993 δεν καταφέρνει ούτε 15 χιλιάδες. Συγκριτικά μιλώντας, η Mazda πουλάει την ίδια χρονιά 21 χιλιάδες MX-5 μόνο στην Αμερική. Και κάπως έτσι, τα οικονομικά προβλήματα απειλούν την Porsche με «λουκέτο».

Οι Γερμανοί καλούνται να δράσουν άμεσα. Πρώτο δείγμα γραφής είναι η κυκλοφορία της «μικρής» Porsche Boxster, ενός «οικονομικού», σύμφωνα με τα πρότυπα της εταιρείας, κάμπριο σπορ αυτοκινήτου. Και πράγματι, οι πωλήσεις ανεβαίνουν. Ωστόσο μόνο η Boxster δεν αρκεί. Χρειάζεται ένα ακόμα μοντέλο να «τραβήξει κουπί». Ένα ακόμα αυτοκίνητο, που θα ωθήσει την εταιρεία σε πιο mainstream αγορές.

Το αυτοκίνητο έμπνευση για την Porsche είναι το Toyota RAV4!

Οι άνθρωποι της Porsche βρίσκουν την «έμπνευση» που ψάχνουν σε ένα απροσδόκητο για εκείνους μοντέλο, το Toyota RAV4. Τι ιδιαίτερο όμως έχει αυτό το «απλό», για τα δεδομένα της sport φίρμας, μοντέλο; Καταφέρνει και συνδυάζει την υψηλή θέση οδήγησης με την άνεση ενός επιβατικού αυτοκινήτου. Το RAV4 είναι το πρώτο crossover SUV το οποίο υιοθετεί monocoque κατασκευή, ένα ενιαίο δομικά σύνολο στο οποίο το εξωτερικό περίβλημα συγκρατεί ολόκληρο το αυτοκίνητο.

Το αποτέλεσμα είναι η δημιουργία ενός ψηλού αμαξώματος χωρίς όμως ξεχωριστό σασί και αμάξωμα (σ.σ. τα λεγόμενα πλαίσια τύπου σκάλας), όπως γινόταν παραδοσιακά στα SUV. Αυτό κάνει το αυτοκίνητο πιο ελαφρύ, ευέλικτο και οικονομικό, ενώ διατηρείται το μεγαλύτερο ποσοστό των δυνατοτήτων εκτός δρόμου. Η επιτυχία του RAV4 πείθει την Porsche να κατασκευάσει ένα πολυτελές SUV το οποίο θα μπορούσε να κυκλοφορήσει άνετα σε ένα κακοτράχαλο μονοπάτι, αλλά με το σπορ DNA της Porsche 911.


H Cayenne Turbo και S.
3 Φωτογραφίες »

H Cayenne Turbo και S.

Και εγένετο… Cayenne!

Το νέο αυτό όχημα ονομάζεται Porsche Cayenne. Κυκλοφορεί το 2003 και κάνει... πάταγο. Κάποιοι το κριτικάρουν γιατί «είναι άσχημο» και γιατί «δεν είναι μια πραγματική Porsche». Θεωρούν «ιεροσυλία» η Porsche να παράγει SUV. Ωστόσο το αυτοκίνητο πουλάει σαν «ζεστό ψωμάκι». Κατά μέσο όρο πουλάει 35.000 αυτοκίνητα κάθε χρόνο. Το ευρύ κοινό εκτιμά το ότι η Porsche κατάφερε να σχεδιάσει ένα SUV επιδόσεων, αλλά με ικανούς χώρους και αξιοπρεπείς επιδόσεις εκτός δρόμου. Παρότι είναι δύο εντελώς διαφορετικά αυτοκίνητα, η σχεδιαστική γραμμή της 911 της εποχής εμφανίζεται και στην Cayenne. Η Cayenne έχει μέσα της το DNA της Porsche.

Παρότι είναι δύο εντελώς διαφορετικά αυτοκίνητα, η σχεδιαστική γραμμή της 911 της εποχής εμφανίζεται και στην Cayenne.

Επειδή μιλάμε για Porsche, ο αγοραστής μπορεί να διαλέξει διάφορα επίπεδα «Σκόβιλ» για το πόσο «πιπεράτη» θα είναι η Cayenne του. Ο πιο «ήπιος» κινητήρας είναι ο V6 3,2 λίτρων από το Golf R32 και στην Cayenne παράγει 240 άλογα και 310 Nm. Αν θέλει πιο έντονη εμπειρία, μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στην Cayenne S και την Turbo. Αν «αντέχει τα καυτερά», πηγαίνει κατευθείαν στην Cayenne Turbo S η οποία κυκλοφορεί λίγο αργότερα, το 2006, διαθέτει έναν V8 4,5 λίτρων με διπλά τούρμπο και παράγει 515 άλογα και 720 Nm.

Όλα τα παραπάνω κάνουν την Porsche Cayenne μια πρακτική Porsche η οποία μπορεί να είναι και σπορ. Οι αριθμοί πωλήσεων δεν λένε ψέματα. Η Cayenne γίνεται το πιο δημοφιλές μοντέλο της εταιρείας. Γίνεται τόσο δημοφιλές που το 2013 η Porsche βγάζει και δεύτερο, μικρότερο SUV για να καλύψει μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, την Macan. Η πρώτη γενιά της Cayenne πουλάει στην Ελλάδα 1.570 αυτοκίνητα, νούμερο υψηλό αν αναλογιστούμε το αγοραστικό κοινό της χώρας, με τον θεσσαλικό κάμπο και πιο συγκεκριμένα τη Λάρισα να εικάζεται πως κατείχε την παγκόσμια πρωτιά σε κατά κεφαλή πωλήσεις Cayenne γύρω στο 2011, σύμφωνα με δηλώσεις του καθηγητή και συμβούλου του τότε Πρωθυπουργού Γεωργίου Α. Παπανδρέου, Ηρακλή Πολεμαρχάκη. Βέβαια, αυτό ήταν περισσότερο μύθος παρά αλήθεια, αλλά ως δήλωση από υψηλά ιστάμενο πρόσωπο έμεινε στην ιστορία.

Ιστορία με happy end για την Porsche

Σήμερα, η Porsche έχει αφήσει πίσω τα προβλήματα των παλαιότερων χρόνων. Το 2022 καταφέρνει και πουλάει σχεδόν 310 χιλιάδες αυτοκίνητα, 20 φορές παραπάνω πωλήσεις από αυτές του 1993. Από αυτές τις πωλήσεις, το 31% (95.604 αυτοκίνητα) είναι Cayenne, η οποία αισίως βρίσκεται στην 3η της γενιά. Το δεύτερο πιο δημοφιλές αυτοκίνητο της εταιρείας είναι το Macan, με περίπου 28% των πωλήσεων (86,724 αυτοκίνητα). Αυτό σημαίνει πως η εταιρεία παραμένει ζωντανή και συνεχίζει να παράγει σπουδαία αυτοκίνητα όπως η 911 και η ηλεκτρική Taycan.

Θεωρείς πως η Porsche θα μπορούσε να παραμείνει ζωντανή χωρίς την Cayenne; Σου αρέσει ο σχεδιασμός; Αν είχες τα λεφτά θα έπαιρνες Cayenne ή θα στήριζες το «παραδοσιακό» 911;

test center
fiat