
Τα SUV χτυπούν παιδιά στο κεφάλι ή στο στήθος.
Αόρατα τα παιδιά στους οδηγούς.
Προτάσεις για θέσπιση ανώτατου ορίου ύψους καπό.
Πόλεμος στα SUV και για τους ρύπους .
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Τα SUV χτυπούν παιδιά στο κεφάλι ή στο στήθος
Η ολοένα αυξανόμενη τάση για ογκώδη SUV με υπερυψωμένα καπό αποτελεί «σαφή και αυξανόμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια, ειδικά για τα παιδιά», σύμφωνα με νέα έκθεση του οργανισμού Transport & Environment (T&E). Το ύψος του καπό στα νέα αυτοκίνητα αυξάνεται ραγδαία στην Ευρώπη — και το Ηνωμένο Βασίλειο αναδεικνύεται σε «αρνητικό πρωταγωνιστή». Οι επιστήμονες τονίζουν πως όσο πιο ψηλό είναι το μπροστινό μέρος ενός οχήματος, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες θανάσιμου τραυματισμού για τους πεζούς. Τα SUV χτυπούν παιδιά στο κεφάλι ή στο στήθος, με αποτέλεσμα να τα ρίχνουν μπροστά και κάτω, αυξάνοντας την πιθανότητα να τα παρασύρουν κάτω από τις ρόδες, σε αντίθεση με τα αυτοκίνητα χαμηλότερου προφίλ που συνήθως τα σπρώχνουν στο πλάι.
Αόρατα τα παιδιά στους οδηγούς
Σοκαριστικό εύρημα της έκθεσης είναι ότι οδηγοί SUV δεν μπορούν να δουν ακόμη και παιδιά έως 9 ετών που στέκονται ακριβώς μπροστά από το όχημα. Οδηγοί Land Rover Defender, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το Πανεπιστήμιο του Loughborough, δεν μπορούν να εντοπίσουν παιδιά ηλικίας μέχρι 4,5 ετών. Από το 2010 έως το 2024, το μέσο ύψος του καπό αυξήθηκε από τα 77 στα 84 εκατοστά, παράλληλα με την άνοδο των SUV στις ευρωπαϊκές πωλήσεις από το 12% στο 56%. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατάσταση είναι ακόμα πιο ανησυχητική: η χώρα αντιπροσωπεύει το 15% των συνολικών ευρωπαϊκών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων, αλλά σχεδόν το 40% των πωλήσεων οχημάτων με καπό άνω των 100 εκατοστών — με τα μοντέλα της Land Rover να αποτελούν το 85% αυτών.
Προτάσεις για θέσπιση ανώτατου ορίου ύψους καπό
Η T&E προτείνει να θεσπιστεί ανώτατο νόμιμο όριο στο ύψος του καπό (85cm) μέχρι το 2035. «Ένα παιδί σκοτώνεται κάθε μέρα στους δρόμους. Κι όμως επιτρέπεται να κυκλοφορούν αυτοκίνητα τόσο ψηλά, που τα παιδιά είναι αόρατα από τη θέση του οδηγού. Πώς είναι αυτό αποδεκτό;», δηλώνει η Barbara Stoll, διευθύντρια της καμπάνιας Clean Cities. Η έκθεση κατηγορεί τις εταιρείες όπως η Land Rover και η Ram ότι εμπορεύονται την «αίσθηση εκφοβισμού» που εκπέμπουν τα οχήματά τους, με χαρακτηριστικά συνθήματα όπως «Built to impress, known to intimidate».
Πόλεμος στα SUV και για τους ρύπους
Η έξαρση των SUV δεν πλήττει μόνο την ασφάλεια, αλλά και το περιβάλλον. Είναι κατά μέσο όρο 20% πιο ρυπογόνα από τα συμβατικά οχήματα και συμβάλλουν στην ακύρωση των οφελών από την ηλεκτροκίνηση και τη βελτίωση της αποδοτικότητας. Το 2024, οι εκπομπές CO₂ από SUV έφτασαν το 1 δισ. τόνους — αρκετές για να κατατάξουν τα SUV ως «τη 5η πιο ρυπογόνα χώρα στον κόσμο», σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Κάποιες πόλεις ήδη αντιδρούν: Παρίσι, Λυών και Άαχεν χρεώνουν υψηλότερα τέλη στάθμευσης για τα μεγάλα αυτοκίνητα. Αντίστοιχες κινήσεις εξετάζονται σε Κάρντιφ, Μπρίστολ, Οξφόρδη και Χάρινγκεϊ στο Λονδίνο.
Συνέχεια του άρθρου >>>